2 september 2012 |
Det sas inte ett ord om tidningsbudens löner och arbetsvillkor under Transportarbetareförbundets kongress.
Det var en avslagen och trött stämning när kongressen avslutades i Örebro efter den stora galamiddagen kvällen innan.
Det är tradition att inte diskutera tidningsbudsbranschen. En del tror att det är ett gammalt tabu som lever kvar sedan den tid när fackföreningarna ville hålla ner utgifterna i de många fackföreningsägda tidningsföretagen.
Här är kongressen beslut i en del frågor som rör tidningsbuden:
- Kongressen beslutar att förbundet skall verka för 6 timmars arbetsdag för alla.
- Motionen om arbetstidsförkortning för nattarbetare avslogs.
- Kravet i samma motion om en månads tidigare pension för varje års nattarbete avslogs.
- Motionen om lika ob.tillägg i alla Transports branscher avslogs.
- Motionen om ändrade regler för att få bättre avtalsdelegationer och förhandlingsledare avslogs
- Kongressen beslutade att alla medlemmar skall fortsätta betala en dyr inkomstförsäkring vid arbetslöshet för de som tjänar över 18.700.
Martin Viredius från förbundskontoret förklarade att tidningsbuden naturligtvis skall dela ut tidningen, men man har inte lyckats riktigt i upphandlingen.
Det sägs att det beror på att Herenco inte tar MTD-titlar i sitt område.
Kommentarer
Det är ju alla extrema organisationer snarare, som agerar med att åsidosätta allt vad demokrati heter, både till höger och vänster. Och Transport är ju något exceptionellt som inte vet överhuvud taget vad det är de håller på med, en hop dårfinkar som slutit sig samman.
"Kommunal raggar nattarbetare
KAMPANJ. Fackförbundet Kommunal drar igång en ny kampanj för att värva fler nattarbetare – i två veckor ska de besöka arbetsplatser om nätterna."
http://www.dagensopinion.se/kommunal-raggar-nattarbetare
Artikeln är visserligen från 2011.... Kommunal organiserar även personer som arbetar i privata företag.
Kan det vara ett alternativ?