Arbetsmiljöverkets beslut:






TAB är helt och hållet ägt av Posten, som ger 
sina brevbärare den här vinterkängan gratis. 
Tidningsbuden erbjuds att köpa den för 
748 kronor. 

Det är ett utomhusjobb nattetid med temperaturer ner till 40 minus,  men både Arbetsmiljöverket och TAB avslår skyddsombudens begäran om vinterskor till tidningsbuden i norra Norrland.




Tidningsbuden kör bil under vinterhalvåret och går in i trappuppgångar, därför har de ingen laglig rätt att få skyddskläder mot kyla, anser myndigheten i sitt beslut, som bygger på ett utlåtande från en civilingenjör i Stockholm. 

Arbetet som tidningsdistributör bedrivs delvis inomhus och är ett rörligt arbete och det finns inte skäl att bifalla en begäran om skyddskläder eller skyddskor mot kyla och fukt, enligt verket
De har också hittat två gamla beslut om snöröjningsarbetare som de anser kan ligga till grund för sitt avslag.
I ett av fallen arbetar en person i traktor utan hytt. Där skall arbetsgivaren stå för skyddskläder mot kyla. I ett annat fall handlar det om manuell snöröjning med möjligheter att gå in i en intilliggande lokal, där behöver företaget inte ställa upp med skyddskläder. Tidningsdistribution kan närmast jämställas med det senare alternativet, påstår man. 
Tidningstjänst TAB ger också ett blankt nej till vinterskor och underkänner skyddsombudens hänvisning till avtalstexten om att "arbetstagaren skall erhålla skor som är anpassade till distributionsarbetets speciella natur". De hänvisar till en anmärkning i det nya avtalet som säger att det endast innefattar stötdämpning och halkskydd, och TAB påstår att de sommarskor, Rebook Jofama, som företaget erbjuder, uppfyller avtalstexten.

6 kommentarer:

  1. Vi fick vinterkläder, både fodrad jacka, fodrade byxor och vinterskor när jag arbetade som terminalarbetare (Transports avtal) eftersom det kunde bli kallt - dock aldrig minusgrader - INOMHUS där jag körde truck. Jag körde dieseltruck ute också, och den hade kupévärmare så den alltid var varm när en skulle lasta. Det var i Jönköping och inte nånstans i Norrland. Skärpning Transport!

    SvaraRadera
  2. Dessutom kör inte alla bil vintertid heller. Inget annat än svepskäl.

    SvaraRadera
  3. En mycket märklig utredning. Hela utredningen tycks bestå av ett telefonsamtal med en civilingenjör i Stockholm som uppenbarligen saknar helt begrepp om vad det handlar om. Därefter ringde Arbetmijöverket till ett av skyddsombuden och ville att hon skulle dra tillbaka sin ansökan.Det tycks helt ha handlat om att man vill ställa sig på bolagets sida. Ärendet behandlades lokalt av AV:s kontor i Luleå. Men undertecknades sedan av tjänsteman i Stockholm.

    SvaraRadera
  4. Jag kan då inte begripa hur man har det ställt med sitt samvete att hålla på så istället för att skaffa fram det som behövs i snö och kyla

    SvaraRadera
  5. Greppar det inte heller mer än som att någon har kliat någon på ryggen. Även här i Skåne kan vintern tidvid bli ganska jävlig och här är det många tidningsbud går eller springer runt hela distriktet i alla varianter av djup nysnö och snöblask.

    SvaraRadera
  6. Undrar hur många sommarskor TAB lämnar ut om året. Kan inte va många par om året. Dels är deras skor inte bra för trappspring, för klumpiga, är väl främst för bilare som aldrig går ur, sen så finns det ingen som vet när man har jobbat de timmar som krävs och slut så vet nya inte alls nåt om skor.

    SvaraRadera