Förhandlingar om nytt tidningsbudsavtal

Transportledningen handplockade de som skall delta i förhandlingarna.
Och som vanligt är det mest höginkomsttagare och funktionärer, som inte arbetar som tidningsbud.
2 december 2013

Nu samlas Transportarbetareförbundets tidningsbudsdelegation i Stockholm - och i morgon planeras förhandlingarna om ett nytt avtal. På onsdag möter man distributionsbolagens VD:ar och deras medhjälpare i Almega.
Den gamla avtalet löper ut den sista december.


Med kort varsel valde Transportarbetareförbundets styrelse ut delegationen på mötet den 19 november. På helt eget bevåg och utan inblandning av medlemmarna. 
Delegationen samlas i Stockholm för att planera förhandlingarna med Almega och bolagens VD:ar. 
Majoriteten av de sju personerna i delegationen är höginkomsttagare och det är bara en deltagare som är ett vanligt tidningsbud. 
Det är Kenneth Nilsson från Röinge i Skåne, som är anställd som bilbud på Tidningsbärarna sedan många år tillbaka.
Delegationen leds av Lennart Sköld  och Marcel Carlstedt.

Den som har den minsta inkomsten i delegationen deklarerade för lite under 300.000 för år 2012, medan de övriga ligger högre eller mycket högre.

En fråga som skall behandlas i år är den s.k. paragraf 5-lönen om övrigt distributionsarbete, som aktualiseras av att flera bolag planerar en alltmer omfattande dagutdelning.
När det gäller löneökningen för månadslönen så är det troligt att man kommer att göra en "snabbis" som ligger runt det s.k. "industrimärket" på 2,1% för 2014 och 2,2% för 2015.

Man får också räkna med att kraven från avtalsförhandlingarna förra året finns kvar. Då hade Transport den här kravlistan av oprioriterade krav, som man hämtat från medlemmarna och inte satte någon kraft bakom den gången.

  • Höjt OB-tillägg
  • Ta bort arbetsplikten, som idag är 07.30 måndag-fredag.08.30 på lördagar
  • Fria arbetskläder
  • Arbetstidsförkortning


Distributionsbolagen krävde:



  • Att få schemalägga arbetet på alla veckans dagar under en period av 16 veckor framåt.
  • Att ta bort skrivningen om att tidningsdistribution inte får utföras på entreprenad (d.v.s. får idag endast  utföras av de bolag om är anslutna till Medieföretagen).
  • Att inte använda orden distrikt och trakt, eftersom den gamla rätten att arbeta på ett bestämt område inte längre finns kvar.
  • Att helt fritt kunna utnyttja den nuvarande avtalsparagrafen om upp till 30 minuters gratisarbete för de som stämplas som "arbetshandikappade tidningsbud".
  • Sänka minsta sysselsättningsgrad från nuvarande 12 timmar i veckan till 10 timmar i veckan.
  • Inte behöva skriva anställningsbevis vid tillfälliga anställningar.
  • 11 kommentarer:

    1. Inte bara fria arbetsklkäder utan även sommar- och vinterskor. Transport bör inte avtala bort lagen om anställningsbevis. Inget gratisarbete. Jag ska inte ha minsre lön bara för att jag är snabbare än andra, för det är bland annat så det kommer att tolkas. Och vad vill de ersätta distrikt och trakt med då? Schemalgd arbetstid är väl bra, bara arbetstidslagen och EU-direktivet följs. Sen vill jag veta hur de tänker utnyttja historieskrivningen. Höjt OB är det främsta, arbetsplikten kan jag leva med. Det kan vi ta senare om det ska prioriteras.

      SvaraRadera
    2. Vilka är med då? på vår sida och vilka är direktörerna?

      SvaraRadera
      Svar
      1. Tidningsbudens delegation: Torkel Blom, Lars Jonasson, Daniel Hilmér, Ingrid Välitalo, Kenneth Nilsson, Marcel Carlstedt, Lennart Sköld. VD:gubbarna; Per Eld, Joakim Sund, Lars Dahlin, Leif Persson, Jan Jansson, Johan Lundin

        Radera
    3. Lite roligt att något år innan skrev de under på att införa arbetsplikten och dessutom på gratiskvarten och nåt år efter var deras krav att kvarten och arbetsplikten skulle bort.MEEEEN

      SvaraRadera
    4. Övrigt distributionsarbete är det förstås bara om det inte är dagstidningar som delas ut. När på dygnet det utförs spelar väl ingen roll. Det är fortfarande (morgon)tidningar.

      SvaraRadera
    5. Tidningsbudens delegation blir inte bättre än så. Bara höginkomsttagare som vanligt,

      SvaraRadera
    6. YES avtalet är klart vi får 6,8% 2014

      SvaraRadera
      Svar
      1. Antingen är du en stor lögnare eller en dyslektiker.

        Radera
      2. Jag har också hört att det är underskrivet.Det ska va ett bra avtal enligt vad man säger.Kan vara för att man inte får folk till jobbet

        Radera
      3. Det är tidningsbudens enda styrka.De mutade nollorna som sitter i förhandlingarna är bara intresserade av att plocka ännu mer i sina tjyvefickor

        Radera
    7. http://www.transport.se/Transportarbetaren/Start/Nyheter1/NMT-bud-rasar-mot-nya-lonesystemet/Nu-maste-vi-lara-oss-att-sluta-springa/

      SvaraRadera