Skandalen på Göteborgsposten


          18 juni 2012
 


Det var sida upp och sida ner med bordell- och strippklubbsnotor. Tio år har gått sedan GP-skandalen skakade västsverige. 

Bud i Snejset skall ha bränt
bokföringen i en plåttunna
bakom GD:s lokal i hamnen
 Den 28 juni 2002 dömdes den dåvarande fastighets- och säkerhetschefen på Göteborgsposten till fyra års fängelse av Varbergs tingsrätt för bokförings- och skattebrott efter en utredning som gjordes av ekobrottspolisen i Halmstad. Utredningen innehöll mycket besvärande uppgifter om GP.
Det anses att uppgifterna om fastighetschefen aldrig skulle kommit fram om han inte varit skriven utanför Göteborg.


När ekopolisen i Halmstad lämnade över uppgifterna om enorma mängder falska fakturor och skojerier inom GP-koncernen till göteborgspolisen blev det ingen fortsättning. Göteborgspolisen la snabbt ner fallet.  Domen i Varberg gällde enbart bokförings- och skattefiffel för en person, men i polisutredningen kom det fram omfattande oegentligheter på GP.

Det var efter konkursen av fastighetschefens stora hästgård med avelshästuppfödning i Kungsbacka som allting började rullas upp. Men det handlade egentligen om "något mycket mer än bara en rättegång mot en hästhandlare som glömt betala skatt", som tidningen Resumé skrev.
Chefen i fråga började i GP:s packsal som sextonåring, men redan i unga år hade han avancerat till högste chef för GP:s märkliga budorganisation Snejset i Göteborg. Det var en slags jourbudstjänst, som bl.a körde ut reklamationer och budböcker. Snejset var också en plantskola där GP från unga år drillade fram nya förmäns- och chefsämnen, som skulle läras in från grunden och fick börja med att passa upp på höjdarna i företaget.

Buden i Snejset fick lämna och hämta familjen Hjörnes barn i daghem och skolor. De fick vårrusta och måla  båtarna, tvätta chefernas bilar och fara fram och tillbaka som skottspolar med hämtmat från lyxrestauranger. På sommaren låg de ute för att möta upp med mat- och spritladdningar när cheferna anlände till bryggorna med sina båtar i rikemanssällskapen.

Inom parentes kan sägas att fastighets- och säkerhetschefens storebror också gjorde karriär inom GP-koncernen. Men när han nått till en av de högsta chefsposterna i den tidens VTD värvades han till ett annat märkligt företag. Tidningsbärarna i Malmö.
Där dröjde det inte länge innan han hade kontroll över företaget. Medans hans bror slutade sin mediekarriär i fängelset, blev storebrodern sydsveriges tidningsbudskung. Tidningsutgivarna avtackade honom nyligen efter en av hans sista insatser innan pensioneringen: Hans medverkan vid skrivningen av det senaste tidningsbudsavtalet 2011.

Tillbaka till GP. Han gick från att vara Snejsetchef till en ny post som både fastighets- och säkerhetschef för GP-koncernen, knöt närmare band med Peter Hjörne, var navigatör på hans segelbåt och engagerad i att konstruera en ny segelbåt åt Hjörne på ett varv i Danmark.
"Han jobbade som fastighetschef på GP. Han hade övergripande ansvar för vissa projekt", står det i domen. "Avdelningen hade 10 anställda och egen budget. Vad man gjorde "minns han inte riktigt" och" inte heller vet han hur stor budgeten var", skriver man i domen.

Det som egentligen står i förgrunden vid den här tiden var den sällskapsklubb som fanns inom GP-koncernen och även bestod av chefer från olika företag som utförde tjänster åt GP.
Klubben som kallades GD eller Gammel dansk (uppkallad efter en känd dansk spritsort) hade egna lokaler i Nya Varvet i Göteborg med en omtalad bastuanläggning. Tidningen Resumé skriver att enligt deras uppgifter var det på baksidan av lokalerna som fastighets- och säkerhetschefen gav Snejsetbuden order om att bränna upp bokföringen och alla handlingar om verksamheten i en gammal plåttunna.

Fastighet- och säkerhetschefen bedrev uppfödning av avelshästar men i samma företag bedrev han brandskyddsverksamhet. Med ett företag i Göteborg som mellanhand tog han in miljonbelopp för fejkade nattliga brandvaktsrundor på GP-koncernens lokaler. Bara under tre år som ekopolisen granskade skrevs det ut fakturor på över 23 miljoner för brandskyddstjänster åt GP. Men det var aldrig någon som gick brandvakt. Det enda man, enligt Resumé, kunde visa att GP fick för miljonerna var en hög med gamla brandfiltar.
På polisen märkte man snart att man inom GP-ledningen inte alls ville rota i det här. Andra uppsatta personer inom ledningen och chefer i företag som GP använde för olika tjänster var helt tydlig inblandade i affärerna.
En polis säger om de enorma mängderna med falska fakturor.
 - Det var som en sedelpress.

