Tidningsbud stämplas som odugliga


Avtalet är grovt diskriminerande. Medieföretagen och Transport har en kraftigt nedvärderande människosyn.

Medieföretagen hävdade i de senaste avtalsförhandlingarna att ett antal tidningsbud som inte är riktigt "normala" skall  gå efter en särbestämmelse. De skall arbeta en halvtimma eller mer gratis varje dag. Beroende på hur onormala de är. Paragrafen godkändes av Transports förhandlare.

Här är den förhatliga paragrafen::

Mom 3.5
Om särskilda skäl föreligger kan överenskommelse träffas mellan enskild medarbetare och  företaget att ersättning för Extratid 2 först utbetalas om den för dagen schemalagda tiden överskrids med 30 minuter eller mer.
Sådan överenskommelse ska för att vara giltig godkännas av de centrala parterna.


För att förstå innebörden måste man känna till de förhållanden som tidningsbuden arbetar under, där den betalda arbetstiden kan sättas helt godtyckligt.
Paragrafen är till för att förhindra att vissa tidningsbud, som stämplas som "undermänniskor", skall kunna kräva lön för den tid de arbetar.
Kränkningar och övergrepp mot tidningsbuden är vardagsmat inom tidningsdistributionföretagen. Men nu kan vi avslöja att kränkningar finns inskrivna i avtalet.
I tidningsbudens kollektivavtal stämplas människor ut som lägre värda, de skall genom en särskild uppgörelse luras till att arbeta gratis.

Transportarbetareförbundet talar om allas lika värde.
Förbundets anställda funktionärer, de flesta med inkomster mellan 35 - 60 tusen i månaden, talade sig varma för "Alla människors lika värde" under Transportkongressen i Örebro. Något som också skrevs in i förbundets stadgar. Men verkligheten ser alltså fullständigt annorlunda ut.
Nedvärderingen av tidningsbuden går så långt att man t.o.m. skriver in i tidningsbudsavtalet att ett antal bud har ett lägre värde.
Enligt medieföretagens förhandlare skall paragrafen i ett första skede tillämpas på ett bestämt antal undervärdiga individer.
Paragrafen är ett tillägg på den s.k. gratiskvarten, som också är klart diskriminerande.
Tanken är enligt Medieföretagen att de äldre buden som inte orkar springa lika fort i trapporna, skall arbeta minst 15 minuter gratis varje natt. Dessutom skall  kvarten garantera att alla bud arbetar gratis vid dåligt väder, vinterväglag och tryckeriförseningar.

133 kommentarer:

  1. Man kan inte låta bli att tänka på vad George orwell skrev en gång. Ungefär så här "Alla djur är jämlika.Men en del djur är mer jämlika än andra djur"

    SvaraRadera
  2. Eller varför inte Machiavellisk taktik, att försöka behålla makten genom skrupelfri list och bedrägeri och oärlighet i egennytta. Så gör stater, så gör även företagare. Bara den som är beväpnad kan vägra lyda och opponera sig maktmissbruk. Det är ungefär så avtalet är skrivet och så det tolkas och tillämpas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Redan vid avtalet 2007 så sägs det att "den stora knäckfrågan" var att enbart det man kalla "normalt presterande" bud kan få betalt för den tid de använder.När detta blev klart var företagen beredda att acceptera tidlön.Nazistparagrafen i det nya avtalet får man se som en fortsättning på att lösa det man kallar "den stora knäckfrågan".

      Radera
  3. Jag vill också passa på att påminna om att det finns paragrafer i svensk lagstiftning som uttryckligen förbjuder diskriminering av deltidsarbetande. Men som sagt, varför skulle dessa maktfulkomliga bry sig om lag och rätt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja detta är helt sjukt och måste regleras.Anställning börjar t.ex. 2.30 slutar 4.45, 2 timmar och femton minuter. På lördagar gäller arbetsplikt till 8.30.
      Alltså obetald arbetsplikt från 4.45 till 8.30.
      3 timmar och 45 minuters förlängd helt obetald arbetsplikt efter en betald arbetsdag som endast är två timmar och femton minuter.

      Radera
    2. Det fanns dom i delegationen som vägrade skriva under om nazistparagrafen skulle vara kvar men Karlstedt tryckte ner dom totalt i skorna och tvingade igenom den.

      Radera
    3. Vad får ni att arbetsplikten skulle vara obetald ifrån?

      Radera
  4. TIME-OUT för våra förhandlare

    SvaraRadera
  5. Varför?De som är med i transport verkar tassa på tå för dessa typer,(enligt vad som framkommer om kongressen till exempel)varför skulle då de bry sig för någon liten internetsida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Därför att en hel del bud läser och skriver här?

      Radera
  6. Det är vår lott att leva med underkastelse och rädsla för vi håller fast vid det enda vi har.
    På kongresser ska man säga fina ord, men de får heller inte betyda någonting, för då kan även de förlora det goda som de har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjo. Men hela samhället lever på en sorts rädsla för andras tyck och tänkt idag. Verkar som om något magiskt måste inträffa för att alla ska ta sitt huvud ur arslet och se den hårda sanningen runt omkring sig...

      Radera
    2. Men jisis! Det handlar ju förtusan om en överenskommelse som dessutom måste godkännas av centrala parter. Med avtalstextens "särskilda skäl" avses naturligtvis distriktets beskaffenhet avseende abbonent-volativitet över året, topografi och särskilt tidsödande vintertid typ. Det finns säkert distrikt ute i landet med en tidssvikt på flera timmar sommar/vintertid varför avtalsparterna såg paragrafen som motiverad.

      Att utgå från att det handlar om personliga egenskaper och att tidningsbud är så jävla dumma att dom träffar avtal med sin AG om "gratisarbete" just för att dom är så jävla dumma är väl kränkande och dålig människosyn om nåt.

      Radera
    3. Varför gäller det i så fall enbart gratis övertid.Paragrafen är till för att företagen ska kunna låta folk arbeta övertid hur länge som helst utan lön.Det är en nazistparagraf.Det är hatbrott!!!!

      Radera
    4. Det var exakt lika under ackordstiden.Man fick folk att arbeta gratis hur mycket som helst.Man letade upp folk som man kunde lura med hjälp av Transportarbetarförbundet.Om man sen kunde hålla kvar flertraktsystemet längre i två stora städer, det var väl för fan ingen facklig seger när alla andra jobbade hur mycket som helst gratis.Idioter.

      Radera
    5. Det är inte som folk är dumma- det är fackets sak att täppa igen det enorma gratisarbete som alltid förekommit i branschen.Ta ert ansvar istället för att göra allt sju resor värre

      Radera
    6. I över 20 år turnerade Tidningsutgivarnas gossar runt hela landet på olika hotell, bjöd på mat och sprit till distributionscheferna och berättade om och visade hur man hade skrivit världens bästa avtal.De visade på en plansch hur man kunde förstora distrikten och sänka lönen på ett sätt som var - för dem - helt otroligt fantastiskt.Snacka om att man inte kan lura folk till gratisarbete.Genom ekonomsk kriminalitet i samarbete med Transport har man svindlat bort 5 miljarer kronor från tidningsbuden.I vems fickor har pengarna hamnat?

      Radera
    7. 5 miljarder ska det vara

      Radera
    8. Men älgen din förklaring förutsätter att lönen är satt efter vinterförhållanden?Var är den det?
      Att man kan kvitta sommarförhållanden mot vinterförhållande.
      Kan du gå till byggnadsarbetare och säga att de ska jobba över några timmar om dagen på vintern gratis p.g.a. att det är så fint väder på sommaren? Det skulle i alla fall ge ge rena drömscenariet för de som alltid lyckas vara tjänstlediga en stor del av vintern.
      Nä älgen säg som det är, M.C slängde fram den här skiten dan innan och ni tvingades skriva på den utan och hinna ta ställning till dyngan. Han mobbade ner er i sin vanliga stil.

      Radera
    9. Klart det ska va övertidsbetalning på vintern.De har ju lagt distrikten och betalningen för barmarksföre.

