Ny facebookgrupp

Protesterna mot tidningsbudsavtalet
sprider sig  nu till facebook.



Gruppen NU PROTESTERAR VI MOT TIDNINGSBUDSAVTALET startades i slutet av januari och har redan samlat 45 medlemmar. Samtidigt tar man initiativ till att skicka in protestlistor till Transportarbetareförbundet.
"Nu är vi trötta på att behandlas som skit. Kom igen och protestera mot övermaktens förtryck av den lilla arbetaren...Du behöver inte vara tidningsbud för att ge oss ditt stöd; vi behöver ha många namn för att skapa lite ringar på vattnet!!!"


Kommentarer

Anonym sa…
LÄNKA DÅ!
Anonym sa…
http://distributoren.blogspot.com/p/lankar.html

Titta under rubrik Facebook.
Anonym sa…
Fan, oss som inte har Facebook då? Tänker inte registrera mig bara för detta! Skapa en sida eller annan form som tillåter vem som helst att skriva under med samtycke.

Bud.
Anonym sa…
Registrera dig på www.dinu.se, med detta ger du inte ett samtycke till att driva frågor vidare, men det är ett steg på vägen. Är du registrerad där så kan vi så småningom förbinda oss i ett medlemskap för att driva våra frågor.
Anonym sa…
Glöm inte bjuda in vänner, familj och andra tidningsbud på facebook-gruppen!! ( om ni nu har facebook vill säga :) )

Hoppas detta kan spridas över hela landet!
Anonym sa…
45 medlemmar (i vad?)

Med tanke på antalet tidningsbud i landet så är siffran 45 samtidigt ett tecken på att väldigt många av en eller annan anledning inte engagerar sig.
boa sa…
Det är ju antal medlemmar i Facebookgruppen som avses.

Nej det är inte så många som bryr sig tyvärr.
Anonym sa…
Facebookgruppen har nu 58 medlemmar - startades före knappt en vecka sen
Anonym sa…
65 medlemmar-bud i Sthlm börjar ansluta sig
Anonym sa…
Protest mot det nya och återgång till det gamla, eller vad? En protestaktion bör rimligen vara kopplad till ett konkret förslag. Att vara mot nåt bara inger ingen respekt och är tämligen meningslöst.
boa sa…
Där har du en lien inte alltför oväsentlig poäng.
det är så protester sprider sig.. det är inget väloljat maskineri som driver dem utan en känsla av att det här är åt helvete.Det är oschysst
Anonym sa…
OM INGEN GÖR nånting alls (fackets linje) så kommer vi alltid att jobba med sveriges absolut sämsta löner. är det målet för transport kan man undra???
Anonym sa…
Målet för transport är inte att bry sig om oss. Dem agerar företag. Före-tag. När allt har summerats och alla siffror mot slutet av dagen har räknats fram, ska dem gå i vinst. Men som sagt; om vi inte säger ifrån kan dem göra hur dem än vill. Det är så man uppmärksammar ett problem. Annars så styr "dem stora fiskarna" hur dem än vill. Eftersom ingen säger något och det verkar inte finnas problem.
Anonym sa…
Så varför inte samlas kring ett konkret förslag till nytt kollektivavtal då? Jag har ett i grov skiss enligt följande.

- Lön i form av månadslön utbetalas med beräkningsgrund beroende på antal distribuerade tidningar och övriga trycksaker.

- Differentiering beroende på hur tidningarna distribueras skall göras så att 1. Trappdistribution 2. Hissdistribution 3. Postlådedistribution åtskiljs avseende lön per utdelad tidning.

- Differentiering avseende typ av tidning skall göras så att 1. 6-dagarstidningar. 2. Veckotidningar 3. Övriga tryckalster åtskiljs avseende lön per utdelad ex..

-Arbetsgivaren skall vidare på överläggsarket varje morgon ange exakt vilken typ av distribution och produkt som avses vilket medför att distributören får kontroll över sin lön för utfört arbete.

