Avtalet i karantän




Så fort avtalet är undertecknat åker det in i karantän hos Svenska Transportarbetareförbundet. Medlemmarna är inte betrodda att ta del av det utan undervisning. Vanliga medlemmar missuppfattar nästan alltid en avtalstext om de skall läsa den på egen hand, menar en transportrepresentant. 
-Och det är vi som äger avtalet. 
Det sista är en fras som ofta återkommer.
Men redan i slutet av april, någon vecka efter att avtalet undertecknades, diskuterades avtalet för fullt bland alla distributionsbolagens chefer. Medieföretagen presenterade både avtalet och en självsäker tolkning för sina medlemmar direkt efter att det hade undertecknats.
För tidningsbuden gäller någonting annat. I fem månader möttes alla tidningsbud som är medlemmar i transport och loggade in på tranportportalen för att läsa det nya avtalet av ett beklagande meddelande; Tyvärr, avtalet måste korrekturläsas så ni kan inte få se det.
Men någon korrekturläsning handlar det inte om. Vi har gått igenom både det avtal som Almega presenterade i april och det som till slut kom ut på Transports medlemsportal i september. Det visar sig att det är exakt identiskt samma dokument. Inte en enda stavelse eller siffra avviker.
- Det här var inte särskilt ultimat om jag skall använda ett diplomatiskt uttryck, menar en annan förtroendeman.
På avtalskurserna är det meningen att medlemmarna skall lära sig att förstå avtalet. Men samtidigt får transports avtalskurs kraftig kritik från ett tidningsbud som vi har talat med.
-Man känner sig som en idiot, det handlade inte  mycket om de nya delarna i avtalet utan det kändes mer som om man var tillbaka i småskolan, menar han. -Vi skulle göra vissa övningar och de frågade hur långt vi hade kommit hela tiden, "hur går det för er?"o.s.v. Här är frågorna som används sida 1 med frågor, och nästa sida 2 frågor  och sida 3 frågor i avtalskursen.

4 kommentarer:

  1. Vill tipsa om Nissarnas blogg.
    Arbetsplatskamp och julklappar.

    http://nissarnas.wordpress.com

    SvaraRadera
  2. Perfekt - både bolaget och facket tycker vi är som mindre vetande nollor

    SvaraRadera
  3. Om man är tidningsbud och medlem i transport
    som går på fackkurs för att lära sig avtalet som man inte fått en chans att påverka utformningen av och heller inte blivit betrodd att ta del av förrän långt efteråt det skrivits kanske förtjänar bli behandlad som en idiot. Jag nöjer mig med att vara tidningsbud och kräver respekt från alla för mitt eviga morronslit.

    SvaraRadera
  4. Det som är väldigt allvarligt är att förbundet inte tycks lägga någon vikt vid förhandlingarna på kraven som kommer in från klubbar och medlemmar.

    SvaraRadera