      Radera
    10. Jag är inte älgen. Älgen har Ni ju skrämt iväg för länge sen och dessutom är det jaktsäsong nu. Men för att bemöta "tidningsbudets nyheter" här ovan så måste jag ju säga att det är en märklig slutsats och konstig jämförelse du gör.

      För att exemplifiera hur jag tror resonemanget bakom paragrafen sett ut så anta att ett "normal"-distrikt har en tidsvikt sommar/vinter på ca 30 minuter. Tidsåtgången för arbetet på ett distriktet är tidsatt till 2,5h. Genomsnittstid för perioden aprill-november är satt till 2,3h och för perioden dec-mars till 2,9h dvs en viktsvikt på 36 minuter. Här finns alltså inga "särskilda skäl" till att utöka bufferttiden till 30 minuter då de 15 minuterna på goda grunder får antas suga upp merparten av den ökade tidsåtgången vintertid. 2,5+0,25=2,75 dvs återstår endast 9 minuter till den bedömda genomsnittliga tidsåtgången vintertid som självklart kan variera och ackumuleras till enskilda dagar varför det blir upp till varje enskilt bud att kräva extratid när så sker.

      Men så finns distrikt där tidsvikten vinter/sommar drar iväg till både 2 och 3 timmar. Sommartid bir man färdig 1h tidigare än den tidsatta tidsåtgången och vintertid 1,5-2 timmar senare. Mot att tidningsbudet då får sluta jobbet 1 timme tidigare under den lätta perioden kan avtal alltså träffas om att utöka bufferttiden till 30 minuter. Inget konstigt med det tycker jag.

      Radera
    11. Sade en i Älgfamiljen.

      Radera
    12. Blablabla... Om det har snöat eller är is på gatorna tar det längre tid. För mig tar det längre tid att köra med min egen bil om det har snöat kraftigt, men då snackar vi om minst 2 decimeter. Det händer inte särskilt ofta. Det som ofta händer är att tidsåtgången beror på PERSONLIGA skillnader. Vi är 2 bud här på orten som brukar ta bilen när det är snökaos. Men den kortväxta gamla tanten på över 60 år säger att det tar LÄNGRE tid för henne att köra rundan med bil än med cykel. Det beror på att hon inte kan/vågar köra med den "fina" Saaben, så hon stannar, går ur bilen och lägger tidningar på båda sidorna. Sen är det på några ställen "krångligt" att få upp ett hjulpar på trottoaren för att du till exempel kommer nära ett staket om du vill svänga där och gör du fel hamnar vänster framhjul (vänsterstyrd bil förstås) på gatan igen. Jag har BECE-behörighet och har sagt hur hon ska göra, titta i vänster backspegel, där du kan se antingen skärmkanten eller nån annan referenspunkt på bilen (dörrhandtag eler så) och om den punkten passerar utan att träffa staketet kan du svänga fullt utan att du kör in i nånting. Men säg den som har B-körkort som vet det...eller ens får lära sig det. Eller förstår det. Att titta i backspegeln INNAN du svänger är ju nånting man får lära sig när man kör långtradare och det har man nytta av vad du än kör för fordon, så folk borde verkligen lära sig det när de tar körkort. Så efter en lång utläggning återkommer jag till samma punkt om och om igen: det beror på personliga brister att HON den där gamla tanten på över 60 år är långsammare än jag oavsett fordon. Jag tycker att det är orättvist att sånt ska påverka min lön. Med den erfarenhet jag har ev verkliga förhållanden tänker jag ALDRIG acceptera en sån paragraf. Ingen gratiskvart! Jag ska ha betalt för den tid det tar, oavsett årstid och personliga skillnader!

      Radera
    13. Eftersom anställningen numera inte är grundad på området utan så att säga "personlig" så tolkar jag paragrafen mera åt det håll som texten antyder. Det har sagts att gratistiden inte får användas på detta regelbundna sätt,utan enbart vid speciella händelser.

      Radera
    14. Älgen är inte skrämd.Enligt vad jag hört så har hela älgfamiljen synts till vid örebrotrakten för någon vecka sedan

      Radera
    15. Spelar väl ingen roll om ag har rätt att ge dig ett annat distrikt? Det är samma väder oavsett. Så det var ett löjligt argument.

      Radera
    16. Nja, avtalstextens "särskilda skäl" vill någon här tolka som att det handlar om hur området ser ut. Men eftersom avtalet juridiskt numera reglerar anställningen utan direkt koppling till området som delas ut, så kan "särskilda skäl" tolkas som att det gäller den enskilda personens läggning.

      Radera
    17. Ja, det förstår jag, men det har också sagts att särskilda skäl kan vara väderförhållanden och områdets beskaffenhet. För det är just väderförhållanden som ger oss rätt att begöra extratid. Eller om utdelningen tar längre tid än den ag beräknat den till. Jag får till exempel i dag 9 minuter extra för att dela ut en ej ibladad bilaga till varenda prenumerant. Den tiden räcker knappt till att ordna med alla extrabuntar. Som jag ska gå göra nu.

      Radera
    18. Tidigare avtal har utgått från att man varit anställd på ett visst distrikt och kunde då ta upp mätningar och sådana förhållanden som påverkar lönen i förhållande till ett speciellt distrikt.Detta avtal däremot är helt skrivet utifrån att vi inte är anställda på något distrikt och tar inte upp något som berör olika distrikt.När det står "särskilda skäl" så kan det alltså inte handla om distriktets utforming.
      Samma sak hände med gratiskvarten.Man hävdade att den bara gällde i sällsynta fall. Sedan visade det sig att den kan tillämpas på precis all övertid. Även beordrad övertid genom att man sätter en otillräcklig tid.

      Radera
    19. Men bufferttiden är korrelerad till när man har rätt till extratid 2 och extratid 2 har man rätt till vid "oförutsedda förseningar i distributionsflödet" som mediaföretagen uttrycker det. Och jag utgår från att Transport godkänt formuleringen. Alltså avser man inte med paragrafen att öka bufferttiden till 30 minuter eller mer för "halta, lätt efterblivna Greta, 75 år" eftersom hon som person inte på något sätt kan betraktas som en "oförutsedd försening i distributionsflödet". Däremot kan ju ett och annat distrikt råka sammansättas så att själva sammansättningen orsakar opropportionerligt stora skillnader i tidsåtgång när det väl sker en "oförutsedd försening i distributionsflödet". Därav möjligheten för tidningsbud och företag att avtala om utökad bufferttid.

      Radera
    20. Hur som helst kan man inte bortse från att de gör skillnad på person när de tolkar paragrafen. Även om det inte var tänkt att fungera så från början.

      Radera
    21. Detta är ju bara deras meningslösa ordfiffel, då måste du verkligen förklara för mig vad all annan övertid går under.
      Hur många extratider finns det?När jag går över handlar det om hundraelva kombinerade oförutsedda och förutsedda anledningar.?Det är 8 procent glapp i skelletet efter en miljon trappbestigningar.2 procent tunga tidningar. 5% glömd jävla hästtidning återvända 8% utslitna skojävlar.15 sömnrubbningar.4% Fru Bergh som ska berätta hon är ur psykisk balana för elak syster.Jävlitg förutsett egentligen.
      Kan du bena upp alla förutsedda och oförutsedda anledningar och ange vilken extratid som gäller i alla en miljon arton situationer samt därefter ange om kofforten eller bufforten eller vad det är tillämpas.

      Radera
    22. Företagshälsan säger: seså, nu ska du inte vara bitter. Som jag ser det är det bara att vägra gå med på såna "särskilda skäl". Att tvingas gå med utslitna skor kan möjligen under omständigheterna tolkas som särskilt ömmande skäl. Men det berättigar inte till extratid! Inte ens till ett par nya skor om du inte arbetat ett minimum av 900 timmar!

      Radera
    23. Jaså ingen extratid för att min ena sko är snedgången.Förs det in på rabbatkvartskontot?

      Radera
    24. Om det finns ett tidningsbud som Greta 75 år så är det hennes löner och villkor som avtalet behandlar. Huvudavtalet är strikt begränsat till vad som gäller tidningsbudens nuvarande löneformen som inte baseras på enskilda distrikt.
      Saker som berör enskilda utdelningsområden avhandlas i ett särskilt protokoll.

