Skyddsronder på Premo



Skyddsronder. Ett okänt fenomen på många tidningsbudsfilialer.

Ett skyddsombud från Stockholm skriver till Premo och vill veta hur många skyddsronder som gjorts på företaget sedan 2005. Den senaste skyddsronden han hört talas om gjordes 2004.
Själv har han misslyckats med att få till stånd skyddsronder, de har ställts in eller Premo har nekat att genomföra dem.
Nu vill han att se en redovisning av de protokoll som måste finnas från alla skyddsronderna sedan 2005.
Enligt abetsmiljölagen måste skyddsronder genomföras regelbundet.

Förutom de vanliga frågorna om ventilationen, säkerheten, om det finns halkrisk, skyddsutrustning, farliga eller tunga moment, uppvärming och fikarum, finns det en rad andra frågeställningar som bör tas upp. Här är några exempel. 

  • fungerar samarbetet, finns det information från företaget
  • förekommer mobbing.
  • lyssnar man på önskemål och upplysningar från arbetarna
  • finnns det en oro för förestående förändringar
  • finns det riskfyllt arbete, ensamarbete
  • tar någon tag i problem och konflikter
  • upplevs något så stressigt att arbetsuppgifterna måste ses över
  • är någon långtidssjukskriven p.g.a. arbetsrelaterad sjukdom
  • finns det hög personalomsättning beroende på brister i arbetsmiljön
  • förekommer det korttidssjukskrivningar som beror på arbetsmiljön
  • rapporteras alla tillbud och skador till AV

Kommentarer

Anonym sa…
Vi har ju ett stort problem här då, på VTD utgör ju skyddsombuden i sig det största miljöproblemet. Detta har ju fullständigt havererat med personalpolitiken, och köpta fackliga.
Anonym sa…
skyddsombudet som tog upp detta blev sparkad av Transportfemmans ordförande, huvudskyddsombud Josef Vegvari. Josef motarbetar skyddsombuden som gör något och påpekar brister. Josef förstör facket
Anonym sa…
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
En anmälan gjordes till Arbetsmiljöverket i januari 2012 om att premo inte genomför skyddsronder. Men arbetsmiljöverket la ner anmälningen utan utredning
Anonym sa…
Hur kunde han sparka honom? Det är väl inte han som väljer skyddsombudet på filialen. har du några bevis på det här?
Anonym sa…
Detta skyddsombud i Stockholm blev snabbt motarbetad av den fackliga Transport avdelningen i Stockholm. Man förnya inte hans skyddsombuds period och sedan vägra Premo att betala honom övertid fast han hade rätt till det via avtalet. Skyddsombudet lät sedan bli en dag att dela ut en reklambilaga som inte delats ut dagen innan av ett annat bud. Hans vägran gav honom sparken, punkt slut. Facket hjälpte honom inte, de var glada att bli av med honom.

Det är dags att man förstår varför detta kan ske och varför facket Transport inte bryr sig om fackliga som verkligen försöker göra sitt jobb.