Bring Citymail Stockholm

18 december 2013
Premo blir ett underbolag till Bring Citymail. Det nya bolaget skall heta Bring Citymail Stockholm och är en sammanslagning av Bring Citymail i Stockholm och Premo.


För några timmar sedan gick Bring Citymail ut med ett pressmeddelande, där det heter att Bring Citymail och Premo slås samman.
Huvudbolaget kommer att heta Bring Citymail Stockholm. 
Norska posten äger halva bolaget. 25 % ägs av Dagens Nyheter och 25 % av Svenska Dagbladet.
Vi skall tillsammans distribuera såväl tidningar som post i Stockholmsområdet och dra fördel av att kunna utnyttja lokaler och fordon tillsammans, heter det.
Företaget skall ledas av Bring Citymails VD Patrik Östberg. Här är en länk till pressmeddelandet.
Bring Citymail har avtal med SEKO, men tidningsutdelningen kommer av allt att döma fortsätta under Transports avtal - åtminstone till en början.
Seko har nu gått ut med facklig information om ombildningen av Bring Citymail i Stockholm. Här

67 kommentarer:

  1. Där försvann en hel del tidningsbud. Transport tappar ännu mer, så det lär bli ännu svårare att förhandla. Att de valde SEKO kanske har att göra med arbetsuppgifterna och inte så mycket med avtalet, för jag antar att det är svårt att hitta avtal med lägre ob än vårt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jobba för bring ingen höjadare

      Radera
    2. Var det allt?

      Radera
  2. Är det någon skillnad på Seko och Transportavtalet

    SvaraRadera
  3. Postens kaka är liten men säker.
    Transports tidningsbudskaka är en stor tårta för vissa och en liten skorpa för många

    SvaraRadera
  4. Det är mycket omfattande, även om mycket som står i avtalet bygger på Arbetsrätten. http://www.seko.se/Global/Avdelningar/Posten/Pdf/Postens%20Villkorsavtal/Röda%20häftet%202013%20-%202016%20webb.pdf

    OB är högre, minst 18 kr, men månadslönen verkar vara lägre, men det är väl fler heltidstjänster. De har ett saftigt super OB på 355 kr på julafton och andra såna dagar. Det verkar vara ett bättre avtal än vårt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni refererar till fel lokala avtal. Bring Citymail har eget lokalt avtal med betydligt bättre OB än Posten har utom just på själva Julafton och andra likvärdiga helger där de har bättre. OB natt är månadslön/400 vilket är väldigt bra och kväll månadslön/800 per timme.

      Radera
  5. Från vilket datum tar dom över utdelning. Kanske inte blir några tidningar att dela ut inatt :)

    SvaraRadera
  6. Tror jag läste någonstans att det nya bolaget skulle ta över nångång under första kvartalet 2014

    SvaraRadera
  7. Nej nångång under första halvan av 2014, stod det

    SvaraRadera
  8. Jag tror inte Transport kommer att gå med på att flytta över utdelningen till Brings avtalsområde. Det finns ett avtal om att tidningsdistributionen inte får bedrivas utanför tidningsdistributionsavtalet med transport, detta.är undertecknat av Premos ägare

    SvaraRadera
  9. Det måste ta minst ett halvår eftersom många bud har 6 månaders uppsägningstid enligt LAS. När Tidningstjänst gick från 6 till 4 utdelningsdagar gjorde de fel, de iakktog inte uppsägningstiden själva Du har rätt att behålla din ssg under uppsägningstiden så det kommer att ta minst 6 månader från årskiftet 2014. Frågan är om Transport har nåt att komma med för det är eget gods de kör. De samäger ju bolaget, men det innebär sannolikt att andra tidningar inte längre får köras av Bring, det skulle innebära avtalsbrott. De tror ju inte på vad jag säger om det, för jag har sagt att alla tidningar som Herenco äger är eget gods, medan alla rikstidningar vi kör ska räknas som yrkesmässig trafik - som de inte har tillstånd för. Och nu tillkommer alltså brott mot kollektivavtalet för Bring, det nybildade bolaget., men möjligtvis bara när det gäller ALLA ANDRA titlar än DN och SvD, som de ju äger själva. Så de får inte köra DI, Svensk Damtidning, SE och hör och lokalblaskan m m. Så tror jag att det förhåller sig juridiskt.