      Radera
    25. Jag tror du misstolkar avtalet grovt för att få nån poäng i din svartmålning. SSG:n är personlig och om Greta 75 år tar över ett distrikt efter Dopad Ben Johnsson 21 år så ligger det i AG:s intresse att ge Greta rejält mycket mer SSG än vad Ben fick för att undvika extratid 2. Paragrafen om utökad buffert-tid är inte tänkt komma i spel vid en sådan situation. Men om så är fallet ser jag fram mot att kränkta människor börjar höra av sig till media, fack och domstolar om hur deras AG försöker få dom att jobba gratis för att dom är långsammare än vad AG är van vid. Det borde väl redan finns fall där ute i verkligheten. Ge exempel tack!

      Radera
    26. Cred för att du åskådliggör saken på ett lättförståligt sätt.

      Svar:Inte alls.
      Vi har ordentligt "på fötterna" när det gäller det här, även från folk inom Transport.
      Sedan har de människor det gäller varit vana att under andra avtalskonstruktioner arbeta gratis.Så de fall du efterlyser i media kommer vi inte att få se

      Radera
    27. För att förstå vad det handlar om måste man veta att avtalet i stort har skrivits av bolagen. Sedan försöker facket lägga in en bättre och för tidningsbuden mer fördelaktig tolkning i avtalet.När det gäller kvarten gick företagen direkt ut med att det heter bufferttid och i princip kan tas ut på all övertid.
      Medan facket försöker säga att här finns begränsningar, si och så. Det får inte alls utnyttjas som någon buffert, säger Haglund t.ex. Man talar om att det nog enbart gäller vid exeptionella händelser, som om bilen går sönder och man får sitta och vänta på hjälp.
      Men när man skall förklara den här aktuella paragrafen då är man tillbaka till bufferten igen för att lindra betydelsen av denna paragraf. Men det är bolagen som satt agendan och facket försöker i efterhand att lindra och bota genom att försöka få en betydelse som inte ska verka så totalt "anti facklig".

      Radera
    28. Det är orättvist att anpassa tidsåtgången för Greta 75 år. Då är det ju som jag säger att ni gör skillnad på människor när ni tolkar avtalet. Du SKALL använda ett mått när du beräknar, som min ag gör till exempel som räknar 75 minuter per 100 tidningar. Det klarar alla. Som sagt, det finns en dom i Norge där ett bud förlorade när de begärde extratid eftersom bolaget ansåg att man borde klara det på den av de satta tiden. Om nån inte klarar rundan på utsatt tid har du varit alldeles för snål. Och vem har sagt att ssg är personlig? Den beror väl på antalet tidingar enligt mitt räkneexmepel här ovan?

      Radera
    29. Ni kan ju uppenbarligen inte läsa innantill.Det står ju att överrenskommelse om att arbeta övertid extratid i 30 minuter eller mer utan lön kan göras enligt denna paragraf.Vad tjafsar ni om.
      Det betyder att om en pensionär eller annan ej snabbfotad ska få jobbet skall denna person skriva bort rätten att få betalt för övertid de första 30 minuterna eller mer eftersom företagarna vill försäkra sig om att inte dessa personer går över tiden och blir dyrare i drift.Om man inte skriver på detta får man helt enkelt inte jobbet.

      Radera
    30. Hehehe... Skriver på säger du? Jag skrev inte på just detta avtal med dessa villkor när jag började jobba. Ska de gamla reglerna gälla för mig då? Rent juridiskt är det inte omöjligt. En teleoperatör andrade abonnemangets villkor efter att jag godkände avtalet. Trots bindningstid var avtalet ogiltigt när jag anmälde företaget. Vill du gå den vägen? Hela grejen är ju att det är orättvist att tolka avtalet som att ni MÅSTE sätta en högre ssg för nån som är gammal. Eller tvinga dom att jobba gratis. Jag vet hur lång tid rundan tar oavsett fordon, och tar det längre tid än så begär jag extratid. UTAN att bry mig om ssg alltså, för ag betalar inte för mopeden eller bilen. Det tar mindre tid att köra med moped än cykel så jag skiter i ssg, jag utgår från MIN tid och begär extratid 2 om det tar längre tid pga ej ibladad bilaga eller liknande.

      Radera
    31. Nä det är alltid det nuvarnade ggällande kollektivavtalet du arbetar efter.Men jag tror att det räknas som giltigt med bara en muntlig överrenskommelse om att t.ex. inte få betalt för en timme övertid om dagen och sedan skickar företaget in en lista på alla som skall gå billigare och hur länge de går och facket godkänner detta.

      Radera
    32. Muntlig överenskommelse? Jag säger nej, det har jag rätt till enligt avtalet och arbetsrätt. Och facket har ingenting med det här att göra när jag inte är medlem.

      Radera
    33. "Får inte jobbet" var det nån som skrev här ovan. Men gamla halta Greta har sin personliga avtalade SSG och det är hennes AG som nu plötsligt vill att hon ska jobba på nåt för henne jättelikt Ben Johnsson-distrikt utan att öka hennes SSG. Istället antyds det här att hennes AG kan ta den omdiskuterade paragrafen till intäkt för att försöka lura henne att jobba gratis när hennes ordinarie arbetstid löpt ut. Och att facket godkänt en sådan tolkning/tillämpning av paragrafen. Självklart är påståendet kontroversiellt. Det naturliga är väl snarare att hennes AG succesivt trappar ner hennes arbetsbörda med stigande ålder och arbetsförmåga med bibehållen SSG. Jag ser fram mot rättstvister i denna sak om det nu ligger nåt i påståendet.

      Radera
    34. Det är ett sjukt sätt att tänka. Man kan inte tillämpa olika regler för olika människor. Det är i strid med grundlagen. Att större hänsyn ska tas till Greta 75 år ser jag som en myt för det finns inte så många som jobbar i den åldern. Facket borde verkligen fundera på hur de ska få bolagen att skippa den här tolkningen. För som sagt, det strider mot grundlagen och då har man på fötterna rent juridiskt kan jag säga.

      Radera
    35. Olika regler för olika människor! Fattar inte vad du dillar om. Ett alternativ för Gretas AG är ju alltid att säga opp Greta pga av arbetsbrist. "Greta har nu en så pass nedsatt arbetsförmåga att vi inte längre har något distrikt att erbjuda henne." Så kan hennes AG rent lagligt göra. Att försöka lura henne jobba gratis kan dom inte göra. Sen vet jag inte hur pensionsreglerna ser ut men jag antar att en 65-åring med kraftigt nedsatt arbetsförmåga som AG:en vill bli av med inte kan kräva att få fortsätta arbeta.

      Radera
    36. Åldern är av underordnad betydelse. Det kan lika gärna handla om den drygt 60-åriga tanten i mitt exempel. Det tar längre tid för henne att kör rundan och jag ser ingen rättvisa i att jag skulle få en lönesänkning bara för att jag är snabbare. Det är antalet tidningar som ska avgöra, inget annat. De tjänar ju en viss summa per tidning så det är inte omöjligt. Förbannade utsugare!

      Radera
    37. Tidningsbärarna talar ju om att man har "lätt förståndshandikappade bud" som kan vara sååååå duktiga. So What.Ingen lär vara förvånad.

      Radera
    38. Det här med "lätt förståndshandikappade" det har väll bolagen utnyttjat. Man får väll bidrag för sådana. Sådana personer har man ju sedan haft i både kundservice och på andra ställen inom VTD. Vi har ju även haft med dem i fackliga styrelser i Göteborg som jag vet. Det utnyttjas i denna bransch på ett inte alltför seriöst sätt. Människor som kanske har lite svårt att fatta sammanhangen.

      Radera
    39. Matts Haglund förhandlare för Transport säger: Extratid 2- "kvarten" är i princip bara tillämplig när något utöver det normala inträffar.
      Kan någon då svara på varför i h-vete skriver man under på en paragraf där vissa bud ska ha 30 minuter eller mer istället för en kvart.???????

