Transports ledning

15 november 2012
Tidningsbuden skall representeras av fackliga höginkomsttagare.

Vad är det som händer i Transport? I ett internt meddelande skriver Lars Lindgren till sina medarbetare. "Klockan 8.30 vill jag se er på kontoret snygga och nyktra".
Det kan verka som en internt skämtande jargong, men i bakgrunden finns en alltmer självsvåldig stil.
-Demokratin i förbundet har alltid varit minst sagt vacklande, men nu är den verkligen vingklippt, menar en person med god insyn i förbundet.

Ett av resultaten är att Transports ledning helt på egen hand valt ut en delegation till tidningsbudsförhandlingarna. Utan någon som helst inblandning från avdelningar, sektioner och klubbar.

Därmed sätter Transportarbetareförbundet åt sidan alla regler som tidigare gällt inom fackföreningsrörelsen.

Delegationen innehåller till största delen personer med höga inkomster för olika fackliga kontorsuppdrag. 
Det är i själva verket bara en enda person som har en vanlig tidningsbudsanställning!

För första gången någonsin sedan centrala avtal infördes inom branschen har man stängt ute Stockholmssektionens ordförande från förhandlingarna.
Delegationen består av Lars Lindgren, Marcel Carlstedt, Lennart Sköld, Matts Haglund, Josef Vegvari, Torkel Blom, Jari Sotkasiira, Lars Jonasson, Daniel Hilmér, Kenneth Nilsson och Ingrid Välitalo.

44 kommentarer:

  1. De valde höginkomsttagare som skall representera tidningsbuden. Nästan alla jobbar enbart på dagen. De flesta har kontorstjänster och bara en är ett vanligt tidningsbud.

    SvaraRadera
  2. Vem av dem är vanligt tidningsbud?

    Förfallet är ju totalt i detta förbund på alla plan. Lämna detta sjunkande skepp! Det är ingen tvekan, det är en belastning för var och en att vara bunden av dessa amatöravtal som man i detta förbund står bakom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du undrar vem av dem är vanligt tidningsbud?
      svaret är: min dotter.
      Allstå en tjej på snart 40 år som är akademiker och har lärt sig att arbeta på rätt sätt. Gällande Dina övriga synpunkter förslår jag att Du läser på innan Du yttrar Dig.

      Radera
  3. Som västgöte är jag säker på att Daniel jobbar som bud

    SvaraRadera
  4. Vad jag förstår har han en daganställning på VTD och kör bara nån natt då och då. Rätta mig om jag har fel

    SvaraRadera
  5. Varför inte starta nytt fack? Det är nog enda sättet å få vettiga fackföreträdare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tidningsbuden som individer är inte förmögna att starta eller gå med i ett nytt fack, testa själv får du se. Det finns Dinu exempelvis, men det facket drivs av en person som inte verkar vilja strejka, så vad ska man med dem till.

      Radera
    2. Där är väl ändå DiNU rätt positionerat. Det gäller ju att att skapa en hållbar situation för de anställda vi verkar för. Då har vi som primärmål att uppnå bra villkor för detta. Det uppnår man genom framgångsrika förhandlingar som bygger på sakliga grunder och där vi har kompetens och insikt att luta oss mot. I DiNU vill man ta ansvar som ledande person, inte skapa otrevliga konfliktsituationer som bara gynnar ett ledarskit i organisationen.

      Radera
    3. Otrevliga konfliksituationer haha

      Radera
    4. Du haha där: Du tycker förstås att konflikt är trevligt, förstår jag, eller.

      Radera
    5. Varning.Det är verkligen gulingar.

      Radera
    6. Ledarskit hahaha
      Men Dinu verkar ganska flata kanske är det SD uteslutna från Transport som driver det gänget med någon hemlig agenda.
      om det nu är fler än en.

      Radera
    7. Du som varnar för gulingar: Sluta upp med ditt rasistiska eller odemokratiska förakt, om att andra organisationer eller yttringar inte skall få förekomma i din värld. Varför är du emot valfrihet och nytänkande? Du verkar vara en rädd och osäker person som inte klarar konkurrens och som vill rädda dig kvar i ett omodernt system.