    SvaraRadera
  10. Har nån hittat nåt om lön efter antal år i yrket i Sekos avtal? Annat än lön efter ålder har jag inte hittat, och det innebär att Brings annställda är nybörjare för altid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Seko har en trappa om två år och därefter individuell lönesättning. Löneökningar på 700 kronor per år närmaste två åren. Vårat avtal har inte publicerats på hemsida.

      Radera
  11. Har för mej att Brings lönestege är liten och kort, först upp till ett år, sedan mellan ett och två och sedan gäller väl högsta lönen över två år. Sedan finns ett individuellt lönetillägg som inte är så högt för någon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni har delvis rätt. Efter två är tillämpas individuell lönesättning som inte får understiga lönenivå 2 år i stegen.

      /Fredrik Alzén, tf. Ordförande Seko Bring Citymail (lokala klubben på Bring Citymail)

      Radera
  12. Eftersom Premo/Brings nybildade bolag inte har avtal med Transport, får de bolag som har avtal med Transport INTE köra DN och SvD efter årsskiftet. DSet ska bli intressant att se hur de löser det, för då gör de sig skyldiga till brott mot avtalet med Transport. Det är förstås ett tveeggat svärd.

    SvaraRadera
  13. Seko är ett dyrare avtal för de får alltid kvalificerad ob om de delar samma tid som vi, och det ligger på 41 nånting per timme, så den som har lägst månads/timlön + kval ob har runt 160 kr/t vilket är mer än den som har högst lön (143 kr/t) + ob (8 kr/t) enligt vårt avtal. Och skillnaden blir bara större med antalet år i yrket.

    SvaraRadera
  14. Enligt ombudsmannen på Bring Citymail kommer verksamheterna i alla fall till en början att vara helt skilda åt. Tidningsbuden kommer att stanna kvar inom Transport, enligt honom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tidningsbud,
      Jag är ombudsman på Seko, inte på Bring Citymail. Där har vi förtroendevalda som sköter den fackliga verksamheten, däribland Fredrik Alzén som har kommenterat här ett par gånger. Den nya bolagsstruktureren kommer vara så att Bring Citymail Stockholm kommer att äga två företag där Premo är en del och Bring Citymails Stockholmsverksamhet är en annan (Bring Citymail Eken heter detta företag). Seko kommer även fortsättningsvis att organisera de arbetstagare som befinner sig i Bring Citymail Eken.

      När det gäller villkoren så är Sekos avtal skrivet med dagtidsarbete, måndag till fredag, i åtanke. OB-tilläggen är därför väl tilltagna (lägstalönerna är å andra sidan det inte). En nyanställd går in på 17 050 kr, natt OB för någon med denna lön är 42,63 kr/timme. Vid heltidsarbete natt (36 timmar per vecka) motsvarar det totalt OB på omkring 6 500 kr/månad.

      I nuläget finns det inget som tvingar fram en gränsdrag mellan Seko och Transport eftersom verksamheterna ligger i olika bolag med en gemensam ägare.

      Thomas Gorin Weijmer
      Ombudsman Seko
      thomas.gorinweijmer@seko.se

      Radera
    2. Det hade inte varit helt fel att seko varit inne och organiserat upp tidningsbuden.Så det ser ut nu och under många år så har transport i misslyckats att värva tidningsbud.Så lite konkurrens hade inte skadat.

      Radera
  15. Man kommer sannolikt att bilda ett underbolag som har hand om tidningsutdelningen och tidningsbuden går över till detta bolag och man kan på så sätt fortsätta med tidningsbudsavtalet.

    SvaraRadera
  16. Det skall vara klartext i att inledningvis så kommer båda bolagen vara kvar som de är. Synergieffekter kommer atwt arbetas fram längs vägen och säkert efter de avtal som gäller. Men så länge inget annat sägs så är detta mest bara en ägarstruktur. Men framöver kommer man säkerligen se hur man kan kombinera saker och ting mellan bolagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit en "tradition" eller vad man ska kalla det, för ett nytt bolag som tar över, så gör man inga förändringar det första året för att inte verksamheten ska haverera för att tidningsutdelningen räknas som mycket känslig ,extrem att den lätt går helt överstyr om man börjar riva och slita ínnan man är lite varm i kläderna.