      Radera
  7. Ja men idiot då! Det drabbar BUDEN och inte företagen att ha såna avtal eller hur? Det visar alltså vilken människosyn NI har. Resonemanget gick från början ut på att jag sa att om du brukar vara klar en kvart tidigare, säg 0545, du inte får nånting på en halvtimme, inte en kvart, för du får ju arbeta till 0615 innan du får extratid. Så kvarten är redan omotiverat en halvtimme. Det är realiteten. det man ska göra i så fall är att man får ett TILLÄGG vintertid, att du får en ändrad ssg vintertid, men det är som sagt omöjligt pga LAS. En ag kan inte göra en ändring i anställningen UTAN vårt medgivande och han ska i så fall följa LAS och följa uppsägningstiden som är minst en månad och högst 6 månader. Alltså borde betala EXTRATID vintertid, inte tvinga oss att arbeta gratis i en HALVTIMME.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du, om du normalt blir klar en kvart tidigare än vad du får betalt för ska du väl förfan inte gnälla om en halvtimmes gratisarbete då du nån gång ibland tvingas jobba en kvart längre än vad du får betalt för. Du kan tvärtom vara glad om du får behålla din förmånliga SSG.

      Sen borde alla puckon härinne fatta att en utökad avtalsfrihet aldrig "drabbar" nån överhuvudtaget. Och absolut inte oss tidningsbud som normalt bara har att följa order. För att utöka kvarten till en halvtimme skulle åtminstone jag kräva minst motsvarande åt andra hållet men det har väl alla bortskämda snorungar härinne redan glömt bort att vi inte längre är fria åka hem hur som helst när vi är färdiga.

      Radera
    2. Det kan ju bero på att jag är snabbare och gamlingen som kör det andra distriktet är för långsam. Naturligtvis gnäller jag ifall jag får jobba en halvtimme gratis, mellan 0545 och 0615 - det ska vara extratid från den första minuten! Det tar alltid längre atid på vintern, därför har vi den paragrafen. Jag är INTE timanställd, det är månadslön som gäller. All tid UTÖVER min fastställda ssg PER MÅNAD SKALL då vara extratid. Är det så svårt att fatta? Som sagt, det är PERSONLIGA skillnader som gör att jag är snabbare, det ska INTE drabba min inkomst. Därför ska arbetsgivaren tvingas använda ett och samma metod för tidsmätning. Men inte ens tidsmätning finns kvar i avtalet utan arbetstiden sätts utifrån arbetsgivarens helt godtyckliga preferenser.

      Radera
  8. Det är personliga skillnader som avgöra hur lång tid det tar. Jag vet en kvinna på över 60 år som är både kortväxt och kan inte släppa styret med vänsterhanden för då ramlar hon. Högerhanden går bra, men när hon stannar för att hon inte kan släppa styret, kan hon inte sitta kvar i sadeln (kortväxt) så hon hoppar ner och går då ofta över till andra sidan gatan eller till nästa låda på samma sida om den är nära. Du fattar ju själv att det tar längre tid för henne att köra samma sunda än för en normalbyggd ung man och därför får hon också mer extratid på vintern. Är det rättvist? Eller godtyckligt? Jag vet att det tar exakt lika lång tid för mig att köra mitt eller hennes distrikt så nån egentlig skillnad finns inte. Ändå får hon alltså mer betalt. Bara för att hon är en kortväxt gammal kvinna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du ser. Det handlar alltså inte om att tvinga på halta och lytta och efterblivna bud massa gratisarbete via överenskommelser. Dom får betalt för den tid det tar precis som avtalet stadgar.

      Radera
    2. Här godkänns ingen extratid.De säger att du är för gammal och bruten och ska gå gratis

      Radera
    3. De flesta vill ha förlängt uppehällstillstånd.Kan de ta facklig strid.De ska ha fackchefens underskrift för att få förlängt arbetstillstånd.Kan de ta den fackliga striden.Lätt som en plätt,va?

      Radera
    4. Både bolagen och facket styrs av nazister

      Radera
    5. Det handlar alltså om att tvinga de som är snabbare gratisarbete. Ovh jag har permanent uppehållstilstånd så jag skiter i arbetstillstånd, det behöver inte jag. Förresten så har jag det redan eftersom Sverige och mitt hemland är med i EU.

      Radera
  9. I Norge har man i avtalet ett vintertillägg på 3% vintertid. Oavsett väder m m. Det är lika för alla, men här i Sverige tror cheferna att de kan tjäna en slant på att lura folk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I NORGE HAR FACKET SETT TILL ATT DET FUNNITS RIKTIGA BLANKETTER FÖR ALLA TIDNINGSBUD DE SENASTE 20 ÅREN DÄR MAN VARJE VECKA SKRIVER IN DEN VÄNTETID MAN SKA HA BETALT FÖR OCH DEN ÖVERTID MAN HAR ARBETAT.HUR SER DET UT I SVERIGE????

      Att sen bolagen i Norge vägrar betala rätt lön är en annan sak, men då har i alla fall facket varit beredda att stämmma dom i domstolen

      Radera
    2. 3% motsvarar väl ungefär 1,5 timmar extratid per månad och 10000kr för oss här i Sverige. Det är upp till var och en att kräva sin extratid och de Norska 3%:en kan väl vara ett bra argument då för de som behöver sådana.

      Radera
    3. Och varför har mitt bolag alltid anställt mer bud på ett år än de haft anställda bud totalt.Gissa.Någon?

      Radera
    4. 1,5 timme extratid per månad i 6 månader ja. Det är mer extratid än vad jag brukar begära pga snökaos, omm det inte blir en extremvinter. Hög personalomsättning brukar bero på arbetsledningens attityd. En gång började 2 anställda slåss inomhus strax utanför nattchefens kontor. 2 stycken kom ut och tittade när de hörde skrik och gap, sen fick några andra anställda gå emellan medan cheferna bara vände och satte sig och drack kaffe på kontoret. Det är ansvarsfullt. Den psykosociala miljön bryr de sig inte om.

      Radera
    5. Det norska vintertillägget handlar inte om att få betalt för övertid utan är ett lönetillägg för att ordinarie arbete är tyngre under vintern.

      Radera
  10. Jag vet en kvinna som har slutat nyligen för hon glömmde abonennterna för hon var så gammal.Jag försökte fråga vad hon egentligen hade för lön.Jag vet lite i alla fall men det var inte två timmar i lön fast hon jobbade över fyra och ibland på vintern nästan fem.Det sa hon i alla fall.Jag är nästan säker på hon inte fick en krona.Bara lönen alltså

    SvaraRadera
  11. Vi har inte lurat buden att jobba gratis säger transportarna. Så här redovisar tekniska högskolan i Stockholm sin undersökning av tidningsbudens löner 2003


    Det vill säga att om ett tidningsbud går två distrikt på 5 km ska denne med 2003 års löneavtal ha en lön på 8000 kr i månaden (2*4000). Skulle tidningsbudet istället gå ett distrikt som var 10 km skulle lönen till budet bli 4760 kronor i månaden, det vill säga 3240 kronor mindre i månaden för samma arbetsinsats.

    SvaraRadera
  12. Här uppåt har vi inte haft något problem med just gratis kvarten. Dem allra flesta är klar i god tid innan deras arbetstid går ut. Tror en del är klar 40 minuter innan deras arbetstid egentligen slutar.
    Så ingen klagar ju om dem någon dag får jobba 10 minuter över, när dem oftast går flera minuter innan deras arbetstid egentligen slutar dem resterande dagarna.
    Men beror ju såklar på budet. Men då tycker jag det är upp till arbetsgivaren. Jag skulle inte anställa någon som jag inte ansåg skulle klara av att hålla tiden.

