Transportarbetareförbundets kongress

18 augusti 2012



Ni är för dåliga på att välja representanter och avtalen blir därefter.

Så kan man  tolka Transportarbetareförbundets styrelse när de svarar på en motion om  förhandlingsdelegationerna som lämnats in till Transports kongress som börjar den 25:e augusti i Örebro.


Facket hotas, står det i motionen, när medlemmarna känner sig maktlösa. Som det är idag styrs avtalsförhandlingarna av några enstaka personer från förbundskontoret och delegationerna består till stor del av anställda på Transport som inte arbetar under avtalet. Medlemmarnas inblandning är liten och många avslut resulterar i att medlemmarna känner sig överkörda av förbundsledningen.
Man avskärmar sig  från de som arbetar under avtalet, menar motionen. De saknar kunskaper om de avtal de sitter och styr över. Och motionen framhåller att mycket väsentliga förändring måste göras för att garantera medlemmarnas inflytande i förhandlingarna och föreslår bl.a. omröstningar med hjälp av hemsidan.

Inte helt oväntat yrkar styrelsen att motionen skall avslås. I ett syrligt svar skriver man att det är avdelningarnas fel att det blir som det blir.
Man säger mer eller mindre att medlemmarna får skylla sig själva sig som inte nominerar några bra företrädare till avtalsdelegationerna. Jag citerar styrelsens utlåtande:
Motionären uttrycker att de som är demokratiskt utsedda som deltar i avtalsdelegationerna inte har tillräcklig erfarenhet från kollektivavtalsområdet. Det beror inte på att det är fel på stadgarna eller på något annat heller. Det beror på de nomineringar som kommer in från avdelningarna.Förbundstyrelsen har att utse avtalsdelegation till förhandlingarna och är bundna av nomineringarna. Oftast är det så att det är alldeles för få nomineringar till respektive avtalsdelegation och att flera regioner avstår från att nominera delegater. Det gör att styrelsen inte kan utse en optimal avtalsdelegation utifrån yrke och region.

Tidningsbudens senaste delegation var ett fullständigt skräckexempel: Det var en stor majoritet anställda på Transport som inte alls jobbade under avtalet. Det var bara två i hela delegationen som överhuvudtaget försökte företräda tidningsbudens intressen, Daniel Hilmér från Trollhättan och Björn Välitalo från Luleå.
Inte ens transportfemman i Stockholm, som i många frågor är den stridbaraste avdelningen i förbundet, lyckades nominera någon kandidat som stod upp för tidningsbuden.

Motionen föreslår också att man skall använda hemsidan för att genomföra omröstningar om avtalsförslag, men det är något som styrelsen inte alls tror på. De skriver:
En annan sak som komplicerar det hela är att sekretessen som måste finnas bakom ett val på nätet är något som våra system inte klarar av att hantera idag. Det krävs omfattnade ombyggnationer av våra IT-system för att de ska klara detta och det är inte möjligt under överskådlig framtid.
Och motionens krav på att alla yrkesgrupper skall ha rätt till en insatt förhandlingsledare som har jobbat lång tid under avtalet, det väljer styrelsen att inte kommentera.


24 kommentarer:

  1. "Motionen föreslår också att man skall använda hemsidan för att genomföra omröstningar om avtalsförslag, men det är något som styrelsen inte alls tror på."

    Tillåt mig att påminna om svaret vi fick från Transports förhandlare. Han skrev att vi inte kunde komma och gnälla nu när avtalet var tecknat, men problemet är ju att vi inte fick några besked INNAN avtalet tecknades. Då hade vi kunnat föreslå ändringar för nu blev det ett avtal som mest gynnar arbetsgivaren. Och vad har sekretess med det hela att göra? Om det ska vara så blir det bara medlemmar som får yttra sig, medan de flesta inte är med i Transport - av ekonomiska skäl eftersom det är ett deltidsjobb och att du inte har nån nytta av a-kassan heller när du jobbar deltid. Tacka Alliansen nu alla ni som röstar på dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där sa du något bra. Om att rösta in avtalet INNAN det tecknas och börjar gälla för alla. Man ska ha tid att gå igenom det och ge förslag på ändringar. Och om det inte fungerar får dem som följer avtalet rösta in ändringarna. Låter logiskt, kan man tro. Men inte i denna värld...