      Radera
    2. Jag är helt övertygad att man kommer kolla hur samarbetet skall ske på samtliga enheter. Fram mot hösten så har vi nog en bild av hur det kommer bli framöver med denna struktur. Jag är dock övertygad om att det kommer att gå bra oavsett hur mycket samarbete man hittar.

      MVH Fredrik Alzén
      ordförande Seko Bring Citymail
      fredrik.alzen@bringcitymail.com

      Radera
  17. Så posten kommer att delas ut dagtid medan tidningar delas ut på natten? Och att avtalet med Transport fortfarande gäller? Då återstår bara frågan om yrkesmässig trafik. Om ni tror att ni kan avtala bort dessa regler har ni fel. Att alla som skrivit på avtalet med Transport får dela varandras tidningar är en helt annan sak. Reglerna för yrkesmässig trafik säger att om du tar betalt för att köra en produkt som du inte är ägare till är och tar betalt för den tjänsten är det yrkesmässig trafik. Förklara annars för mig varför det inte skulle gälla, för jag vet att polisen varit på dist. bolag för att inte ha tillhandahållit tidbok till sina förare, vilket är ett lagkrav. Något de inte kände till, vilket får mig att tänka att ni inte riktigt har koll på vilka regler som gäller. Är tidningar ni INTE äger yrkesmässig trafik eller inte? Motivera gärna varför.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad gäller yrkesmässig trafik och Väglagen så är det inget som regleras i vårat avtal, och inte heller i erat vad jag som hastigast kunna se. Därmed gäller den lagen alla som befinner dig där. Det ni skall fundera på med Premo är hur lagligt det är att konstant dela tidningar i vänsterstyrda (vanliga) bilar. Det med tanke på de lagar som finns med högertrafik.

      Sedan när jag jämfört avtalen så känner jag ändå (må vara partisk) att Sekos avtal är fördelaktigare för personalen än vad Transports avtal är. Vid en framtida sammaslagning av verksamheterna så skall allt tas i beaktande men generellt ser jag det som bättre villkor i Sekos avtal.

      Radera
    2. Det är olagligt att köra på trottoaren och gång och cykelvägar för alla fordon, även högerstyrda bilar...och mopeder. Vad bud gör med sina privata fordon är upp till de, men bolagen ska följa lagen eftersom förarna kör bolagets bilar och en överträdelse innebär att deras körkort kan ryka också - för att de kör ett olagligt fordon. Lagen är utformad så att både fordonets ägare och föraren har ett delat ansvar. Det värsta är väl kanske att Transportarbetareförbundet struntar i att upplysa om saken.

      Radera
    3. Sen ska ni inte hoppa på oss bud, ni ska LÖSA problemet!

      Radera
    4. Men han är inte för Transport utan en Bringare

      Radera
    5. Har inte Brings bilar trafiktillstånd heller då?

      Radera
    6. Dessutom spelar det ingen roll eftersom Brings chef ska basa över båda bolagen, så han lär stöta på patrull, och om Transport är för lata så kan han ju rådfråga Transportstyrelsen eller polisen.

      Radera
    7. De fackliga på Bring är i alla fall helt öppna med allt.Det är två olika världar

      Radera
    8. Så de sitter inte o festar med cheferna på Brings?

      Radera
    9. Fredrik Alzén (Bring)fredag, december 20, 2013

      Hej.

      Nej, det är inte tillåtet att köra på fel sida eller på andra ställen där det är olagligt. Det jobbar vi med mot våra medarbetare. Tyvärr finns inte alltid viljan att ändra beteende hos anställda.

      Och nej, Vi festar inte med cheferna. Sådan relation har vi inte.

      Radera
    10. Se nu till att lösa frågan om det är yrkesmässig trafik eller inte. Jag har precvis kontaktat polisen och upplyst de om saken. Om polisen läser detta så glömde jag säga att TAB (Tidningstjänst) inte ägs av nån tidning, så HELA deras verksamhet borde vara yrkestrafik. Har de tillstånd för det?