    SvaraRadera
  13. Du är nog en av de här nya unga göttiga racerpiloterna som snor jobbet från riktiga tidningsbud.Om jag vore arbetsgivare....snacka om klassmedvetenhet

    SvaraRadera
  14. Ja, jag är då en riktig trottoarräsare... Nä, det handlar inte om hur snabb jag är, det handlar om skills och körteknik. Jag var snabbast och mest effektiv när jag körde truck på en arbetsplats också. Jag flyttade i snitt 52 pall i timmen, näst bäst kom upp i 45 och den slöaste jäveln du kan tänka dig i 28 pall i timmen. En annan truckförare kunde sitta och tugga hela tiden men han åt inget till lunch. Det konstiga var att de översta burkarna på godispallar alltid verkade vara halvfulla. Så hur effektiv man är beror på vem som kör och när jag körde truck stod jag nästan aldrig still. Till stort förtret för alla mindre gudar. Go figure... Det handlar absolut inte om klasskillnad, det handlar om skills och körteknik.

    Jag har inga problem med extratid i vanliga fall, utom väntetid som jag tycker jag ska ha betalt för, och när jag använder min egen bil för att dela tidningar på ett cykeldistrikt. Och de har aldrig dragit bort en kvart hekler för de har sagt om det tar mer än en kvart får du för den första kvarten också. Ungefär som det gamla avtalets väntetid allstå.

    SvaraRadera
  15. I Nässjö ligger distrikten på 2h-2.30h. Tror faktiskt de flesta är klara i tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag tänker efter tror jag det är en eller två av 15 som inte hinner.

      Radera
    2. oj, allt detta fick mig att tänka på denna strof "då kommer halta Lotta hem till mej och säger:Vem Vem i hela världen kan man lita på

      Radera
  16. Jaså ingen extratid för att min ena sko är snedgången.Förs det in på rabbatkvartskontot?

    Nej,DÅ är din ena fot troligen missbildad.Det är särskilda skäl för gratis övertid

    SvaraRadera
  17. Om vi får ännu bättre företagsklimat här i landet kan bolagen göra tvål av en del tidningsbud och sälja till damerna på Östermalm.

    SvaraRadera
  18. Någon är på springer som galna gaseller och skiter i trafikregler? Jasså, och ni tycker ni är duktiga?

    Hur tror du det fungerar sen då vid 75? (vid din tid så är pensionsåldern där).

    Efter 55 års slitsamma gasellrekord och tre allvarliga missöden i trafiken...

    SvaraRadera
  19. Du har inte hängt med i debatten eller hur? Jag vet att det har hävdats från arbetsgivarhåll att de infört den här gratiskvarten för att vi inte ska springa för fort eller bryta mot trafikregler. Men då kansek vi ska se till att upplägget blir vi inte tvingas cykla mot enkelrikat och bryta mot andra trafikregler. För så ser det inte ut i dag. Och jag kan garantera dig att det tar mycket längre tid då, även med cykel. En bil får till exempel inte köra på trottoaren. Därför har jag en moped, så jag slipper slita ut kroppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jämför en normal dagtidstjänst på en fabrik.

      Du gör dina timmar. Kommer dit kl 7 och går kl 16. Det är aldrig eller sällan så att du kan gå kl 15 för att du blev klar lite tidigare och ändå ha lön till kl 16.

      Det är inte heller så att om du vanligtvis blir klar kl 15 och så en morgon är det stopp i produktionen så du måste vänta en timma innan fabriken är igång att du den dagen kan hävda att du har rätt att sluta kl 15 eftersom du brukar vara färdig en timma tidigare.

      Nu har du det såhär på tidningsrunda också. Du har fått din inställelsetid och du har din sluttid.

      Spring du för fort så har du tid över och riskerar att få jobb mer om chefen vill det. Jobbar du lite långsammare och tiden inte räcker till så begär du övertid.

      På fabriken kan man ofta lämna kvar arbete till nästa dag, men om det inte går så kan du få jobba över.

      Den som jobbar för långsamt kan bli av med jobbet, men normalt sett ska det gå att jobba i normal och mänsklig takt utan att få sparken.

      Då är tanken med detta avtal. Det ska inte löna sig att springa häcken av sig och slita ut sig fortfare än det sker ändå. I första hand ska det löna sig i form av mindre slitag på kroppen och i andra hand kan det löna sig om normal takt inte räcker till för då ska man kunna få extra tid.

      Radera
    2. Jag kör en moped så det går inte att jämföra. Går jag tar det längre tid. Jag sa GÅR, inte SPRINGER. Kör jag bil tar det inte lika lång tid men lite längre än med moppen eftersom jag får köra gatan upp och ner. Jag vet exakt hur lång tid rundan tar i vanliga fall med varje fordon så om det tar längre tid pga snökaos eller ej ibladade bilagor begär jag extratid. Det handlar alltså INTE om att springa fort eller sakta lunka omkring, det är därför jag har moppen, så jag skiter i ssg, inställesetid och sluttid. Ag har nytta av det för om jag inte tar bilen när det ligger 3 decimeter snö får några alltid sin tidning sent de dagarna, dessutom riskerar ag att få betala sjuklön om jag inte orkar nästa dag för att jag har slitit i 3 timmar med cykel i djup snö för att få ut tidningarna. Fattar du poängen? Alltså tar jag en timme extratid för BILEN, inte för att det verkligen tog 3 timmar, för det gör det inte utan alla får sin tidning i tid, oavsett. väder osv. Det är service-minded, men det är väl för svårt att fatta för dinosaurier.

      PS han som bara ska ha en DI på fre-lör fick också en SMT och en hkeybilaga i lördags. Jag behöver ju inte extratidningen men det kan få honom att behålla DI ett tag till. DS

      Radera
    3. Jag vet att fabriksarbetare är avundsjuka på tidningsbuden.men man måste tänka på att vi har inga helger jobbar intensivt varje minut,har inga raster jobbar i alla väder.De vill inte ha jobbet för det har varit lätt att få.Om de börjar slutar de med en gång.Dessutom har vi ingen riktig lön.

      Radera
  20. Det är ju också ett kommentarfält som är lite svårt att följa.Men jag tycker det handlar om flera viktiga frågor.

    1. Tidningsbudens omfattande gratisarbete

    2.Företagens och fackföreningarnas etik och moral.

    Jag är övertygad om att båda sakerna kommer att komma upp vid avtalskonferensen i oktober där de nya tidningsbudsförhandlingarna skall förberedas.

    Vi har en ledargestalt inom Transport som inte har några som helst problem varken med nr 1 eller nummer 2, denne har dessutom varit den som hållt i avtalet under många år. Han är enbart inställd på att avtalet ska gynna hans kompanjoner på båda sidor. Han har dessutom en stil där han mobbar och sätter människor på plats med en mästrande oförskämdhet.
    Vi har en förhandlingsledare som kommer från väktarbranschen och är okunnig om tidningsbudens situation. Hittills har han gått mest i den äldres ledband.

    Nu måste nya krafter se till att helt kasta kull detta " lilla sjuka helt oetiska och omoraliska imperium som bygggts upp inom fackföreningen"

    SvaraRadera
  21. Tror du blomsniffaren hinner göra nåt innan de börjar förberedelserna? De kan väl åtminstone bestämma en tid för förhandling med arbetsgivarsidan INNAN årskiftet när gällande avtal går ut så det inte blir som förra gången att det kommer flera månader för sent och att vi inte fick nån retroaktiv lön för de 3 första månaderna, dvs blev utan löneökning?

    Jag syftade egentligen inte på denna debatt utan på en tidigare förförra året när samma argument las fram att de har infört gratiskvarten för at vi inte ska stressa eller bryta mot trafikregler.

    Har de inte kickat han den där Marcel Carlstedt ekller hvad han hette, han som tecknade avtalet? Har han blivit omvald?

    SvaraRadera
  22. Marcel C är förbundsjurist och avtalssekreterare och i praktiken den som har hand om avtalet

    SvaraRadera
  23. De hade från början inte ens tänkt sig några större förhandlingar utan bara en förlängning av avtalet med ett enkelt protokoll

    SvaraRadera
  24. Jurist? Och han förstår inte att konsekvensen av det nya avtalet ger oss rätt till extratid när vi arbetar mer än vår ssg? Vi är ju inte längre anställda på distrikt heter det ju, remember? Så det är arbetstiden som avgör om vi har rätt till extratid, inte antalet distrikt. Och om de ber mig jobba 6 timmar när jag är anställd på 2 timmar har jag rätt till 4 timmar extratid. Men det är tydligen för svårt för djuristen att fatta.