Så skulle jag vilja ha det. Hur många hänger på?
Anonym sa…
Jag tror egentligen mer på att va en grupp och dela ett större område mer oberoende - minst en är alltid ledig. Sen att en del inte vill vara med utan fortsätta gå sitt eget är ju också ok.
Anonym sa…
eller rättare om det är svåra dagar typ snö är ingen ledig men kanske ibland två lediga när det är som lättast
Anonym sa…
ja, risken är överhängande att alltid bli uppäten av de stora fiskarna på förbundskontoret. Sen gråter man lite när man hör hur folk blir lurade att tro att det skulle ligga nånslags solidaritet i att följa dessa herrar i vått och torrt.
Anonym sa…
Såg att facegruppen har 81 medlemmar nu. Inte dåligt. I transport har man ca. 2 medlemmar bland tidningsbuden som kan tänka sig göra något om det inte är för deras egen vinnings skull
Anonym sa…
Tror det skulle ge ganska orättvisa löner med ett rent ackord - men det är det förstås nu också eftersom man inte tar hänsyn till hur slitsam utdelning man har
Anonym sa…
Men nu var det ju inget rent ackord jag skissa på. som ex. kan tänkas att för kategorie 1:1 utgår lön per utdelat ex om 80 öre medan det för kategori 2:3 utgår 150 öre per utdelat ex. där 1:1 står för 6-dagarstidning i höghus med hiss och 2:3 för trappdistribution av veckotidning.
Anonym sa…
På svesnk direktreklam har man ju försökt med nåt sånt system fast lägre betalning förstås, men det är svårt p.g.a. att alla områden skiljer sig åt.Ta bara ett exempel - om du läfgger fler tidningar i en låda vad blir det då?
Anonym sa…
Varje tidning ska ha sin egen distributionskostnad/lön för företaget så ett dropp på 10-20 tidningar till en och samma abbonent blir rena jackpotten för berört bud. Men det är ju också opp till företaget att bestämma hur dessa abbonenter ska distribueras. Gissningsvis så plöckas dom bort från budrundorna och läggs separat för nattförman eller nån annan timlöneanställd att köra ut. Någon millimeterrättvisa blir det inte hur man än gör men min huvudtanke är att den tunga trappdistributionen ska belönas betydligt bättre i förhållande till postlåde och framförallt hissdistribution som ju är rena smörjobbet i jämförelse.
Anonym sa…
Ackord eller premidel eller vad det än är har fått en fruktansvärt dålig status i tidningsbudsvärlden eftersom vi haft fullständigt sinnesjuka tabellackord som drev ner lönerna i stort sett hur lågt som helst och som TU ville ha kvar hela tiden. I andra branscher som bygg har man fått upp lönerna med ackord, liklsom bland Stockholms sopkörare, men som sagt ackord i budbranschen har fruktansvärt dåligt rykte om man säger så.
Anonym sa…
Det är ju helt klart att mycket mer hänsyn till arbetsmiljön måste tas i lönesättningen. Det är för billigt idag att få ut tidningarna i trapphusen och distrikten är för stora.

Brevbärarna har inte fått postlådor på första våningsplanet utan anledning och jag skulle tippa på att det för deras del handlar om att Posten vill spara pengar.

Först när tidningsbuden får order om att lägga morgontidningarna i samma lådor som Posten har den äntligen blivit korrekt prissatt.
Anonym sa…
Ett alternativ skulle kunna vara att tilldela befattningar så att "tungt" bud eller kategorie 1 bud har skyldighet att utföra omfattande trappdistribution och får timlön därefter medan "lätt" bud eller kategorie 3 bud bara har avgränsad skyldighet att utföra trappdistribution. Sen blir det naturligtvis helt upp till företagen hur dom vill utnyttja sina lätta och tunga bud. Avgränsningarna torde vara ganska enkla att formulera i ett kollektivavtal såsom " arbetsskyldigheten för ett tungt bud utgörs av distribution i upp till 500 våningsplan utan hiss" eller " arbetsskyldighet för lätt bud utgörs av distribution i tätort och av max 50 våningsplan utan hiss samt max 100 postlådor i sammanhängande område". Jag tycker att det tunga budet ska ha minst dubbelt så hög timlön som lätta bud.