I tidningarna vid den här tiden diskuteras om inte GP-koncernens styrelse kunde göras ansvarig. Det var t.ex. hundratals exakt lika fakturor med samma stavfel men med olika datum. Det lämnades in 1.342 blufffakturor om brandskyddsverksamhet som passerade genom GP:s ekonomiavdelning. På andra fakturor stod det bara en helt kortfattad uppgift som "avser material", 1.100.000. "Rördetaljer", 250.000. "Elektronikartiklar", 1.089.000. "diverse kabel och klämmor", 55.000.
Polisen presenterade misstänkta blufffakturor på 46 miljoner men det gällde enbart tre års tid, tidningen GT menade att det handlade om minst 70 miljoner där GP betalade för fakturor med mycket tveksam verklighetsförankring.
GP drog även av moms på falska fakturor, men polisen i Göteborg ville inte "ta i saken", som jag tidigare nämnde.

Enligt Resumé var dåvarande ekonomidirektören på GP och Hjörnes närmsta man, en av dem som deltog i GD- klubbens resor ute i Europa. Han slutade sin tjänst strax innan rättegången och avtackades för sin stora lojalitet av Tomas Brunegård. Han är idag verksam som nämndeman för moderaterna i Göteborg.
Fastighets- och säkerhetschefen menade i rättegången att ekonomidirektören på GP kände till affärerna.  Men i övrigt tog han på sig allt själv och vägrade nämna några namn inom koncernen. Själv blev han uppsagd från GP när det stod klart att han skulle åtalas. I ett internmeddelande stod det att han övergår till egen verksamhet och att "vi minns hur han med järnhand alltid höll samman Snejset".

Det har aldrig kunnat bevisas att GP-ledningen betalade honom för att hålla tyst. Men polisen hittade ett förslag i hans dator, där han menade att GP skulle betala honom minst 30 miljoner i "konsultarvoden" i fem år framöver. Annars skulle det få konsekvenser för vissa personer som han nämnde med initialerna. Dessa initialer överensstämde med toppnamn i ledningen och ägarfamiljen, enligt Resumé.
Tidningen menar att man hade uppgifter som sa att fastighets- och säkerhetschefen själv skall ha sagt att han hade hållhakar på Peter Hjörne och andra i ledningen.

När polisen tittade på fastighets- och säkerhetschefens American Express-konto som till slut hade spärrats med en övertrassering på en kvarts miljon, lär man ha gnuggat sig i ögonen.
Det var sida upp och sida ner med betalningar till bordeller, strippklubbar och lyxrestauranger runt om i Europa. Här fick man en inblick i klubben GD:s resor i Europa. Och det handlade om miljonbelopp.
Tidningen Resumé beskriver en resa där man i ett egenchartrat plan först tar sig ner till Tyskand och festar, plockar med sig några prostituerade och fortsätter mot London, där festligheterna tilltar.
När man återvänt till Göteborg görs utgifterna om till fakturor på ställningsvirke och brandvaktsrundor och betalas av GP.
Tanzbar beim Schlump, Hamburg,  71 919 kr. Nattklubb Vich, Köpenhamn, 52 843 kr.   Nattklubb Victoria, Köpenhamn, 12 366 kr: Wonder Bar, Köpenhamn, 30 599 .  Stork Club, London, 35 090 kr. Nattklubb Aalborg 92,Aalborg, 39 385 kr.  Milady Palace, Marbella, 38 491. Så där fortsätter Amex-utdragen sida upp och sida ner, år ut och år in.-Det vanliga är att nattklubben sätter upp en flaska champagne för 1 200D-mark eller 500 pund på notan, så får du ta med en valfri dam till rummet,berättar en av dem som deltagit. (hämtat ur Resumé)
Domen i Varberg överklagades av den f.d. fastighetschefen till hovrätten i Göteborg. GT skriver att varje gång advokaten försökte lägga fram nya uppgifter slutade det med fiasko. Det visade sig bara förvärra situationen för hans klient ännu mer och bevisa att åklagaren hade rätt. Ändå sänkte hovrätten i Göteborg hans straff till tre års fängelse.
Under affären gjorde GP allt för att tysta ner och förringa skandalen och man förevisade sina journalister och anställda noggrant hur de skulle svara och agera.
Man kan också konstatera att om inte fastighetschefen misskött ekonomin på en hästgård i Halland, skulle det säkerligen aldrig läckt ut några uppgifter alls om dessa händelser inom GP-koncernen.
Artikeln bygger främst på uppgifter från tidningen Resumé, GT och domen i Varbergs Tingsrätt.

