DHL anlitar privatpersoner

Extraknäck i Stockholm? 
Som enda plats i världen kör DHL igång paketleveranser med privatpersoner i Stockholm från 1:a september. 

6 september 2013
Vem som helst, över 18 och ägare till en smartphone, kan genom en mobilapp se vilka paket som finns att köra ut och åta sig att leverera paketet från DHL:s serviceställe till mottagaren. Här är deras sida myways.com

Den som skall ha paketet avgör själv hur mycket det skall kosta att få det utkört och markerar en summa mellan 30 och 150 kronor. Det går också att öka på summan om ingen nappar. Är priset lågt finns det större risk att ingen kör ut det, utan att man får hämta det själv.
Mottagaren kan, om man vill, ange två alternativa leveransplatser och tider. Leveransplatsen kan vara var som helst, hemma, på jobbet, eller t.ex. på stranden, biblioteket eller gymmet. 
Man tror att många blocket- och traderaköpare kommer att vara positiva till leveranssättet. Men också företagskedjor. Under sommaren har ett sportproduktföretag testkört privatleveranser i Stockholm och det sägs ha fungerat bra.
Den som kör ut får poäng när leveransen är klar. Man kan när som helst gå in på sitt Mywaykonto och få poängen utbetalda som pengar till sitt bankkonto. DHL tar ut 10%  i förmedlingsavgift.

Transportarbetareförbundet reagerar mycket negativt och menar att det låter som ett dåligt aprilskämt. Ett sätt att utnyttja privatpersoner till billiga tjänster för att gå förbi anställningar. Andra menar att det nya leveranssättet kan bli ett litet andningshål för att tjäna en slant utanför alla anställningskrav. Och kanske en extra inkomstkälla för en del tidningsbud.

DHL ägs av tyska Deutsche Post och har fått dåligt rykte genom att man använder kameraövervakning, visiteringar och omfattande GPS-kontroll av sina anställda.

16 kommentarer:

  1. Låter intressant. Man kan jobba med detta heltid, utan att vara anställd! Funkar fint som extra inkomst med. Köp en snål bil, sen ut och köra. Har någon redan kört ut paket till kunder redan? Kan du säga hur mycket folk är villiga att betala, och hur långa sträckor man kan tänka sig att köra.

    SvaraRadera
  2. Ja gundrar vad Skatteverket säger om det. Det är ju i princip svartjobb.

    SvaraRadera
  3. Dessutom räknas det som yrkesmässig trafik även om du använder din privata bil, och för det krävs tillstånd.

    SvaraRadera
  4. Mer än tusen tidningsbud i Stockholm använder egen bil för utdelning, So what?. Vadå för jävla tillstånd?

    SvaraRadera
  5. Det är inte yrkesmässig trafik att använda egen bil i tjänsten. I korthet: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Yrkestrafiktillstand/

    För tidningsbud gäller inte samma regler för du är anställd, och om du använder bilen skulle i så fall arbetsgivaren ha tillstånd, men en hantverkare som använder sin egen eller företagsbilen i tjänsten räknas inte som yrkestrafik, mao du står inte till allmänhetens förfogande, vem som helst kan inte anlita dig för att köra tidningar, bara din arbetsgivare. Men i det här fallet borde DHL anlita dig proffesionellt som ett fristående åkeri eller du själv ha alla tillstånd som krävs.

    SvaraRadera
  6. Det är vanligt att hantverkare begär en viss summa för att komma hem till dig med sina maskiner, det är inte yrkesmässig trafik även om de tar betalt en tim- eller milkostnad. Så tiidningsbud som får milersättning för sin egen bil räknas inte som yrkestrafik. Du ska också ange det för försäkringen och garantin gäller bara privat användning, så alla dessa tusen tidningsbud ska inte säga att de använder bilen i tjänsten.

    SvaraRadera
  7. Kollade lite.Uppläget verkar va att det har inget med DHL att göra juridiskt.Den som ska ha paketet skriver på ett avtal där den anlitar en privatperson för att flytta paketet sista biten.DHL avsäger sig allt ansvar för leveransen.Den som flyttar paketet gör detta enbart på uppdrag av en enskild person vid varje tillfälle och har ingen allmän verksamhet

    SvaraRadera
  8. Jag vet inte hur det är nu i Köpenhamn, men det kan ju vara intressant att under en tid startade alla tidningsbud i vissa områden eget åkeri i Köpenhamn. Dessa åkerier hade ofta en fordonspark som bestod av 1 st. cykel.

    SvaraRadera
  9. Det spelar ingen roll. Det är svartjobb och yrkestrafik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. yrkestrafik? men vem vet man kanske bär paketet på huvet,skjuter det i en skottkärra eller binder fast det på ryggen och springer som fan

      Radera
    2. Då återstår svartjobb, ljushuvet.

      Radera
    3. Du får väl själv ta upp det till beskattning- om du vill

      Radera
  10. Frågan DHL borde ställa sig är om de ska medverka till en illegal verksamhet. Som egenföretagare måste du också uppfylla vissa krav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är helt fel man behöver inte ha företag,det är bara söka f-skattsedel det får vem som -sen så är allt grönt

      Radera
    2. Du kanske borde kolla upp vad F-skatt är, ljushuvet. F står för FÖRETAG vilket innebär att du betalar inte SKATT och dina EGNA sociala avgifter. Då blir det inte mycket kvar på summor mellan 30 och 150 kr. Säg att du ska köra ut på landet några mil för 150 kr. Det täcker i stort sett bara bilens kostnader, lönen blir usel, som du dessutom får betala skatt och sociala avgifter på. Dessutom, om du använder bil så måste du ha alla tillstånd som krävs för att bedriva åkeriverksamhet, även bilen måste ha trafiktillstånd och du måste betala och gå kurser innan du öht kan dra igång ett åkeri. Frågan är vem som är dummare, du eller DHls ledning. Jag gissar på den senare.

      Radera
  11. Jag menar att den som har F-skatt ska betala skatt ocg sociala avgifter själv, ingenting annat. Det blev lite fel i inlägget här ovanför.

    SvaraRadera