      Radera
    11. Dessutom kan du ha hur mycket vilja som helst att ändra vårt beteende, men hur ska vi kunna dela ut tidningar om vi inte får köra på trottoarer eller gång- och cykelvägar?

      Radera
    12. Du hinner inte din runda på utsatt tid om du kör lagligt. Och riskerar då att bli av med trakten speciellt om du skulle vilja ha betalt för övertid.

      Radera
    13. Fredrik Alzén (fredrik.alzen@bringcitymail.com)fredag, december 20, 2013

      Jag kan inte yrkestrafiklagen så där passar jag. Men som jag förstått det så är det yrkesmässig trafik att köra en sak från en punkt till annan utan att äga den. Men vad det har vilket kollektivavtal man tillhör förstår jag inte. När jag har tittat på avtalen så ser jag att det som Seko har känns betydligt mer fördelaktigt än Transport. Sedan kan jag inte eran fackliga organisation men vi i Seko på Bring är alla anställda av företaget och inte av fackföreningen. Dock har vi ombudsmän att rådfråga och även skicka till central förhandling om så krävs.

      På Polisfrågan instämmer jag att de ska vara ute och kontrollera mer så att alla följer lagen. Men fortsatt förstår jag inte kopplingen till Kollektivavtalstillhörighet.

      Radera
    14. Nu har jag ringt och tipsat (ingen anmälan) polisen om hur jag ser på saken. Bolagen tar ju betalt för distributionen av tidningar (gods) de inte äger, och det är yrkestrafik som kräver tillstånd. Vårt avtal säger att tidningsutbärning inte får ske på entrepnad, så när jag skrev om det här med yrkestrafik var det nån stjärna som hävdade att alla bolag som skrivit på avtalet har rätt att köra varandras tidningar. må så vara, men de kan ju inte avtala bort vad som är yrkestrafik, eller hur? Seko verkar ha ett mer omfattande avtal. Transports avtal är så barskrapat för att de vill slippa betala för och ta hänsyn till allt som INTE finns med i avtalet. Det liknar det präster gjorde förr i tiden med analfabeter. De kunde ju inte läsa bibeln, så prästens ord är lag. det äer likadant inom transport. Förhandlingarna är hemliga, ingen information kommer ut, och när avtalet väl är tecknat så gäller det. Mao deras ord är lag. Polisen har lovat att undersöka saken, och jag har sagt att de borde ta kontakt med bolagen, inte stoppa förare som bara gör sitt jobb och som riskerar böter och indraget körkort bara för att deras arbetsgivare inte följer lagen och inte ens har koll på det här med yrkestrafik och tidbok och sånt.

      Radera
    15. Exakt så är det. Om vi skulle följa trafikreglerna till punkt och pricka skulle vi inte hinna med, så även om bolagen häävdar att de inte TVINGAR oss att bryta mot några regler så FÖRVÄNTAR de sig at vi klarar den tid de själva har satt.

      Radera
    16. Vi ser ju hur de har centrala uppgörelser som inte finns inskrivet i avtalet.29% lönetillägg för söndagsbuden i Stockholm var en av de centrala uppgörelser som inte finns med i det vanliga centrala avtalet (och inte ens det avtalet vill man visa för de som inte är medlemmar, det ägs av facket och får inte komma ut utanför facket).Det finns massor av hemliga uppgörelser som inte finns med i avtalet.Transport vågade inte gå till domstol när premo helt enkelt bröt avtalet och struntade i att betala ut de 29 %en för ett år sedan därför att man inte ville ha någon uppmärksamhet på de skumma överenskommelser som finns i hemlighet.Nu har man kommit överens om att de 29%en skal betalas ut retroaktivt för det här året.För 2014 ska avd. 5 förhandla lokalt om en ny lokal uppgörelse

      Radera
    17. Här var det en snubbe som blev tvingad att köra lastbilstransporter med tidningar fast han hade bara vanligt körkort och det var inte lagligt,men chefen tvingade honom.Han ville inte själv.Ville ha annat jobb.Fast han vägrade helt köra en linje som var på en större väg, där var det för stor risk att åka dit

      Radera
    18. Tung lastbil menar du? Var var det nånstans? En ledande fråga...