      Du ledarskikt hahaha: DiNU har angett att man är opolitiska och således inte hänger upp sig på medlemmars politiska ståndpunkter. Man fokuserar sig på yrkesgruppers specifika problem och försöker komma tillrätta med dessa. Fogar sig således i det politiska klimat som råder och försöker göra bästa möjliga resultat från denna ståndpunkt. För närvarande finns inga SD-are som har någon tongivande ton i DiNU. Det finns heller hemlig agenda.

      Radera
    8. Det finns ingen hemlig agenda - skulle det vara.

      Radera
    9. Nä det är ju ingen hemlighet att det är nån självvald strulputte som jukkar chefskuk

      Radera
    10. Du chefskuksjuckaren: Du har väl inte bättre ord att ta till än dessa. Men det är väl så, att de ligger närmast till i din mun, och beter dig så som du beskyller andra för att bete sig. Din lilla beteendestörning ger sig till känna.

      Radera
    11. Men hur många medlemar har Dinu om de nu skall vara ett språkrör för oss. finns det det någon mer än signaturen Boa. Om det finns fler verkar de vara verkligen ljusskygga precis som SD:arna.

      Radera
    12. Lås inte fast dig på signaturen Boa, det är antagligen en DiNU-sympatisör. Det hela är under utveckling och när man registrerar sig på www.dinu.se så är det nog mer att betrakta som ett löst medlemskap som man senare befäster med ett fastare medlemskap. Du kan läsa lite på hemsidan vad det är man vill åstadkomma, men för att man skall kunna vara mer framgångsrik i sin påverkan, så fordras det att man är fler, så mycket kan väl sägas.

      Radera
    13. sade idioten Boa...

      Radera
    14. Du som uttrycker dig så finstämt: lär ni er att använda sådana ord i Transport?

      Radera
    15. ja, själv har väl du (boa) aldrig sagt något olämpligt till någon..?

      Radera
  6. Jag ser Daniel minst tre dagar i veckan som tidningsbud i Trollhättan

    SvaraRadera
  7. Dinu kan väl till att börja ned ta vara på sina rättigheter som facklig organisation. Läste här på sidan att Dinu inte fick "va med" när en av sina medlemmar ville omförhandla sitt avtal. Stäm då förfan! Klockrent MBL-brott ju.

    SvaraRadera
  8. Klockrent MBL-brott? Hur då? Arbetsgivaren har en skyldighet att förhandla med det fack de tecknat avtal med står det i MBL. Sen att en lokal fackkklubb också har rätt att förhjandla beror ju på vad det handlar om. Det gäeller till exempel inte sånt som förhandlats fram centralt, som lön och sånt så om det ska räknas som MBL-brott får det vara om nåt som INTE regleras av kollektivavtalet. Rätta mig om jag har fel men om MBL skulle fungera på det sätt du beskriver så skulle centrala förhandlingar inte behövas utan varje anställd kunde löneförhandla själv. När det gäller arbetsuppgifter och arbetstider är det arbetsgivaren som bestämmer, det kan inte ens Transport göra nåt åt - om det inte är ett klockrent brott mot arbetstidslagen till exempel eller du får utföra arbete som du som tidningsbud inte är anställd för, städa toaletter eller så.

    SvaraRadera
  9. Chefen får alltså inte, som vissa hävdar, "sätta dig på vilket arbete jag vill".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå. Det får chefen. Och du måste lyda för annars blir det arbetsvägran oavsett om en domstol i efterhand finner att du var skyldig utföra arbetsuppgifterna eller ej.

      Icke kollektivavtalsslutande fackförening har rätt företräda medlem i förhandling med AG som rör medlems arbetsförhållanden. Står i MBL.

      Radera
  10. Nej, det får inte chefen. Arbetsuppgifterna ska enligt en gammal dom i AD "stå i naturlig relation till arbetet", vilket toalettstädning inte är när du är anställd som allt annat än städare, och du måste anses ha den kompetens som krävs för att göra det. Annars får inte chefen sätta dig på att köra bil eller lastbil om du inte har den kompetens som krävs. Så du har fel, lille vän.

