Stort reportage i Transportarbetaren


Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist gör ett tre sidor reportage om tidningsbudens reaktion på det nya avtalet i novembernumret.
Ordföranden för mellanskånes tidningsklubb berättar om hur alla distrikt som man räknat på gör förluster på mellan 100 och 3000 kronor i månaden - Det är snudd på upploppsstämning och talas om "vilda" aktioner inom Tidningsbärarna, säger han.
Ett tidningsbud i Småland säger: - Jag tror facket är grundlurade. Hon berättar om de snäva tiderna och om reaktionen inför den s.k. gratiskvarten. -Blir det en kall vinter till är det kört, då slutar jag, konstaterar hon
Torkel Blom, som är jourbud och sitter i Premos styrelse i Stockholm, säger att det nya avtalet är en revolution för buden, men möts av total skepsis bland tidningsbuden på Premo. 

Slutligen får Matts Haglund försvara avtalet. "Buden har tagit ut förlusten för tidigt" menar han. Men erkänner samtidigt att man ville hjälpa tidningsbolagen eftersom deras upplagor minskar.
- Men de tog oss i hand på att inte sänka lönen, säger han

Kommentarer

Anonym sa…
Herregud alltså..... sedan när kan man lita på att företagen har sina arbetares bästa i åtanke? Ta i hand på att inte sänka lönen..... vad sägs om att kämpa för ett bättre skriftligt avtal istället? Nä transport, det här duger inte!
Anonym sa…
Intressant läsning. Tack för att detta postades up
Anonym sa…
www.sac.se

Arbetare måste organisera sig, hjälpa varandra och själva kämpa för bättre villkor - inte lämna över det uppdraget till överbetalda ombudsmän.
Anonym sa…
Välj Blom - han verkar så djävla pålitlig!!
Anonym sa…
Lämna transpott. Ta i hand! Kuken kanske.
Anonym sa…
Om man kom ifrån den macho ölhivar- och V75 kulturen skulle mycke va vunnet. Transportarbetaren skriver:I Transport finns en utbredd spelkultur. Det är vanligt att deltagare på konferenser går ihop om en V 75:a och åtskilliga träffar har förlagts till Solvalla genom årens lopp.
Ska man vara facklig representant ska man se neråt mot de som har de sämsta förhållandena, inte hela tiden titta uppår så att man får nackspärr på vad de stora fackbossarmongulerna anser om saker och ting.

Men tyvärr med den kompiskultur man har så är de som har en kritisk inställning chanslösa när det gäller positioner och tjänster.Och får vi ett gäng ja-sägare på oss vad vi än gör.
Inga Björk sa…
Hur kan man från fackligt håll säga att vi bud tagit ut förlusten i förskott. Jag ser väl med egna ögon vad det står på mitt lönebesked. TB har använt sig av det nya avtalet redan och jag och de flesta andra bud, jag säger de flesta eftersom jag helt naturligt inte träffat alla och hört hur det gått för dem, har förlorat redan på grundlönen på det nya avtalet. Man räknade om extraprodukterna i tid och då förlorade vi varierande mycket på detta, jag tex förlorade ca 260 kr i månaden på detta och då har inte jag så mycket extraprodukter. För att kompensera mellanskillnaden där fick vi något som kallades för personligt tillägg. Jag fick ca 60 kr i detta tillägg??????????? Hur kan man då från centralt fackligt håll säga att man tar ut förlust i förskott. Att jag sedan inte fått rätt extratid två de två månaderna heller är väl också för tidigt att ta ut förlust i förskott.
transport sthlm sa…
Jag instämmer, man ska inte behöva kämpa för att få ut sin lön,ringa och stå i hela dan för att få sin rättmätiga lön.Jag blir så jävulens f--nad Alla vi som är med i transport ska gå samman och kasta ut Haglund. han ska inte röra ett avtal för tidningsbuden i fortsättningen. Han ska väck!!!!!!