    SvaraRadera
  25. Vi var inte anställda på distrikt enligt gamla avtalskonstruktionen heller. Extratid ska vara beordrad i förväg eller godkänd i efterhand. självpåtaget extraarbete är upp till varje enskilt bud att kräva adekvat lön för. Såsom 1,5 eller 2 gånger ordinarie buds lön men det är inte extratid i strikt juridisk bemärkelse.

    SvaraRadera
  26. Oavsett juridiken så har det varit "fritt fall" inom hela branschen. På enkel svenska:Man har gjort vad fan som helst.

    SvaraRadera
  27. I juridisk bemärkelse har jag en ssg, all tid utöver den är extratid. Så om jag BEORDRAS köra ett annat distrikt samma dag som jag kör mitt eget så blir det extratid 1 = beordrad extratid. Jag har lika mycket arbetsplikt på det andra distriktet som jag har på mitt eget - därför att arbetstiden är BEORDRAD. Jag KAN och FÅR inte köra vilket distrikt jag vill, som du vill göra gällande, det är ALLTID arbetsgivaren som...och du har sagt det själv: leder och fördelar arbetet - enligt LAG! Du snackar så mycket skit om att det är självpåtaget att du tror på det själv! Så gör psykopater!

    SvaraRadera
  28. "Om arbetsgivaren beordrar..." inleds paragrafen om extratid 1. Inte "om arbetstagaren utför arbete utöver sin ssg...". Vidare avslutas extratidsparagraferna med att extratid ska antingen vara, återigen, beordrad eller godkännas i efterhand. Du måste ju förstå att om din AG frågar dig om du möjligen kan tänka dig köra ett extradistrikt så avser sådant arbete inte kollektivavtalets text för vilket extratid ska utgå. Däremot kan du tacka nej till jobbet om du inte får den lön du anser att du ska ha. Vilket du alltså inte kan om du blir beordrad och därmed har rätt till extratid 1. Jisis Nausee! Det här har jag ju förklarat för dig förut.

    SvaraRadera
  29. Precis, om arbstsgivaren beordrar arbete på ett annat distrikt gäller alltså extratid 1. Så enkelt är det. Ag MÅSTE enligt LAG ge mig en arbetsORDER annars FÅR jag inte köra nåt annat distrikt än det jag har blivit tilldelat. Alltså är ALL beordrad arbetstid utöver min ssg extratid 1. Det är på samma sätt som när jag först ringer på ett jobb, alltså innan jag blivit anställd. Då frågar arbetsgivaren om NÅN vill kör distriktet och jag anmäler mitt intrssse. När ag säger okej, du får jobbet har jag blivit BEORDRAD och har då arbetsplikt. Svårare än så är det inte. Vi ska inte ha olika regler bara för att du inte fattar nånting.

    SvaraRadera
  30. Jo jag fattar. Om din AG frågar dig om du möjligen kan tänka dig att köra ett extradistrikt så kan du inte tacka nej till erbjudandet eftersom du då blivit beordrad och därmed riskerar bli uppsagd pga arbetsvägran.

    Men det är ju ditt problem och har inget med verkligheten att göra. Lär dig skilja mellan rättigheter/skyldigheter, beordrat arbete/erbjudet extraarbete.

    SvaraRadera
  31. Faktum är att jag första gången fick jobb som tidningsbud för att jag rungde till arbetsgivaren, som då tog mitt namn och telefonnummer, och när ett distrikt dök upp ringde till mig och erbjöd mig jobbet. Jag tackade ja och och därmed har jag arbetsplikt. Det är alltså på samma sätt när ag ringer och erbjuder ett annat distrikt tillfälligt. Men jag blir inte vikarie för det är en annan anställningsform som inte kan kombineras med min fasta anställning. Alltså blir det extratid 1. I båda fallen kan jag tacka nej till ett erbjudet jobb så det blir inte arbetsvägran eftersom jag redan har ett kontrakt med en viss ssg. Vad som genererar extratid 1 står också klart och tydligt beskrivet i avtalet.

    "Detta kan till exempel vara totalutdelning, tillfälliga kampanjer eller andra tillfälliga uppdrag."

    Att köra ett extraditrikt är alltså ett tillfälligt uppdrag som avlönas med...extratid 1.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur är det då med dagtidsutdelning när man går på övrigt distributionsarbete.Jag har en känsla av att detta inte faller in under extratid?

      Radera
    2. Det är tveksamt om det kan räknas som övrigt distributionsarbete om du distribuerar morgontidningar, oavsett tiden på dygnet. Det borde falla under paragraf 4. Om utdelningen sker i samband med din ordinarie utbärningstur och du kör distriktet i sin helhet, alltså inte reklamationer som utdelningen dagtid ofta är, så ska det förstås också avlönas med extratid. Det har också ett samband med din ssg. All tid utöver den ska avlönas med extratid så det beror ju på antalet timmar du har per dag. Jag hörde att ett jourbud var anställd på 80% av en helid så han har väl 5,25 timmar arbetstid per dag. Blir det mer än så för att han beordras arbeta dagtid så blir det också extratid. Om han hade varit heltidsanställd hade det ju blivit övertitd så jag ser ingen skillnad.

      Radera
  32. När en AG säger okej, du har fått jobbet, och som du inte har ett anställningsavtal med så har du inte blivit beordrad. Vad som hänt i juridisk bemärkelse är att ett muntligt anställningsavtal om ett tillfälligt arbete träffats. AG har då skyldighet att skriftligt bekräfta det nya anställningsförhållandet, vad du ska göra, vilken arbetstid du har mm.. Att beordra arbete är en rättighet som AG har och som regleras i kollektivavtal. Om en AG utnyttjar sin rättighet att beordra arbete medföljer vissa skyldigheter som att betala ut adekvat lön enligt avtal. Ingenting blir beordrat arbete beroende på hur en arbetstagare väljer att agera. Svårt fatta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket jävla svammel. Det är klart att jag är anställd. Jag har ett anställningsbevis, och då är det extratid 1 som gäller även för tillfälliga uppdrag.

      Radera
  33. "Detta kan tex vara totalutdekning...andra tillfälliga uppdrag" under ordinarie utbärningstur som är underförstått. Ordinarie utbärmingstur är ditt för tillfället tilldelade distrikt. Att beordra ett bud utföra arbete på annat distrikt utöver sin ordinarie utbärningstur eller till dagarbete har bolagen ingen rätt att göra enligt gällande kollektivavtal. Arbetsplikten till 7.30 gäller också endast ordinarie utbärningstur. Vilket betyder att om du tar ett extradistrikt så kan du inte åberopa att du bara har arbetsplikt till 7.30 och åka hem då fast halva jobbet är kvar på det åtagna extraarbetet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet ej riktigt hur det är nu.Förr gick jag ofta extraområden men jag fick aldrig någon mertidsbetalning utan det vara bara lönen för det området.Nu är vi ju inte anställda på ett särskilt område längre,men vet ej om detta spelar någon roll i sammanhanget.

      Radera
    2. Det är samma nu. Du kan ta erbjudna extrajobb på andra distrikt men din AG har ingen skyldighet att betala dig annat än ordinarie daglön för jobbet. Vi har aldrig varit anställda på ett särskilt område utan skillnaden nu är att vi har en fastställd personligt avtalad SSG som medföljer oss och som våra AG måste förhålla sig till, beordra och godkänna extratid i förhållande till, oavsett var vi för tillfället blivit placerade, hur vana vi är vid ett distrikt eller hur snabbt vi lär oss ett distrikt, om vi använder cykel eller bil, abbonent-täthet vid totalutdelningar i trappuppgångar etc.. Finns massor som påverkar den faktiska tidsåtgången som våra AG nu med det nya avtalet måste ta hänsyn till och betala extratid för eftersom vi har en fastställd SSG. Det behövde dom inte göra förut då i bästa fall några köpta fackmuppar och AG-hantlangare godtyckligt värderade och tidsatte vårt arbete.

