Transports kongress är slut

2 september 2012







Det sas inte ett ord om tidningsbudens löner och arbetsvillkor under Transportarbetareförbundets kongress. 

Det var en avslagen och trött stämning när kongressen avslutades i Örebro efter den stora galamiddagen kvällen innan.
Det är tradition att inte diskutera tidningsbudsbranschen. En del tror att det är ett gammalt tabu som lever kvar sedan den tid när fackföreningarna ville hålla ner utgifterna i de många fackföreningsägda tidningsföretagen.


Här är kongressen beslut i en del frågor som rör tidningsbuden:
  • Kongressen beslutar att förbundet skall verka för 6 timmars arbetsdag för alla. 
  • Motionen om arbetstidsförkortning för nattarbetare avslogs.
  • Kravet i samma motion om en månads tidigare pension för varje års nattarbete avslogs.
  • Motionen om lika ob.tillägg i alla Transports branscher avslogs.
  • Motionen om ändrade regler för att få bättre avtalsdelegationer och förhandlingsledare avslogs
  • Kongressen beslutade att alla medlemmar skall fortsätta betala en dyr inkomstförsäkring vid arbetslöshet för de som tjänar över 18.700.
Det fanns tre motioner som direkt berörde tidningsbuden. Alla tre handlade om samma ämne - en sak som inte väcker någon större upphetsning hos tidningsbuden. De föreslog alla att tidningen Transportarbetaren skall gå över till tidningsbudsutdelning. 
Martin Viredius från förbundskontoret förklarade att tidningsbuden naturligtvis skall dela ut tidningen, men man har inte lyckats riktigt i upphandlingen. 
Det sägs att det beror på att Herenco inte tar MTD-titlar i sitt område. 

14 kommentarer:

  1. Att Herenco inte tar MTD-titlar? De är inte pigga på en stark fackföreningsrörelse, det finns ju till och med en artikel om hur det gick till när Herenco skulle ha "styrelsemöte" med facklig representant närvarande. Det blev bara han och vd:n... Protokoll? Vaffö då? Ni fattar...

    SvaraRadera
  2. En artikel i Transportarbetaren menar jag.

    SvaraRadera
  3. Det har blivit fel i huvet på de här anställda i transport - de tror att allt är till för dem.Alla demokratiska organisationer har valbarhetshinder.Det är bara moderaterna folkpartiet och liknade dårar som gör som transport

    SvaraRadera
  4. Fel? - allt verkar gå RÄTT väg ner i plånboken och magen på dem

    SvaraRadera
  5. "Det är bara moderaterna folkpartiet och liknade dårar som gör som transport"

    Det är ju alla extrema organisationer snarare, som agerar med att åsidosätta allt vad demokrati heter, både till höger och vänster. Och Transport är ju något exceptionellt som inte vet överhuvud taget vad det är de håller på med, en hop dårfinkar som slutit sig samman.

    SvaraRadera
  6. De flesta på kongressen var väll egentligen bar ute efter: mat, sprit, pengar i egen ficka och ut och resa för att slippa jabba hårt som vi andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många är också¨engagerade i förbundet på olika sätt och har åsikter i olika riktningar. Men eftersom man inte har de normala valbarhetshindren för anställda¨så är arbetarna "a ndra klassens" medlemmar. De som har en anställning kan ju ägna mycket mer tid åt att stärka sina positioner och arbetarna blir en slags "undersåtar" till funktionärerna.

      Radera
  7. Det är populärt att gå på spa för att dränka sina sorger.

    SvaraRadera
  8. Motionen om ett billigt medlemskap med försäkring m.m. borttagna för dubbelarbetande tidningsbud som redan är med i ett annat förbund, den avslogs också

    SvaraRadera
  9. Vi bud väljer väl själva vilket fack som skall representera oss?


    "Kommunal raggar nattarbetare

    KAMPANJ. Fackförbundet Kommunal drar igång en ny kampanj för att värva fler nattarbetare – i två veckor ska de besöka arbetsplatser om nätterna."
    http://www.dagensopinion.se/kommunal-raggar-nattarbetare


    Artikeln är visserligen från 2011.... Kommunal organiserar även personer som arbetar i privata företag.

    Kan det vara ett alternativ?

    SvaraRadera
  10. Gå absolut inte över till Kommunal för då har ni snart avtal som är sju resor jävligare. Kommunal är en fackförening långt mycket gulare än Transport.

    SvaraRadera
  11. I Dalarna har hemtjänsten nu arbetstidsförkortning på natten- 25 timmar motsvarar 40 timmar. Transport värderar inte nattarbete alls och tidningsbud som cyklar eller går kallas "de små råttorna".

    SvaraRadera
  12. De små råttorna har all makt. Slutar vi rulla så faller dem med ansiktet först ner i marken. Tragiskt att dem inte ser detta tills det är (som vanligt) för sent. Men, men. Dem vill leka högsta hönset. OK.

    SvaraRadera
  13. Verkar inte finnas någon företags anda längre. Att man verkligen är en i teamet som gör att allt fungerar som det ska. Utan man värderas som skit för det man vet rullar in pengar åt företaget. Ändå värderas man som en klump potatis. Logic = fail.

    SvaraRadera