      Radera
    19. Jaså, var det såna hemliga avtal ni snackade om? Det framgivck inte riktigt. Det handlade mest om chefernas löner och tillägg. Ja, om det är så skumma avtal, kanske det är dags att alla får veta vad de sysslar med. Hur ser det ut juridiskt, kan vi eller en domstol tvinga de att redovisa?

      Radera
    20. När det gäller fritidskadeförsäkringen och livförsäkringen är det fullt möjligt att gå till domstol. Folksam vägrar nu att förlänga försäkringarna, sedan de fått information om det bedrägeri som ligger bakom finansieringen.

      Radera
  18. Tänk om alla åkerier skulle säga: jo, men vi har skrivit på Transportavtalet, som reglerar löner och villkor för alla förare, så vi behöver inga tafiktillstånd och sånt till våra bilar. Tror du det svarar då polisen och andra myndigheter. Tänk efter lite nu innan ni svarar fel.

    SvaraRadera
  19. Tänkte bara tala om att hos f.d SMD (Svensk Morgon Distribution) nuvarande TAB Gästrikland så har vi i alla fall yrkestrafik tillstånd, för ett par år sedan tejpades det fast en lapp på insidan av vindrutan med regnr och sådant.
    Nu förtiden behövs ej den lappen utan det registreras "digitalt".
    Samt att vi utbildar förarna i att använda tidbok för körningar och vilotider och informerar om att dom kan få dryga böter av farbror P om detta inte sköts.
    Hur det ser ut på andra regioner vet jag ej.

    SvaraRadera
  20. Sen kan ni fortsätta utbilda era förare så at de gör en säkerhets- och funktionskontroll varje gång de ska använda bilen i tjänsten. Att lampor, lyktor, vindrutetorkare m m fungerar. Det är FÖRAREN som betalar böterna, därför ska FÖRAREN vägra köra bilen om det är ett fel som han/hon inte kan åtgärda. Ett lampbyte kan du fixa själv alt. rapportera snarast så bilen lämnas in på verkstad för åtgärd. När det gäller andra viktiga funktioner ska du INTE använda bilen. Slitna däck, vindrutetorkare, backspeglar o sånt. Det brukar få de för det är nämligen fordonsägarens ansvar att hålla bilen i trafikdugligt skick, så du har RÄTT, till och med en SKYLDIGHET att INTE köra med bilen.

    SvaraRadera
  21. Till de som tänker: men herregud vilket tjat på han! Det är inte jag som tjatar, det är vad lagen kräver.

    SvaraRadera
  22. Premo har ingen aning om vilka bilar vi kör och de vill knappast veta det. Att visa upp giltigt körkort var nåt nytt i höstas och det var svårt för en del. För några år sen nämnde jag på nån sk kurs det här med trafiktillstånd och distributionsdelen av pressstödet och det var tydligen icke-frågor. Ett bud slutade efter många år i somras då han tydligen saknade identitet. Många har slutat då de ej fått övertid efter trakterna slogs ihop och nya tiden beräknades snålt utan mätning. Och därtill snåltiderna för brev och bilagor mm. Och nu finns inga pirror kvar på filjalen och går ej att beställa. Kärrorna är från stenåldern och blir bara sämre. E-budboken har faktiskt utvecklats så att jag börjat skriva ner på papper för att slippa räkna samman flera moduler. Och avtalet är hemligt och för övrigt lägre än om jag hade betalat till transport för att få ut söndagstillägget. En pakistanier sa till mig att premo var "omoraliskt" för det hade Allah sagt. Jag håller med Allah i den här frågan.
    Min slutsats är att alla spår av djävla Premo och djävla Transport måste bort, Jag hälsar Bring och Seko som frälsare.
    Amen.