      Radera
    3. Tyvärr vet vi att bolagen har vad de kallar "det naturliga urvalet".Den vikarie som försöker få betalt för sitt jobb med hjälp av extratid blir aldrig mer kontaktad - det finns inget mer jobb, "få se om det dyker upp någor längre fram", vilket det inte gör.Den som jobbar gratis blir genast uppringd för nya uppdrag.

      Radera
    4. Jaså är det så dom kallar det. Och självklart har dom rätt. Om man vill jobba extra ska man såklart inte börja jiddra om luddiga formuleringar i ett kollektivavtal och kräva sin "rätt" som det råder delade uppfattningar om och aldrig prövats i domstol. Jag förstår att bolagen inte vill betala ut extratid till tillsvidareanställda bud med fastställd SSG när dom "ställer opp" och tar extradistrikt. Sluta ställ opp och koncentrera er på att öka er SSG istället är mitt råd. Vakanta distrikt får dom fan börja ta in vikarier utifrån, direkt från gatan som aldrig hållit i en tidning förut, för att fixa jobbet. Merparten av dessa jobb tar nog redan fast anställda bud gissar jag så det blir nog inte så lätt som dom tror. Bäst vore ju om otyget förbjöds enligt nån text i kollektivavtalet så blev vi av med lönetjafset i dessa fall också.

      Radera
    5. Det är skitsnack att de kan erbjuda oss en vanlig dagslön om vi jobbar mer än vår ssg eftersom det kallas extratid 1 i vårt avtal. I andra avtal kallas det mertid. Varför måste ett tillfälligt uppdrag alltid gälla i anslutning till vår ordinarie runda? Det finns inga såna regler för merarbete. Om jag kör lastbil, också ett av Transports avtalsområden, är det inte arbetsuppgifterna som bestämmer lönen, det är antalet arbetade timmar som ger mig rätt till vanlig timlön eller övertid - och det bestäms av ssg enligt anställningsavtalet. Samma regler gäller förstås för extratid 1 enligt tidningsbudsavtalet också, dvs inte arbetsupgifterna utan arbetstiden avgör om jag har rätt till extratid eller inte. Den enda förutsättningen är att det handlar om morgontidningsdistribution och inte om annat distributionsarbete. Jag kan ha olika arbetsuppgifter som chaufför, jag kan till exempel köra lastbil eller lasta och lossa gods, men det görs ingen skillnad i lön beroende på vilken typ av arbete jag utför. Att man gör skillnad på körtid och annat arbete har att göra med kör- och vilotidsreglerna, inte med lönen.

      Hur hade du tänkt att jag skulle öka min ssg? Det finns ett begränsat antal distrikt här... Dessutom har det inget med diskussionen om betalningen att göra.

      Radera
    6. "Löneformen är tidlön och utgår per månad eller timme.
      Med Morgontidningsdistribution avses distribution av prenumererad tidning
      i ordinarie distributionstur och det som medföljer i denna tur."

      Står i kollektivavtalet. Extratidsparagraferna är underparagrafer till denna överparagraf vilket betyder att beordrad extratid avser arbete under ordinarie distributionstur och det som medföljer denna tur.

      Du kan jiddra och lura dig själv hur mycket som helst men det spelar ingen roll ute i verkligheten. Om din AG tycker du snackar för mycket skit så slutar dom ringa dig.

      Ökad SSG får man genom att begära det med någon lämplig motivering. Tex att du haft mycket extratid 2 senaste tiden pga att du inte hinner med.

      Radera
    7. Du kanske ska försöka förstå vad du läser. Om DIN tolkning gäller, som har sitt ursprung i ett mycket begränsat tänkesätt, behöver ag ALDRIG betala extratid. Som du ser där står det tiDlön, inte tiMlön. Varför? Därför att även extratid är tiDlön. Så du kan sluta göra bort dig nu. Jag läste i media att var femte europé har svårt att läsa - du är tydligen en av dom. Extratid ska betalas ut för ospecificerade tillfälliga uppdrag, vilket innebär att ALL tid utöver min ssg ska avlönas med ezxtratid.

      Radera
    8. Behöver AG aldrig betala extratid eftersom det står tidlön? Nu bajsa du väl på dig iallafall.

      Sen handlar det inte om mitt begränsade tankesätt utan en fullt tänkbar tolkning som din AG kan göra om dom vill. Och jag tror det skulle hålla juridiskt också. Vi är inte anställda på distrikt men vår lön, all tidlön inklusive beordrad extratid, får vi för den faktiska tidsåtgången under ordinarie distributionstur för allt arbete som där medföljer. Det står klart och tydligt i kollektivavtalet. Lär dig läsa!

      Sen borde du kanske tänka liiite längre än dit näsan räcker och fatta att det kanske inte vore så kul för dig eller nån annan om det verkligen vore så att bolagen i vår bransch hade en beordringsrätt att tvinga tidningsbud jobba på andra distrikt utöver ordinarie distrikt.
      Om facket gått med på det så hade du och andra här inne verkligen haft nåt att gnälla över. Speciellt hade "besvärliga" bud som AG vill trackasera fått det jobbigt.

      Radera
    9. "Vi är inte anställda på distrikt men vår lön, all tidlön inklusive beordrad extratid, får vi för den faktiska tidsåtgången under ordinarie distributionstur för allt arbete som där medföljer. Det står klart och tydligt i kollektivavtalet. Lär dig läsa!"

      Var står det? Hänvisning till paragraf eller text! Vi får lön för morgontidningsdistribution, och det gäller oavsett antalet distrikt eller tidningar vi berodras dela ut.

      Som sagt, sen när har en ag INTE rätt att BEORDRA oss att arbeta mertid, övertid eller extratid? Det står i lagen att ag har den rätten.

      Radera
    10. Egentligen står det väldigt klart och tydligt vad som gäller.

      "Om företaget beordrar arbete utöver den för dagen schemalagda tiden utges ersättning med 1,5 x timlönen."

      Inte ett ord om att det endast gäller ordinarie utbärningstur, det gäller SCHEMALAGD ARBETSTID, och som jag redan har föklrat tidigare så KAN ag inte ändr ssg från en dag till nästa. Det räknas JURIDISKT sett som en ändring av juridiskt bindande anställningsvillkor, eller i klartext: det räknas som en uppsägning varvid LAS regler om uppsägning med uppsägningstid träder i kraft.

      Radera
    11. Jamen din jävla idiot. Jag har ju förfan just hänsvisat till paragrafen. "Med morgontidningsdistribution avses...". Beordringsrätten kan begränsas i kollektivavtal som i vårt.

      Radera
    12. Du blandar ihop detta avtal med tidigare, som faktiskt talade om ordinarie iutbärningstur, därför kunde vi förut få en vanlig dagslln om vi körde extradistrikt. Men detta avtal talar ENDAST om schemalagd arbetstid, och därför blir det extratid. Jag har från det att jag insåg vad det innebär sagt att det blir mycket dyrare distribution, så antingen har arbetsgivarsidan medvetet gått med på det eller så har de inte förstått konsekvenserna av avtalstexten. Jag tror på det senare, annars hade de inte gnällt så mycket nu.

      Radera
    13. Shemalagda tiden för morgontidningsdistribution som avser distribution under ordinarie distributionstur. Är du dum i huvet på riktigt.

      Radera
    14. Nej detta avtal talar om distribution under ordinarie distributionstur. Jag har ju förfan visat dig texten. Läs avtalet om du är läskunning. finns i sin helhet på denna sida.

      Radera
    15. Jamen din jävla idiot. Vad händer om jag kör TVÅ kompletta distrikt då? Är inte BÅDA en ordinarie distributionstur? Hur som helst har JAG schemalagd arbetstid som räcker till MIN ordinarie distributionstur, men MIN schamelagda arbetstid räcker iNTE till TVÅ ordinarie distributionsturer - och då ska tur nummer TVÅ avlönas med extratid. Det har alltså med den schemalagda arbetstiden att göra, inte med hur många distrikt eller tidingar jag delar ut.