      Sen har man i princip ingen aning om vem som skriver avtalen och till vems nyttjande (DOH!)

      Dem som skriver avtalet ska utfrågas varför dem vill ha med si eller så som vi ska följa. Rättvist tycker jag. Med tanke på GP skandalen 2002 borde detta ha gjorts därefter. Så slipper man korruption i toppositionerna då dem som följer avtalet kan påverka vad som får vara med eller inte.

      Radera
  2. Alla avtal går ut på medlemsomröstning i Norge, går även bra att rösta elektroniskt, verkar inte va några problem. Det handlar ju bara om ett ja eller nej, behövs väl heller inte vara världens mest skyddade uppgift, sen måste man se till att det bara ges en röst per person men det verkar inte va några problem. Inte inom överskådlig framtid i Transport, men har gjorts redan i flera år i transport i Norge. Man borde lätt kunna ordna röstning om kongresskandidater, kandidater till styrelsen, kandidater till förhandlingsdelegationer och annat. Men om gubbsen inte vill och inte kan så kan dom inte

    SvaraRadera
  3. Haha... vilka jävla idioter! Nu vill jag höra hur dom fåtaliga tidningsbud som fortfarande är medlemmar i Svenska Transport motiverar sitt medlemskap.

    SvaraRadera
  4. Lagerqvist i Jönköping säger att han inte har tid med såna där springelispringjobbb, och han ordnade en lönesänkning genom att förhandla med arbetsgivaren utan mitt medgivande eller vetskap.

    SvaraRadera
  5. Vi kan samla oss under www.dinu.se och därmed begära att alltid få sitta med i förhandling som berör oss, och även att vi skall kunna ha bisittare med från DiNU. Det är detta vi skall begära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför ska vi det? DiNU finner sig ju i att bli sidstäppade av både distributionsföretag och Transport i frågor som rör deras medlemmar och där dom därmed har rätt att delta enligt MBL.

      Radera
    2. Idiotjävlar som slickar röv

      Radera
    3. DiNU finner sig inte i att bli sidstäppade, vi går lugnt och försiktigt fram. Den dag kommer då folk får ta ansvar för sina synder, var så säker. Det går fortare om du hjälper till.

      Radera
    4. Hojta till om ni blir blöjtorra.Och inte är ett fikonfack

      Radera
    5. Blöjtorra och fikonfack? Det bästa vore väll om alla börjar hojta till, varför skall man vänta på att bli uppväckt av andra hojtare. jag förstår iden med DiNU, där vi kan samla oss och påverka, även utformningen av DiNU. Varför bara sitta och vänta på att andra skall göra allting?

      Transport går ju inte att prata med,varken som medlem eller utanförstående. Det är en organisation som lever i sin egen värld. Det är samma sak med företagarorganisationerna, de lever också i sin egen värld. Dessa organisationer är i stort bara till för organisationerna själva.

      Tyvärr har vi i dagsläget ingen organisation för anstälda. Där kan vi försöka ta nya vägar inom DiNU.

      Radera
    6. Kom med konkreta exempel på vad Dinu kan göra och har åstadkommit hittills annars tycker jag det bara låter som en massa floskler.

      Radera
    7. Det är vi väl några som förklarat redan. Vi har ju inte hållit på så länge heller och är under uppbyggnad.

      Vad tycker du det finns för alternativ. Inom alternativa verksamheter håller man på och åker på konferenser och sammankomster år efter år och lyckas ju i realiteten bara sänka löner.

