Avtalet för tidningsbud


Tidningsbudens beryktade gratiskvart förpassades till soptunnan när det nya avtalet undertecknades den 17 december. 

Transportarbetareförbundet tvingades helt inrikta sig på att reparera "gamla synder" i årets förhandlingar.
Gratiskvarten försvann, men har kostat tidningsbuden många miljoner i uteblivna övertidsersättningar sen det förra avtalet. 

Man försökte också få bort skrivningarna i det förra avtalet om gratis arbetsplikt till halv åtta på måndagar till fredagar och halv nio på lördagar. Men det misslyckades.

Lönehöjningen i det ettåriga avtalet är på 2,6 % , vilket gör att tidningsbuden får samma höjning som inom industrin. De senaste åren har lönehöjningen legat en bra bit under genomsnittet för den övriga arbetsmarknaden.

För en del tidningsbud blev det förra 2-åriga avtalet en stor förlustaffär, en av anledningarna är att ersättningarna för extrauppdrag och extratitlar har gjorts om till arbetstid på ett sätt som gynnar företagen.

Missnöjet bland buden var så stort att Transportarbetareförbundets ledning tvingades kringgå sina egna regler för hur man väljer en avtalsdelegation. Man tillät inte avdelningarna att nominera någon till delegationen utan ledningen handplockade delegaterna helt på egen hand. 


Bolagen fick igenom kravet på att varseltiden för extrauppdrag minskas till tre dar.

Man kom överrens om att fortsätta diskutera bolagens krav om hur man "på ett fritt sätt skall kunna schemalägga och justera arbetstid under alla dar i veckan",
Transport har krävt att få diskutera frågorna om extraprodukter och vikttillägg under året som kommer.



Kommentarer

Anonym sa…
Vaddå gratis till halv åtta. Vi har haft flera förseningar och snöproblem så jag inte har hunnit till 06 utan har varit klar till strax före halv åtta och alltid fått betalt. Det står som extratid 2 på lönespecen
Anonym sa…
Gratis är den förstås inte men likväl är det arbetsplikt. Min kritik består i att det gamla avalet under många år stipulerade att du hade arbetsplikt i 90 miunter från din inställelsetid, sen fick du inget löneavdrag och kunde gå hem och få betalt för de timmar du hade, om det nu var 2 eller 5 timmar. Så det nya avtalet med arbetsplikt till 7:30 är en kraftig försämring som vi INTE fick kompensation för och inte heller kommer att få före 1 januari 2014. Dessutom kunde du få en hel dagslön till om du "ställde upp" och körde efter att de 90 minuterna hade gått. Sen bör det tilläggas att det krockar med annat arbete. Om du ska vara på ett annat jobb klockan 7 och ringer och säger att du inte kan köra din tidningsrunda riskerar du nu löneavdrag i stället.
budet sa…
Med gratis menas väl att skrivit bort ersättning för att vi har nånslags jour till halv åtta/halv nio.Normalt har man ju en arbetstid och när den är slut är den slut.Vi har arbetsplikt på ett annat sätt.En del hade en överrenskommelse förrut- man gick inte hem efter 90 minuters väntan men fick bryta när klockan blev så mycket att man skulle iväg på något annat.Nu har flera tvingats sluta eftersom bolagen inte längre går med på den överrenskommelsen utan bryter den och säger att det är tvång på halv åtta.Sen menar då en del att det ändå finns en rätt att kommendera ut alla anställda på övertid, men det är ju inget man får göra regelbundet så det är ett dåligt arrgument mest för att jävlas.
Anonym sa…
Du ska ju ha extratid för det. All arbetstid efter din slutttid är extratid.

Jag ställde frågan om vad som gäller, om de kan tvinga en att jobba till 7.30 om du ska börja på ett annat jobb säg vid 7. Då går den huvudsakliga sysselsättningen före var svaret. Utdelningen är som bekant ett deltidsarbete. De kan nämligen inte dupera en annan arbetsgivare.

Arbetsgivaren har rätt att beordra övertid eller extratid. Det kan vara så som de säger för det blir ju övertid även om du får jobba en lördag efter att ha jobbat 40 timmar under den gångna arbetsveckan mån-fre. Det behöver KANSKE inte vara i anslutning till den schemalagda arbetstiden, för det låter ju rätt rimligt. Nån på Transport eller en expert på arbetsrätt borde väl kunna kolla upp vad som gäller där, om extratiden måste ske i direkt anslutning till din ordinarie arbetstid eller om de får beordra extratid efter 7.30/8.30. Jag vet att Transportavtalet säger allt över 80 timmar på 2 veckor är övertid så det går att avtala bort det mesta, även att övertid måste vara i direkt anslutning till din schemalagda arbetstid. Gång- coh cykelbud drabbas ju av det faktum att bildistrikt ska vara klara klockan 7. Då är arbetstid till 7.30 inte direkt orimligt. Men när du bara har ett 2-timmars distrikt blir det förstås jobbigt att stå vänta på sina tidningar vid en busskur i flera timmar.

Anonym sa…
Vi på öarna har distrikt som slutar kl 08 pga vi får inte tidningarna förrän efteR 06 skall vi sluTa att arbeta efter 0730.

NJUT AV GOD FESK I NYÅR
Anonym sa…
Ett tidningsbud jobbar som vikarie på 70%, delar ut hela 582 tidningar delat på 2 distrikt. Ett centralt och ett på landet med bil ;-)
Anonym sa…
En arbetstid från kl 02 till ca kl 10 stakars prenumeranter som får vänta på sina tidningar
Anonym sa…
Enligt gamla avtalskonstruktionen och det nya avtalet hade/har man arbetsplikt tills arbetet på distriktet, "under ordinarie utbärningstur", är slutfört. Men med den skillnaden att man enligt nya avtalskonstruktionen har satt en bortre gräns för arbetsplikten.

Dessutom får man enligt nya avtalet extratid istället för väntetidsersättning, vilket är bättre betalt vid förseningar, under förutsättning att man rapporterar in den extra tidsåtgången.
Anonym sa…
Nej du riskerar inte löneavdrag eftersom du under alla avseenden har rätt att arbeta och få betalt för avtalad ordinarie arbetstid.