sprider sig nu till facebook.
Gruppen NU PROTESTERAR VI MOT TIDNINGSBUDSAVTALET startades i slutet av januari och har redan samlat 45 medlemmar. Samtidigt tar man initiativ till att skicka in protestlistor till Transportarbetareförbundet.
"Nu är vi trötta på att behandlas som skit. Kom igen och protestera mot övermaktens förtryck av den lilla arbetaren...Du behöver inte vara tidningsbud för att ge oss ditt stöd; vi behöver ha många namn för att skapa lite ringar på vattnet!!!"
Kommentarer
Titta under rubrik Facebook.
Bud.
Hoppas detta kan spridas över hela landet!
Med tanke på antalet tidningsbud i landet så är siffran 45 samtidigt ett tecken på att väldigt många av en eller annan anledning inte engagerar sig.
Nej det är inte så många som bryr sig tyvärr.
- Lön i form av månadslön utbetalas med beräkningsgrund beroende på antal distribuerade tidningar och övriga trycksaker.
- Differentiering beroende på hur tidningarna distribueras skall göras så att 1. Trappdistribution 2. Hissdistribution 3. Postlådedistribution åtskiljs avseende lön per utdelad tidning.
- Differentiering avseende typ av tidning skall göras så att 1. 6-dagarstidningar. 2. Veckotidningar 3. Övriga tryckalster åtskiljs avseende lön per utdelad ex..
-Arbetsgivaren skall vidare på överläggsarket varje morgon ange exakt vilken typ av distribution och produkt som avses vilket medför att distributören får kontroll över sin lön för utfört arbete.
Så skulle jag vilja ha det. Hur många hänger på?
Brevbärarna har inte fått postlådor på första våningsplanet utan anledning och jag skulle tippa på att det för deras del handlar om att Posten vill spara pengar.
Först när tidningsbuden får order om att lägga morgontidningarna i samma lådor som Posten har den äntligen blivit korrekt prissatt.
Tidsåtgången för distrikten bör vidare vara rena avtalsfrågor mellan bud och arbetsgivare. Hur tidsättningarna ska avtalas ska vara reglerade i kollektivavtalen. Tex är det tämligen skäligt att budet får en möjlighet att köra in sig på distriktet ifråga innan avtalet spikas. Normalt arbetstempo för olika typer av distribution ska var noga definierat som vägledning. Kollektivavtalet bör överhuvudtaget ägna stor möda åt att reglera hur tidsättningarna ska avtalas fram mellan bud och arbetsgivare vilket inte är fallet med vårt nuvarnade kollektivavtal.
Här är OB-tilläggen i bemanningsavtalet:
Måndag - fredag 18.00-23.00 21,02 kr
Måndag - fredag 23.00-07.00 42,10 kr
Lördagar,söndagar och helgdagar
00.00-24.00 84,18 kr
Kanske dags att buden vaknar och gör något åt saken istället för att gnälla!
Fakta....inte spekulationer vill jag gärna ha!
Transport är nöjt med det nya avtalet liksom arbetsgivarna liksom det stora flertalet arbetande tidningsbud som inte bryr sig. TY den som tiger instämmer.
Dock finns en liten förbittrad grupp oorganiserade nätaktiva bud som opponerar sig men det räcker inte på långa vägar. Det här upproret är ett skämt och något som fack/AG i glada vänners lag skrattar gott åt.