    Därför skrev jag bara om sånt som INTE regleras av kollektivavtalet, och där ingår väl inte arbetsförhållanden? Så om det är ett brott mot MBL beror på vad saken gällde. Det står att han ville omförhandla sitt avtal, och vilken anledning finns det att omförhandla då? I anställningsvatalet finns arbetstid och lön med. Arbetstiden bestäms av arbetsgivaren - det är inte direkt förhandlingsbart. Lönen finns med i kollektivacvtalet osv. Som sagt, det framgår inte riktigt vad saken gäller men et låter konstigt att nån bara vill omförhandla sitt avtal. Du kan ju förhandla om arbetstiden när det gäller en sänkning, men du har väl inte mycket att komma med där, och är du säker på att det inte är Transport som avses som förhandlingspart i avtalet? Nu har jag förklarat vad jag menade från början.

    SvaraRadera
  11. På min filial i Norra Stockholm städar vi toaletter i turordning för allas trevnad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skiter vi i, det är filialföreståndarens jobb.

      Radera
  12. Det ska inte ingå i dina arbetsuppgifter när du är anställd som tidningsdistributör so det så fint heter. Och på rasten ska du ha rast. Du har alltså rätt att vägra städa toaltten eller diska på betald arbetstid eller på rasten. Jag gjorde också det med hänvisning till att jag faktiskt inte dricker kaffe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då skulle din AG ha kunnat säga opp dig pga arbetsvägran och garanterat fått rätt i domstolen. "Yrkan om ogiltigförklaring av uppsägning avslås. Domskäl: Visserligen ingår inte beordrade arbetsuppgifter i AT:s arbetsskyldighet som tidningsbud men eftersom AG inte varit i sk "ond tro" var AT ändå tvungen utföra arbetsuppfifterna. Den som vill klaga får göra det i efterhand och inte genom att vägra utföra arbete." Så ungefär skulle domstolen resonera och ja det finns omfattande rättspraxis på området.

      Radera
  13. För att förtydliga: arbetsgivaren har en skyldighet att förhandla enligt MBL och vårt avtal när de sänker din sysselsättningsgrad. Jag skrev arbetstid men jag menar alltså ssg.

    SvaraRadera
  14. Dinu är ett skämt, man kan inte förhandla med arbetsgivaren utan att ha strejkrätten som ett hot. Ingen arbetsgivare skulle skriva avtal om inte strejkrätten fanns. Om strejkrätten ska va styrd av politiker är en annan fråga, men idag har man så för att strejker för outbildade arbetsgrupper ska va starkare.

    SvaraRadera
  15. DINU består väl bara av rättahaveristen i Göteborg som bland annat kallar sig Boa mm i olika sammanhang. Den mannen lever i ett eget parallellt universum där han tror att han är en stor ledare och pratar om en massa vi hit och dit, som om de vore många, men som står där ensam och har ingen med sig. Ungefär lika naken som Kejsaren med sina nya kläder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså jag har försökt få till stånd ett möte här inför förhandlingsstarten men det har helt misslyckats p.g.a totalt ointresse fran alla inom organisationen här.Man börjar faktiskt fundera på något annat

      Radera
    2. Är det Transport i Göteborg som visat ointresse. I så fall så är det inte första gången.

