Svensk Morgondistribution läggs ner

19 april 2012
Redan från 1:a juni upphör SMD och postenägda Tidningstjänst tar över utdelningen.


Nu tystnar SMD-tuppen. Mittmedia gör sig av med sitt problemfyllda distributionsbolag.
Postens utdelningsbolag TAB tar över hela norra delen av Sverige. Mittmedias VD säger i ett pressmeddelande att man skall göra "momentana" besparingar genom att gå över till TAB och använda postens bilar för utdelningen.

Uttalandet är inte förvånande. TAB har under många år hävdat att man har de lägsta kostnaderna för utdelningen i hela Sverige. 
Efter att ackordslönen slopades 2008  har TAB alltmer inriktat sig på att ta bort cykel och gångdistrikten och dela ut med postbilar även inne i städerna. I vissa städer har man avskedat de flesta cykelbuden.
Nu kommer det att bli utdelning med postens Renault Kangoo och Fiat Fiorino i en stor del av landet.
I vissa områden i bl.a. Dalarna handlar det om en återgång till TAB, men det är ändå ett delvis annorlunda företag i dag.
TAB kommer att ha kontroll över hela utdelningen från Värmland och norrut, samt några mindre områden i södra Sverige.


28 kommentarer:

  1. Postenmonopolet jublar och besparingarna kommer naturligtvis inte drabba de anställda.

    SvaraRadera
  2. Genom att öka användningen av koncernens fordonsflotta gör att vi kan ta hem stora synergier, säger Lars Idermark, VD och koncernchef för PostNord.
    Vikket fikonspråk.Synergier.Vad fan är det. Får buden samma lön som han?, en miljon i månaden har han.

    SvaraRadera
  3. Grattis Smd-are nu får ni ett häfte med frimärken en gång till semester och en gång innan jul som bonusutdelning

    SvaraRadera
  4. Känns osäkert.Man undrar vva som ska hända .Bara postbilar?

    SvaraRadera
  5. För lite längre tillbaks var ju Östersund och Gävle och många ställen som det var TAB som hade hand om det.Umeå, Sundsvall var det ju förr PS

    SvaraRadera
  6. Av den information jag tagit del av framgår att alla tidningsbud kommer erbjudas fortsatt anställning av TAB. Kontinuitet i verksamheten betonas och förändringarna ska inte ens märkas sägs det. Låter betryggande tycker jag som är cykelbud hos SMD.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis vad jag hört också. Här hos mig verkar alla nöjda.

      Radera
    2. Det är tradition att göra en smidig övergång utan förändringar. Men det är ju naivt att tro att TAB skulle driva en helt annan politik i SMD-området än i övriga verksamheten. Där har största delen av utdelningen lagts över till postbilsutdelning under de senaste åren.

      Radera
    3. Jag jobbar i TAB och där har övergången till bil skett främst på de mindre orterna och till viss del för att "avlasta" cykeldistrikt. Det säger sig ju självt att det inte funkar att köra bil där det är bommar överallt och tätt mellan ingångarna. Här funkar det bra iaf.

      Radera
    4. Vilka "momentana" synergieffekter erhålls då när cykeldistrikt görs om till bildistrikt? Eftersom cykel i sig är ett billigare trp-hjälpmedel måste synergin ligga i större distrikt med mindre relativt tilldelad ordinarie arbetstid. Detta kommer jag isf syna genom att kräva tidsmätning av mitt cykeldistrikt vilket aldrig gjorts och som jag vid upprepade tillfällen begärt.

      Radera
  7. har jobbat hos Tab, sen SMD. nu tab igen.. blandade känslor .. slipper jag Äckeltelefonen som Aldrig fungerar? då är allt ev. krångel värt det .. . men hoppas Tab fått ordning på lönespecen ...
    sen att det bara var vi som körde sönder postens bilar. men nu i nästan 3 år inte haft ett fel på våra Skoda / Polo .. märkligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. TAB telefonerna falsklarmar stup i kvarten,man får ha det avstängt.

