Den obekväma frågan

Jakten på tidningsbudens gömda ob-tillägg går vidare.
I över 35 år har transportarbetareförbundet skrivit under på att tidningsbuden arbetar med ett hemligt ob-tillägg som strider mot all praxis för avtalsuppgörelser i Sverige.


OB-ersättningen är ett rörligt tillägg som i sin helhet skall redovisas separat, så är den rådande uppfattningen inom fackföreningsrörelsen. 
Men enligt avtalsparterna i tidingsbudsbranschen så har tidningsbuden två slags ob-ersättningar, ett litet separat mini-OB  (7.98 vardagar) och ett gömt ob som har inkluderats i lönen alltsedan 1975.
I industriavtalet, som gäller för 6 stora LO-förbund förbjuder man helt inbakade ob-tillägg. I ett fall nyligen vann IF Metall i arbetsdomstolen mot ett företag som försökte räkna in OB i lönen. Metall skriver i sin inlaga till domstolen att ett inkluderat OB är helt oacceptabelt.


           Metall:
"Såväl den anställde som arbetstagarorganisationen måste känna till månads- eller timlönen utan ob-ersättning, för att kunna bevaka löneutvecklingen. Vidare strider det mot flera grundläggande bestämmelser i industriavtalet att slå samman månadslön och ob-ersättning " 
Den inbakade ersättningen underkändes i AD.
I och med att ob-tillägget inte bara är inbakat i tidningsbudens löner utan dessutom är okänt och inte behöver redovisas vid anställningen, så är hela uppgörelsen för tidningsbuden ett undantag som skiljer sig från alla andra avtal. Avtalet strider mot principerna för svensk arbetsrätt.
Det bryter sedvanorna inom svenskt lönepolitik och ställer sig utanför de accepterade formerna för ett kollektivavtal.
Det står även utanför regelverket inom EU där man antagit en förordning (FÖRORDNING (EG) nr 1726/1999 ) som säger att tillägg för bl.a. obekväm arbetstid måste anges separat för att man skall kunna bedömma och jämföra och göra statistik över lönerna i olika länder.
Det enda avtal jag sett som medger ett inlagt OB är kommunals avtal för personliga assistenter, där det finns en passus som säger; 
Mom 3 Ersättningen för arbete på obekväm tid kan efter individuell överenskommelse utbytas mot ett fast tillägg per månad eller annan period alternativt att man beaktat förekomsten av arbete på ob‐tid vid fastställande av den kontanta lönen.Överenskommelsen skall vara skriftlig.
Frågan om Ob-ersättning är dessutom central för tidningsbuden med arbetstider som gör att huvuddelen arbetar i genomsnitt 26 nätter i månaden. Enligt 13 paragrafen arbetstidslagen är arbete mellan midnatt och 05.00 i princip förbjudet.
Vad säger Transport?
Helst säger de ingenting. I allting som handlar om tidningbud undviker man frågan - trots att det nödvändigtvis måste vara en av huvudpunkterna för en grupp med extremt nattarbete.


Men efter 35 års tystnad är det dags att ta bladet från munnen.


Kommentarer

Anonym sa…
ja vad dom säger, vid alla möten så poppar det upp en gubbe i lådan vad det än är för krav och säger att det gäller inte för tidningsbud.Men i Norge och Danmark går det bra med OB för tidningsbud och i alla andra yrken i Sverige
Anonym sa…
som f.d. tidningsutkörare vad kan man säg mer än LYCKA TILL att ni får ob
Anonym sa…
OB eller arbetstidsförkortning går ju ganska jämt ut om man inte har heltid -det blir pengar i plånboken. Norge har ju 19% OB och arbetstidförkortning för nattarbete till 35,5 timmar i veckan.
tidningsbud sa…
Enligt kommunal så har bara 3% av arbetare i Sv erige lyckats förhandla ner arbetstiden Förkortad arbetstid med behållen lön
Men 26 % av tjänstemännen har det.
tidningsbud sa…
Det finns en kraftig opinion för att tidningsbuden ska ha höga OB - men inte inom transportarbetareförbundet
Anonym sa…
Facket har blivit ett tomt skal. Jag tror inte man har nålgon särskild opinion där överhuvud taget. Man försöker få det att gå runt
boa sa…
Facket är som en påse - tomt och innehållslöst - om man inte fyller det med något ;-)
Anonym sa…
En påse skit isf. Man måste tömma och tvätta ur först innan nåt nytt med värde kan fyllas på. Men ingen har vilja eller kompetens att göra detta nödvändiga upprensning och utrensningsarbete. Hela systemet med fackförbund och kollektivavtal, den sk svenska modellen, är genomrutten och har för länge sen börjat stinka å det grövsta.
Anonym sa…
Många representanter för transport inom tidningsbudssektorn har bränt ut sig - de är lättingar som sprungit hos cheferna för att få förmåner och specialuppgörelser - de har inget mer att göra i en facklig organisation - det är bara att gå hem och skämmas- spelet är över.
Anonym sa…
stäng ner förbundet - det är ingen laglig verksamhet
AlnöKrister sa…
Håller med alla kommentarer, själv kände jag mig tvungen att gå ur förbundet nu. Har försökt försvara avtalet men det går inte längre med en bruttolöneminskning med nästan 17 % så var måttet rågat.
Jag har varit förhandlingsombud i Sundsvall i flera år men jag kan inte försvara transports agerande gentemot oss bud längre.
boa sa…
Du gjorde nog rätt i detta AlnöKrister, De som sitter kvar i detta och försöker föra oss bakom ljuset gör oss bara mer skada än nytta. De är förbrukade förtroendemässigt. De som sitter och skriver i våra personaltidningar, och är från facket, är ena riktiga lättingar som borde skämmas.