      Vad konkret tycker du är floskler?

      Radera
    8. Ett välmenande tips till DiNU-folk. 1. Skaffa er juridisk kompetens inom grundläggande arbetsrätt och stäm skiten ur företagen när dom bryter mot arbetsrättslig lagstiftning. Att gå lugnt och metodiskt tillväga är att förbereda stämningsansökan med en skriftväxling tills det står klart att företaget i fråga totalt skiter i eran rätt enligt MBL. 2. Använd skadeståndspengarna till att företräda era medlemmar i rättstvister där dom fått sina rättigheter, enligt tillämpligt kollektivavtal eller LAS, kränkta. 3. När ni börjar få respekt och blivit tillräckligt stora, har fler medlemmar än Transport bland tidningsbuden, bör ni skicka ut trevare till arbetsgivarorganisationen om att få börja förhandla om nytt rikstäckande kollektivavtal och därmed en gång för alla förpassa Transport åt helvete i den här branchen.

      Men ni verkar ju inte ens vilja komma in i matchen och kommer därmed heller aldrig att bli stora med den inställning jag hittills sett. Börja med att ta tillvara på era rättigheter så kommer jag och säkert många med mig också att börja intressera sig för eran verksamhet.

      Radera
    9. Dinu är en man som hållit på ett bra tag. Han var med i facket en kort tid men kunde aldrig åstadkomma något, höll bara på med fiffel och båg. Det är bara trams.

      Radera
    10. Vad jag vet har man inte hållit på särskilt länge inom DiNU. Vi är nog ganska många nu som har insett att det också är helt omöjligt att påverka Transport i rätt riktning. Det är ju mycket fiffel och båg inom Transport som man inte vill ta tag i den organisationen. Det är omöjligt att på verka i Transport så länge man inte stöttar fifflarna.

      Radera
    11. OBS: raderar inlägg när samma en postar och utger sig för att vara flera personer som diskuterar mer eller mindre med sig själva

      Radera
    12. Du med välmenande tips: Du skulle ju behövas för att hjälpa till inom DiNU, för att påverka både på lokal och central nivå.

      Radera
  6. Magnus lagerqvist Husqvarna ombudsman 464.600 tax -11

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft med honom att göra på ett annat avtal också, tidningsbud är inte det enda han har, och när jag började köra lastbil fick jag en annan som var mycket hjälpsam, så det är personen det handlar om, inte Transport i sig. Men det är klart, när det inte fungerar med ett ombud och man inte får gehör hos Transport centralt, då finns det inga andra alternativ. Lagen säger att man kan bilda en fackklubb på företaget du jobbar åt och då gäller samma regler som för Dinu. Men det gäller att vara påläst för de försöker med allt för att lura en. De bryr sig inte om arbetsrätt för de vet att när arbetsgivaren har en överenskommelse med arbetstagaren sätts lagen ur spel. Så säg nej till allt innan du vet vad som gäller - enligt gällande lagstiftning och avtal.

      Radera
  7. Han är sosse med, för de som tänker rösta på dem.

    SvaraRadera
  8. Ja många av dem ät ju sossar, dom har väll blivit itutade sedan barnsben att man skall vara det, de tänker inte själva. Skall man göra karriär inom fack och politik så gäller det ju för den att vara lite bruntungade. Man skall ju berömma en partiledare som inte säger något t.ex. Det har ju även nämnts en sån här sosse, Daniel Hilmér från Trollhättan. Han ansvarar ju även för arbetsmiljön inom VTD i Göteborg. Vad fan är det för en djävla arbetsmiljö, där man förhindrar andra organisationer än Transport att tala med företaget? Det här tokstollar som inte vet vad de sysslar med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är det fel på att vara sosse nu då?

      Radera
  9. Men med ett fack som står helt så borgarnas och bolagens sida så är det i alla fall fullständigt totalt kört

    SvaraRadera