      Radera
    2. TABs lönespecar är alltid bara fel åt ena hållet...gissa vikket..

      Radera
  8. Jobbar som vikarie för TAB iLuleå. Här är det bara bildistrikt. Man börjar ett.Men det är väldigt trång,massor med bilar så man kommer inte fram till bryggan utan får dra tidningarna på en vagn till bilen

    SvaraRadera
  9. En som skriver om TAB tydligen från Boden

    Finns det inga cykelvagnar? Dem brukar ju rymma en del. Vi har bara ett cykeldistrikt kvar här uppe och dem dagar när tidningarna är tjockare så får han helt enkelt åka tillbaka och hämta resten. Tyvärr lite segt för honom.
    Men får väl se hur länge det cykeldistriktet blir kvar.

    https://www.flashback.org/t649235p39

    SvaraRadera
  10. Att cykeldistrikten försvinner mer och mer är ändå ganska logiskt tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och de dubblar antalet körda mil och sen vränger på käften om att de är miljölicensierade och miljökämpar på bolagen.Också logiskt i den tid vi lever i?

      Radera
    2. Det är ju det negativa.
      Men å andra sidan slipper lastbilen fara fram å tillbaka mellan buntställen och lämna tidningar.
      Så hade vi förrut. Nu är alla samlade på ett ställe.

      Sen ur säkerhetssynpunkt är det bättre att en person kör bil i stan än cykel. Minskar också chansen att nån ska sno tidningar av en.

      Radera
    3. Ologiskt tycker jag. Speciellt semestertider när företagen blir beroende av vikarierande skolungdom som många varken har bil eller körkort. Överhuvudtaget är verksamhetens karaktär sådan att maximal flexibilitet i rekryteringen av tillfällig arbetskraft är nödvändig och då går det inte att kräva bil där cykel och gång är kompatibelt.

      Radera
    4. Jo absolut. Nu har vi bara 15 bildistrikt här i Boden. En vikarie kör två perioder så behövs ju bara 7-8st. Brukar gå bra.

      Men jag vet i ställen som Kiruna, även fast dem har flera cykeldistrikt har otroligt svårt att hitta folk.
      Där är det dock gruvorna som snor all arbetskraft.
      Förra sommaren slutade 14 vikarier under sommarperioden. Inte så roligt för chefen att hitta folk.

      Radera
    5. Att dom har kvar flera cykel i Kiruna har nog nåt och göra med att chefen i Kiruna själv alltid haft ett eget cykeldistrikt och har en positiv inställning till cykeldistrikt

      Radera
    6. Systemet nu är där man har två fasta 4veckors semesterperioder som man måste välja mellan och så kan de skiffta om de får för många på en period.På så sätt ska samma vikarie användas för hela sommaren men det blir ju mycket mer ofritt för oss.Som tidningsbud har vi haft en viss frihet som kompensation för dåliga förhållanden och löner tidigare.De tar bort allt sådant.

      Radera
    7. Vi får fan inte välja alls Dom sätter på en färdig femveckors rakt av

      Radera
  11. Jag använder kärra och när det är tjocka tidningar och inte allt ryms så säger jag till filialföreståndaren eller nåt bud så kör dom ut buntar till mig.

    SvaraRadera
  12. Vad är det för jävla bolag som inte låter buden välja semester själva? Skrämmande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. TB nya semesterregler inom alla regioner

      "Det nya systemet går ut på att ha två
      eller tre fasta semesterperioder varje
      sommar. Första året får man tilldelat
      sig en semesterperiod och åren efter
      det följer ledigheten ett rullande
      schema. Mindre flexibelt, men det
      blir lätt att hålla reda på när man har
      semester framöver"

      Radera
  13. Hur många "gamla" är kvar på TAB. Det är unga som kör postbilsrace hela vägen

    SvaraRadera
  14. Var finns uppgifterna om att TB ändrar på semesterreglerna?

    SvaraRadera