      Radera
    16. Det spelar ingen roll hur mycket arbete ag beordrar mig att utföra så länge det ryms inom avtalet som jag har anställning på. Alltså, gäller det morgontidningsdistribution, då är det extratid 1 som gäller. Detta avtal talar om schemalagd arbetstid för dagen och det gäller endast MIN irdinarie distribuitionstur, inte andra tillfälliga uppdrag som ska avlönas med extratid.

      Radera
    17. Enligt din tolkning skulle ag alltså även kunna klämma in TVÅ ordinarie distributionsturer under MIN schemalagda arbetstid, som ju bara räcker till EN runda dvs tvinga mig att jobba gratis under EN ordinarie distributionstur. Är du dim i huvet på riktigt? All beordrad arbetstid utöver den för dagen schemalagda arbetstiden UTAN DITT TILLÄG "för ordinarie distributionstur" skall avlönas med extratid 1.

      Radera
    18. Nej för dig blir det då en ordinarie distributionstur. För två andra bud med lägre ssg blir det 2 separata distributionsturer. Sluta gör bort dig och skriv med små bokstäver.

      Radera
  34. Andra tillfälliga uppdrag ska avlönas med extratid 1. Att köra ett extradistrikt i några dagar eller veckor är ett tillfälligt uppdrag. Annars får jag ju en annan ssg och då träder LAS regler om uppsägning i kraft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är inget tillfälligt uppdrag att köra ett extradistrikt i den bemärkelse som avses i paragrafen om extratid 1. De tillfälliga uppdragen som avses måste vara knutna till din ordinarie utbärningstur.

      Radera
  35. Det ni inte fattar är att det är skillnad på mig som är fast anställd med en viss ssg och en timanställd. Timanställda kan få vanlig timlön om de inte har en viss ssg. De behöver inte ens betala ut övertid om du inte har en fas ssg. Men nu är jag fast anställd och då är det extratid 1 som gäller om jag utför mer arbete än min ssg medger.

    SvaraRadera
  36. Fast anställd? ;-)

    SvaraRadera
  37. "Extratidsparagraferna är underparagrafer till denna överparagraf vilket betyder att beordrad extratid avser arbete under ordinarie distributionstur och det som medföljer denna tur."

    Som sagt, om jag blir tillfrågad att köra ett annat distrikt och jag tackar ja har jag arbetsplikt på den turen också. Det räknas då som min ordinarie distributionstur men den för dagen schemalgda arbetstiden räcker inte till och då blir det anra distriktet extratid. Ag borde ge mig extratid emn jag kanske får begära extratid 2 då. Men extratid blir det i vilket fall pga den för dagen schemalgda arbetstiden.

    SvaraRadera
  38. Förresten så är den text du åberopar en "underparagraf" till paragraf 4. Mom 1 står det, och extratid står under mom 3.3 och mom 3.4. Där rök din trovärdighet!

    SvaraRadera
  39. Faktum är att mom 3.3 och 3.4 står under mom 3, där det står "gemensamma avlöningsbestämmelser". Det kan ju också tolkas som att 2 distrikt som delas ut "gemensamt", dvs under en och samma dag, genererar extratid 1 eller 2 enligt mom 3.3 och 3.4. Så extratid faller inte som du hävdar under mom 1 utan under mom 3, och då blir tolkningen den som jag föreskriver.

    SvaraRadera
  40. Eftersom du är efterbliven ska jag hjälpa dig.

    Paragraf 4 mom 1 definierar vad som avses med morgontidningsdistribution för vilken avlöning övriga moment under paragrafen hamdlar om. Det är därför bland andra mom 3.3 och 3.4 är underparagrafer till mom 1. Alla pengar vi får är tidlön för morgontidningsdistribution som avser distribution ac prenumererad upplaga under ordinarie tur och det som medföljer denna tur. Och då alltså även extratid 1,2. FATTARU.

    SvaraRadera
  41. Nejdå, vad som gäller i paragraf 4 avhandlas redan i den första raden, dvs AVLÖNING, MORGONTIDNINGSDISTRIBUTION. Allt annat är delmoment under denna paragraf, eller underparagrafer som du väljer att kalla dom. Mom 1 handlar om löneformen, mom 2 om månadslön och timlön, mom 3 om extratid osv. Alla dessa är underparagrafer tilkl paragraf 4 och mom 3 avser det som INTE ingår i ordinarie distributionstur, idiot, det är ju själva poängen med EXTRATID. Alltså KAN du inte hävda att extratid ingår i den ordinarie distributionsturen! Därför SKALL tillfälliga uppdrag, såsom en extra distributionstur, avlönas med EXTRATID, helst 1, kanske 2 om ag inte fattar att allt arbete som utförs av en löntagare är beordrat arbete. Se paragraf 1. Du har väl pimpat cykeln med en klädnypa i framhjulet för du smattrar ljudligt men det är lite innehåll, blatting!

    SvaraRadera
  42. Hahaha.. Så ej ibladad reklam är inte arbete som utförs under ordinarie distributionstur och utgör inte något som medföljer denna tur. "Det är ju själva poängen" skriver du, dum som du är.

    Precis som totalutdelning och ej ibladad reklam ska vara arbete under ordinarie utbärningstur så ska även "andra tillfälliga uppdrag" också vara det. Allt arbete som kan/får avlönas med extratid är arbete under ordinarie utbärningstur. Det är den juridiska innebörden av paragraf 4 mom 1.

    SvaraRadera
  43. Allt som ingår i ordinarie distributionstur är de tidningar du har dagligen, så ej ibladade bilagor, totalutdelning och andra tillfälliga uppdrag är sånt som INTE ingår i den ordinarie distributionsturen och SKALL avlönas med extratid 1. Allt arbete som inte ryms inom ramen för din för dagen schemalagda arbetstid är extratid. Punkt. Nu förstår jag och alla som läser detta hur det är möjligt att ni tolkar avtalet fel. Om man tänker som du blir det aldrig nån extratid för allting ingår ju i den ordinarie distributionsturen. Vilket skitsnack! Återigen, det handlar inte om vad du distribuerar, det handlar om tidsåtgången där allt arbete som utförs utöver den för dagen schemalgda arbetstiden är extratid.

    SvaraRadera
  44. Det är inte som jag tänker utan hur det står i avtalet. Om ej ibladade bilagor etc inte ingår i ordinarie utbärningstur så är detta arbete inte morgontidningsdistribution enligt avtalets paragraf 4 mom 1 och avlöningen för detta arbete ska då inte heller tas upp under fjärde paragrafen som just handlar om AVLÖNING, MORGONTIDNINGSDISTRIBUTION.

    Visst är det jobbigt att ha fel. Har aldrig hänt mig men jag har ju empati och förstår ju hur du måste må efter att ha investerat i så mycket verklighetsfrånvänd smörja som du inte kan backa upp med annat än ytterligare retarderade idiotargument. Som en psykstörd papegoja ungefär. Jag lägger ner det här nu eftersom det visat sig att det förmodligen är riktigt synd om dig och jag önskar dig lycka till med extratiden och din AG.

    SvaraRadera
  45. Ej ibladade bilagor ingår inte i den ORDINARIE distributionsrundan, det TILLKOMMER den vanliga utdelningen, därför bestäms lönen av mom 3, inte mom 2 i paragraf 4. Och sen när ingår extradistrikt i den ordinarie distributionsturen?

    SvaraRadera
  46. Om extratid betalas till den som går fler områden är och förblir ovisst.Transports förhandlingsledare vet inte, kan inte svara på frågan

    SvaraRadera
  47. Men har arbetsgivaren rätt att beordra tidningsbud utföra arbete som ej ingår i ordinarie utbärningstur och som därmed enligt avtalet ej skall betraktas som morgontidningsdistribution? Vad svarar "förhanlingsledaren" på det? Hur definierar förhandlingsledaren "ordinarie utbärningstur"? Vet han inte? Vet han var han stoppar tummen i röven?

    SvaraRadera
  48. Hur ser det ut nu då, när de börjat med post och reklam utdelning?

    SvaraRadera