29 kommentarer:

  1. Orkar man ens bli förvånad längre?

    SvaraRadera
  2. Det är bra att detta kommer fram, det lyser ju igenom att verksamheterna inte följer normala spelregler. Vi ser det i allt som har med verksamheten att göra. Facket har ju med all säkerhet varit involverad i denna skumraskhantering.

    SvaraRadera
  3. Ja var är transport? En jättekorruptionskandal och fackets snubbar sitter och rullar tumme. Tro bara inte att ni kommer undan kritik. Den som är tyst instämmer och godkänner oegentligheterna. Speciellt gäller detta facket som ska ha eller skaffa sig insyn i verksamheten samt motverka all sorts arbetsgivarbeteende som kan skada eller hota arbetstagarintressen. Det borde varit facket som avslöjat den här korruptionsskiten och dragit VTD och GP inför skranket.

    SvaraRadera
  4. Ni är väl för goa.. Så Transport är ansvariga för att direktörer på GP fifflar med pengar? Så klart, osviklig logik!

    Men ni ska väl ha beröm för er kreativitet.

    Hata på så hörs vi!

    SvaraRadera
  5. Inom Transport möter vi nog det mesta hatet, mot medlemmar som vill ha en schyst organisation. Glad Midsommar ni alla hatare i Transport.

    SvaraRadera
  6. Nä det är väl bara en petitess för transportare att cheferna snor pengarna som skulle gått till tidningsbudens löner och köper unga östatsflickor för pengarna, sen springer de unga fattiga killarna från Afrika runt hela Göteborg med tidningarna på nätterna för 65 kronor i timmen. We loveyou

    SvaraRadera
  7. Kan någon ge en kortfattad version?

    SvaraRadera
  8. Finns ingen här vad jag kan se som anklagar facket för att vara ansvariga när GP och VTD-chefer kör sitt fartblinda korruptionsrace. Men vad gör ni/har ni gjort för nåt? Har ni överhuvudtaget reagerat på oegentligheterna? Nej det har ni inte och anledningen till det är att transport är en del av problemet och inte lösningen på den glada goagubbkorruptionsskiten i Göteborg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte förstå vad VTD har med korruptionsskandalen ovan att göra.

      Radera
  9. "Inom parentes kan sägas att fastighets- och säkerhetschefens storebror också gjorde karriär inom GP-koncernen. Men när han nått till en av de högsta chefsposterna i den tidens VTD värvades han till ett annat märkligt företag. TB i Malmö."

    Där kanske det står om VTD.

    SvaraRadera
  10. Är inte ens Göteborgare men skulle korruption finnas endast i Gbg?
    Så Transport är en del av "korruptionsskiten" i GBG? Just Transport eller hela LO? Vadå göra? Om brott begåtts så är ju det en polissak,vilket också gjorts eller? Han dömdes ju också enligt texten, till fängelse.

    Känns bara som en lite märklig sak att ta upp här och sen anklaga Transport.

    "Facket har ju med all säkerhet varit involverad i denna skumraskhantering."

    Är inte det en anklagelse så vet jag inte vad är.

    SvaraRadera
  11. Ja, Transport får nog ta på sig mycket av ansvaret för att man inte har koll på sina avdelningar, ansvaret ligger ju sist på förbundsledningen. Jag har god erfarenhet av att det inte står rätt till på Göteborgsavdelningen, men huvudansvaret ligger i toppen på organisationen som borde vara insatta i hur saken ligger till.

    Korruption eller skumraskhantering är ju lite svårt att bevisa eller vederlägga för utomstående men vi vet ju att Transport inte uppträder schyst i Göteborg. Där hotar man VTD med stridsåtgärder om andra organisationer än Transport begär förhandling för tidningsbud. Detta kan ni läsa om på WWW.dinu.se.

    DiNU skall försöka att driva en linje där varje anställd skall vara sin egen förhandlare med bisittande kompetent medsittande medförhandlare.

    Vi har haft ett aktuellt fall här i Göteborg nu. Vi har haft om-mätningar här, och ett bud begärde att förhandlingsombud från DiNU skulle få delta i förhandlingen, men förhandlingen genomfördes i strid med vad budet och DiNU anser. Vi tror att detta beror på det hot Transport utövar mot VTD. Vi har inte fått någon annan förklaring. Budet är inte med i Transport och har därför inte överlåtit förhandlingsrätten till Transport. Detta måste väll ses som olagligt, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Budet ska nog betraktas som oorganiserad om han/hon inte är medlem i Transport. Vad som gäller för oorganiserat buds förhandlingsrätt torde omnämnas i MBL. Vad som är klart är att Transport inte har någon förhandlingsskyldighet för oorganiserat bud. Troligen har VTD heller ingen skyldighet att kalla oorganiserat bud till förhandling men jag är osäker där. Kolla MBL.