    SvaraRadera
  23. Vad gäller väglagen så är det en sak som jag måste läsa in mig på. I den verksamhet som jag kommer från (postutdelning) så brukar det inte vara ett problem med långa rundor. De längsta ligger i krokarna kring 4 timmar långa. Men jag gissar att det behöver regleras i händelse av ett sammangående. Jag skall återkomma om det. Om ni vill kan ni skicka frågor till mig på fredrik.alzen@bringcitymail.com om ni undrar något om Sekos organisering.

    MVH Fredrik Alzén
    ordförande Seko Bring Citymail.
    fredrik.alzen@bringcitymail.com

    SvaraRadera
  24. När det bara är max 4 timmar körtid är det inga problem. Tänk på att spring i trapan räknas som annat arbete, så den effektiva körtiden blir antagligen mindre på många rundor. I annat arbete ingår även sortering och lastning/lossning. TAB har här ovan redan "erkänt" att det räknas som yrkesmässig trafik så...

    SvaraRadera
  25. När jag ringde till Transportstyrelsen sa hon att det skulle bli böter men inte indraget körkort. Det är ett ordbajsande utan dess like för när det gäller privat övningsakörning så är det handledarens körkort som ryker. Så chefen kan ju välja mellan att alla förare får körkortet indraget en månad eller så ryker chefens i nåt år eller så. Chefen har ansvaret för att se till att regler följs, så chefens körkort kan enligt mig ryka. Eftersom de inte har några tillstånd att dra in alltså...

    SvaraRadera
  26. Trams!
    Ansvaret ligger på VD eller om företaget har utnämnt en trafikansvarig, på den personen. Max straffet är 1års fängelse. Så nu är vi klara med var ansvaret ligger och straffsatser.

    SvaraRadera
  27. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Yrkestrafikforordning-201223_sfs-2012-237/?bet=2012:237

    SvaraRadera
  28. Det retroaktiva söndagstillägget betalas tydligen bara ut till Transportmedlemmar.

    SvaraRadera
  29. Rent fiffel och bedrägeri från Transport när man inte betalar ut det retroaktiva söndagstillägget till alla tidningsbud. Hemliga avtal bla bla bla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer.Gubben som fixat detta i transport har en bostadsrätt i Vasastan värd många miljoner.Tror ni han bryr sig? Han brukar visst snacka om "allas lika värde" på sossemötena. FY FAN

      Radera
    2. Facklig företrädare (annat företag)fredag, januari 24, 2014

      Som facklig företrädare så jobbar vi för våra medlemmar. Dessutom jobbar vi för att avtalen följs. Så ni som inte är medlemmar kan vara glada om ni får rätt framöver. Som medlem kan man hävda avtalet och driva retroaktivitet.

      Radera
    3. Som anställd kan jag också "hävda" avtalet om arbetsgivaren bryter mot det. Genom ARBETSGIVARENS medlemsskap i TU. http://www.tu.se/vara-medlemmar

      Radera
    4. Ja denna "fackliga företrädare" är en skamfläck för hela Europas arbetarrörelse,som arbetar för MONOPOLKLAUSULER

      Radera
    5. En sån klausul borde vara att det är förbjudet för en anställd att förhandla med arbetsgivaren. Man kan ju starta en fackklubb, men man kan också gå den enkla vägen. Vad tror du arbetsgivarorganisationens juridiska råd blir? Följ avtalet.

      Radera
    6. Kan väl säga att som fackförbund så företräder man medlemmarna? Eller har jag fel? Så om man nu vinner en tvist så bör väl medlemmarna kompenseras? Eller har jag fel där också? Ni som inte är medlemmar åker snålskjuts hela tiden på era kollegor som betalar medlemsavgift varje månad. Men ni kan ju alltid försöka förhandla själva och gå till tingsrätten om ni känner er oförrättade och betala kostnader för advokat etc. Sådana saker som ingår i ett medlemskap i facket och som ni, oorganiserade, väljer att inte vara en del av.

      Radera
  30. Pressens Morgontjänst var mycket bättre på Arons tid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem faaan är Aron.

      Radera
  31. Finns det några 50+kvar på premo?.Sen är väl norrmännen trötta på B.C.konkursen ligger och lurar kring hörnet.Så njut av motionen ,fågelsången och den friska luften.För man vet inte vad framtiden bär i sitt sköte.

    SvaraRadera