transportarbetaren.se

29 december lanserar Transport sin nya hemsida. Här kan du se en testversion av hemsidan.
I samma veva öppnar Jan Lindkvist och hans medarbetare den nya nättidningen för nyheter och debatt på transportarbetaren.se.
För 20 år sedan lämnade Jan Lindkvist den borgerliga dagspressen och började ett vikariat på Kommunals tidning. Och efter ett inhopp i handikapprörelsens organ hamnade han för 16 år sedan mer eller mindre av en slump hos Transport.
Han har fortfarande kvar samma starka fackliga engagemang och alla tycks överrens om att han dessutom har en ovanligt stark journalistisk integritet. Det väcker förhoppningar om en webbtidning som faktiskt vågar utmana en del av de ingrodda mönstren inom fackföreningsvärlden.

I nättidningen skall det bli en daglig rapportering om fackfrågor, politik och nyheter från Transports arbetsplatser, och dessutom ska man elda på debatten inom Transport genom  insändare, inlägg och kommentarer.
Jan Lindkvist sticker inte under stol med sin frustration över situationen inom facket.Var är visonerna och kampglöden? Det räcker inte med mötesformalia och nomineringar.
"IF Metalls ordförande fick i vintras frågan, i radio, om han kunde nämna några reformer som arbetarrörelsen lyckats driva igenom de sista 30 åren. Han kom inte på en enda. Plågsamt nog kom jag inte heller på någon, där jag satt vid radion.", skriver Jan Lindkvist.


Tidningen har sina lokaler mitt i "lejonkulan", d..v.s. på förbundskontoret tillsammans med Lars Lindgren och övriga i toppen. Det är både en stor fördel att veta allt som rör sig inom ledningen och ett visst integritetsproblem att vi träffar dem i stort sett varje dag, menar Jan Lindkvist.
Idag får Transportarbetaren väldigt sällan några tips eller uppslag utifrån från tidningsbuden.
Det är någonting som vi absolut bör se till att ändra på.

7 kommentarer:

  1. Visst ska LO ha kongress snart. Hur vore det om man gjorde sig fri från sossarna?

    SvaraRadera
  2. JL är naiv. Facket har alltid varit ett egenintresse som parasiterat på arbetarklassen.

    SvaraRadera
  3. 2011 genomfördes ju den stora reformen "gratiskvarten". Det är väl sannolikt den hittills längsta arbetstiden helt utan lön som avtalats i ett kollektivavtal någonsin.

    SvaraRadera
  4. Ja nu är det ju tydligen bara överklassen som lyckas genomföra några "reformer".

    SvaraRadera
  5. Jenny Gransell - webbredaktör, Transportmåndag, december 12, 2011

    Roligt att ni har uppmärksammat att vi är på gång med en ny hemsida! Lanseringen är den 29 december, men redan nu går det alltså att smygtitta.

    Om ni vill får ni gärna länka till vår startsida istället för till undersidan som nu är länkad. På startsidan får man en bättre överblick och kommer dessutom direkt in till Transportarbetarens webbtidning som ni skriver om i artikeln.

    I övrigt välkomnar vi synpunkter och tips - ta gärna en titt under Yrken & branscher (länken högst uppe på sidan). Jag håller just på att fylla på med information under tidningsdistribution och tar tacksamt emot tips av allehanda slag - webmaster@transport.se är adressen.

    Hälsar
    Jenny Gransell, webbredaktör, Transport

    SvaraRadera
  6. Jenny Gransell, webbredaktör, Transportmåndag, december 12, 2011

    ... och just det - länken till startsidan för kommande hemsidan är: http://194.71.244.76

    Men fr.o.m. lanseringen den 29 december är det förstås www.transport.se som gäller.

    Hälsar återigen
    Jenny Gransell, webbredaktör, Transport

    SvaraRadera
  7. Ser ju bra ut nya transportsidan jämfört med hur det såg ut tidigare - där behövdes säkert lite nya krafter

    SvaraRadera