      Radera
    2. 13 § MBL

      "Arbetsgivaren har enligt 13 § MBL även en förhandlingsskyldighet gentemot arbetstagarorganisation utan kollektivavtal. Denna skyldighet föreligger innan arbetsgivaren fattar beslut som särskilt angår arbets- eller anställningsförhållande för medlem i en organisation med vilken arbetsgivaren inte har kollektivavtal."

      Det är därmed mycket allvarligt att Transport hotar VTD med stridsåtgärder.

      Radera
    3. Ja isf är det ju allvarligt. Stäm dom bara. Vad ska vi annars ha lagarna till?

      Radera
    4. Men det är DINU som har bollen där ska väl tilläggas. Budet självt har inte ett skit att säga till om ens om han ska få va med i förhandlingarna eller inte. Enligt MBL är det DINU som fått sina rättigheter kränkta.

      Radera
    5. Ja det är DiNU och dem man företräder som blivit kränkta. Man bör ju dock beta av problemet i rätt ordning. Vi har tre parter där Transport hotar VTD med stridsåtgärder om VTD talar med DiNU. Då är det ju först och främst Transports högsta ansvariga som skall tillrättavisa de fackliga som hotar. Om inte detta sker åligger det VTD att ta ett initiativ till att få rätsida på det hela. I sista hand får DiNU försöka vidta åtgärder.

      Hotsituationerna är ingen engångsföreteelse från Transports sida i Göteborg, men hittills har det aldrig lett någon vart, annat än att vissa fackliga tillskansat sig fördelar personligt. Det är ju andra åtgärder som har fått vidtas, uppsägning av avtal t.ex.

      Vi har ju även fackliga företrädare från andra avdelningar på VTD, dessa kan inte heller hållas ansvarslösa, här ligger ett arbetsmiljöansvar som måste tas hänsyn till i detta sammanhang.

      DiNU är inte inriktat på konflikt det vill man undvika i det längsta, DiNU vill vara en konflikt- och problemlösare. Resultatinriktad och inriktad på att ta till vara alla medlemmars intresse.

      Radera
    6. Om Transport hotar VTD med stridsåtgärder för att VTD tvingas följa MBL så är väl det VTD:s problem kan tyckas. VTD har nog resurser att hantera Transport när dom har lagen på sin sida. DINU förefaller svagt och konflikträdd som tycks ägna sig åt krystade bortförklaringar till att inte stämma. Ni kommer att bli kränkta och överkörda gång på gång på gång med den inställningen. Liksom era medlemmar.

      Radera
    7. Jo visst, men man skall ju inte börja konflikta i onödan, det vinner man oftast inte på. Sedan måste man ju givetvis bygga upp organisationen, så att man får sådana muskler, om det skulle behövas. Man håller väl sig till sans, balans och förnuft. Dumdristigt annars.

      Radera
  12. Menar du att GP är en avdelning inom Transport? Artikeln handlade väl om mutor inom GP?
    Eller?

    SvaraRadera
  13. Nej då, men saker kan få en utvidgning och kan klargöra sammanhangen. I oschysta verksamheter kan vad som helst förväntas. Såväl inom fack som företag.

    SvaraRadera
  14. Klargöra säger du..?

    SvaraRadera
  15. Ja någon stans måste man ju börja riva i skiten.

    SvaraRadera
  16. Hästägarna här
    http://www.sporthasten.se/artiklar/parodis-agare-foljer-varje-start
    -de äger åkeriet som med märkliga turer tog över alla VTDs lastbilstransporter förra året

    SvaraRadera
  17. Hahaha de driver VTD åkeriet när de åker runt på hästtävlingar.Det är ändå nåt visst med VTD, eller hur?

    SvaraRadera
  18. Lite kuriosa kanske: det sista företag som den f.d. fastighetschefen registrerade innan näringsförbudet gick ikraft var Negamisi Säkerhet i Göteborg AB. Ett privat vaktbolag.
    Negamisi - ´is i magen` om man läser det baklänges.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det e ett gammalt fint namn Negamisi som är från början mitt.... Lila trevligt då man kom in på banken o blev kallad is i magen... Tog ut en packe kontanter i gick....

      Radera
  19. Rofl. Klockrent namnval. :D

    SvaraRadera
  20. Småpengar i sammanhanget men ändå inte att förringa.... Tråkigt med neddragningar o besparingar men det är betydligt större belopp ifråga....

    SvaraRadera