Tidsåtgången för distrikten bör vidare vara rena avtalsfrågor mellan bud och arbetsgivare. Hur tidsättningarna ska avtalas ska vara reglerade i kollektivavtalen. Tex är det tämligen skäligt att budet får en möjlighet att köra in sig på distriktet ifråga innan avtalet spikas. Normalt arbetstempo för olika typer av distribution ska var noga definierat som vägledning. Kollektivavtalet bör överhuvudtaget ägna stor möda åt att reglera hur tidsättningarna ska avtalas fram mellan bud och arbetsgivare vilket inte är fallet med vårt nuvarnade kollektivavtal.
Anonym sa…
Det kan ju inte få fortsätta som det är. med det nya avtalet har de börjat skicka buden som schackpjäser än hit och än dit.vi jobbar ensamma ute i natten har allt fler titlar det här fungerar inte.du har en stark poäng här alla områden måste köras in och man kan inte som nu skicka hit och dit utan någon ersättning.det är ju värre än om man skulle skicka arbetare från fabrik till fabrik
Anonym sa…
Tanken är väl att man ska begära extratid i såna lägen. Mitt råd till dig som ständigt får hoppa kring i distrikten är att ta det lugnt och avbryta när din sluttid närmar sig. Men det är inte alla som orkar med att bråka vilket du förmodligen gör om du följer mitt råd. Det sämsta med nuvarande avtal enligt mig är att det i högsta grad är konfliktskapande mellan bud och arbetsledning.
Man drar ner jourbudsverksamheten och flyttar istället bud i och med det nya avtalet. Vi har sluppit bemanningsföretag men man skall istället utnyttja buden som en slags bemanningsanställda. Gissa varför de inte tar in bemanningsbolag
Här är OB-tilläggen i bemanningsavtalet:
Måndag - fredag 18.00-23.00 21,02 kr
Måndag - fredag 23.00-07.00 42,10 kr
Lördagar,söndagar och helgdagar
00.00-24.00 84,18 kr
Anonym sa…
81 st av 12-13.000 nä.... det är inte dåligt!
Kanske dags att buden vaknar och gör något åt saken istället för att gnälla!
Anonym sa…
Om upproret skulle syfta till att frånta Transport förhandlingsrätt avseende kollektivavtal skulle jag stödja det. Ett uppror måste ha ett uttalat syfte annars blir det just bara gnäll.
Anonym sa…
Håller med om det sista. Men nu är det dags att buden tar saken i egna händer och ser till att de fackliga representanterna som inte håller måttet åker ut! Det är endast buden som göra detta och se till att facket skickar representanter till avtalsförhandlingen som står på budens sida och inte som sist....står på ag sidan och inte vågar säga emot Matts.
Anonym sa…
Men Matts har ju i och för sig hela flocken bakom sig av välbetalda funktionärer - men jag håller med - det måste bli en delegation som ryter
Anonym sa…
Ja absolut, de som tar delegationsjobbet för att åka på en middagsbjudning kan vi hänga av med en gång
Anonym sa…
Naivt, nästa avtal BLIR DET TOTAL MÖRKLÄGGNING AV TIDNINGSBUDSFÖRHANDLINGARNA
Anonym sa…
HUR vet du det? Har du information som vi andra inte har?
Fakta....inte spekulationer vill jag gärna ha!
Anonym sa…
Nästa avtal blir förmodligen bara ett karbonpapper på det vi fått nu.

Transport är nöjt med det nya avtalet liksom arbetsgivarna liksom det stora flertalet arbetande tidningsbud som inte bryr sig. TY den som tiger instämmer.

Dock finns en liten förbittrad grupp oorganiserade nätaktiva bud som opponerar sig men det räcker inte på långa vägar. Det här upproret är ett skämt och något som fack/AG i glada vänners lag skrattar gott åt.
Anonym sa…
Instämmer.kommer inte bli nåt avtal. De kommer med stor sannolikhet skriva så här Parterna är överrens om att innevarande avtal prolongeras fr.o.m. 2013-01-01 t.o.m 2013-12-31
Anonym sa…
Det blir förhandlingar om en del förändringar i avtalet.Planen var väl att hoppa men nu menar Haglund att det jäser för mycket bland buden så man måste i alla fall kräva en och annan justering.
Anonym sa…
Kämpa på men bete er inte som åsnor