      Radera
  16. Du som skrivit de två ovan inläggen, verkar väldigt besviken på tillvaron och hämndlysten. Du förstår inte sammanhangen och har tydligen missuppfattat allt. Vi ser vad allt krig ställer till med i världen, där människor inte kan prata med varann. Det är ju bara fackpamparna som får påökt i lön när man skapar konflikter hitan och ditan utan att kunskap om någonting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att arbeta fackligt förutsätter insikten att arbetare och arbetsgivare befinner sig i en kronisk konfliktsituation där arbetare vill arbeta så lite som möjligt för så bra betalt som möjligt och arbetsgivare vill få så mycket arbete som möjligt utfört så billigt som möjligt. Det vore ju bra om Dinu inser detta och börjar ta fajten för sina egna rättigheter som arbetstagarorganisation till att börja med. Transport har ju tappat fokus för länge sen och har inställningen ungefär som Dinu-förespråkarna på den här sidan. "Bättre att prata och försöka komma överens än att söka konflikt." Det funkar inte, har aldrig funkat och kommer aldrig funka. För arbetsgivarsidan är inte intresserat av att prata om dom inte har nåt att förlora på att inte göra det. Arbetsgivarsidan vill bara få så mycket arbete som möjligt utfört för så ringa kostnad som möjligt. Så ser verkligheten och sammanhanget ut som du efterfrågade.

      Radera
    2. Nu är det väl så att det inte spelar nån större roll vad vi gör - arbetsgivaren har rätten på sin sida. MBL, LAS och hela arbetsrätten är inte skriven till fördel för oss. Även om vissa tror det. Själva har vi inte rätt att förhandla med arbetsgivaren. Samlade är vi i majoritet. Men inte heller det hjälper för vi kan inte tvinga arbetsgivaren att skriva på ett avtal. De kan tvinga OSS att skriva på i stort sett vad som helst. Ta SAS och SSAB som exempel. Vi är på väg tillbaka till hur det var för hundra år sen, innan facken växte sig starka. Det kanske vore nåt att göra arbetet ideelt och inte kräva ersättning, då kanske vi kan visa styrka - utan att strejka.

      Radera
    3. Det du säger om att DiNU borde inse att ta fajten för sina egna rättigheter som arbetstagarorganisation. Det kan jag förvisso hålla med dig om att vara det rätta, men som en ny uppstickare så måste vi ha fler medlemmar först. Håller inte med dig om att man löser problem med konflikt. Ett faktum är ju också att vi inte vill vara utan framgångsrika företag, men där är vi arbetstagare en kugge i maskineriet som ingen av parterna klarar sig utan, för att lyckas. Vi vill ha skälig lön och arbetsvillkor för detta. Inom DiNU ser vi ju att företagen inte drivs optimalt och att det brister i kompetens inom såväl företagen som inom det etablerade facket Transport. Vi har skickat över bollen till företagen att lösa problemet med krigsherrarna i Transport. Vi hoppas att man börjar förstå ohållbarheten i att det kommunikativa haveri som skapats av människorna som inte har andra verktyg i verktygslådan än just kriget.

      Radera
    4. Nej man löser inte problem genom konflikt men man skapar respekt hos sin motpart om man stämmer i domstol när motparten bryter mot lagstadgade rättigheter. Dinu har rättigheter enligt MBL som bara kan tas tillvara på av Dinu. Ingen annan gör det åt er. Och om Dinu som ny spelare väljer att inte göra det visar ni svaghet och är inget att ta hänsyn till.

      Transport och arbetsgivarna kommer överens alldeles utmärkt så jag ifrågasätter din verklighetsuppfattning där. Och sen det här med "skälig lön". Begreppet existerar knappast i reella förhandlingar utan man talar väl snarast om löneutrymme relativt den av ägarna förväntade vinsten som verksamheten ska generera. Tidningsbud är utbytbara och passar inte gallosherna är det bara att dra åt helvete samt deras fackliga företrädare. Så ser verkligheten ut som Transport anpassat sig till. Pratglada Dinu verkar ha skev verklighetsuppfattning och lär inte ens komma in i matchen.

      Radera
    5. Ja, det är ju medlemsanslutning som avgör om vi kommer in i matchen, där är vi för svaga. Sedan tänker vi ju i lite andra baner om hur man bedriver en verksamhet, så att det även gynnar en ägare.

      Radera
  17. Du som kallar andra för rättshaverister: Du själv är väll både rättshaverist och konfliktshaverist. Konflikterna du skapar havererar ju hela tiden, sedan blir du hatisk mot andra för detta, rätt bedrövligt.

    SvaraRadera