Transportarbetareförbundet och Panaxiaskandalen

17 februari 2014
Panaxia - Sveriges största värdetransportbolag som hade uppdrag av riksbanken. Men bakom kulisserna var det en enda stor bedrägeribubbla. 
Flera personer från Transportarbetareförbundet är inblandade i Panaxias affärer.


Panaxiaaffären har kallats för världens största bankrån. När företaget konkursade fattades enorma penningsummor. Anställda på företaget fick bl.a. i uppdrag av direktörerna att fylla säckar med pengar som fördes ut för egen räkning.
Det gjordes flera s.k. nyemissioner, där man framställde sig som ett otroligt seriöst bolag, där det var lämpligt att köpa in sig som aktieägare. De startade också ett finansbolag som sålde obligationer. Och det slutade naturligtvis med att många som satsade sparkapital i bolaget blev förlorare.
Till slut stod det klart att Panaxia var ett rån av kollosalformat.
Man höll också på med penningsmuggling i Ryssland och leasingbedrägerier i Litauen. I Grekland byggde de luxuösa fritidsvillor till sig själva.

Många affärer och bensinstationer där Panaxia hämtade dagskassorna gjorde stora förluster i och med konkursen och en del har fått lägga ner verksamheten.
Panaxia köpte också in ett väktarföretag, Nordisk bevakningstjänst. 
Bolaget hade uppdraget att tömma Stockholms parkeringsautomater. Sveriges radio avslöjade att väktarna stoppade många slantar i sin egen ficka. En väktare berättar att han räknar med att han tog 800.000 av mynten till sig själv, men han var långt ifrån värst. Det sägs att det skramlade ordentligt i väktarnas fickor på rasterna

Vi representerar de små människorna i samhället
Det är någonting som man ofta får höra från de fackliga representanterna.
Men två höjdare inom Svenska Transportarbetareförbundet i Stockholm gick raka vägen över till Panaxia.
Det regionala skyddsombudet och ordföranden i den största Transportavdelningen i Sverige blev styrelseledamot i Panaxia och Nordisk bevakningstjänst.
Och om man tittar på Finansinspektionens insynsregister där styrelseledamöters och deras närmaste släktingars aktieinnehav redovisas, så ser vi att den tidigare transportordföranden i Stockholmsavdelningen står registrerad på aktieaffärer både på Panaxia och deras underbolag PanAlarm. Som mest finns det innehav kopplat till henne som är på över 1.200.000 aktier i Panaxia. 
Aktier som avyttrades innan de blev värdelösa.

Lite senare gick en avtalsansvarig central ombudsman  i Transportarbetareförbundet samma väg och blev personalchef på Panaxia.. Han lämnade företaget när det började brännas 2012 och hoppade tillbaka till LO. Han är numera central ombudsman  på Seko.
En av direktörerna som är inblandad i Panaxiahärvan skriver i ett meddelande till den nuvarande Sekofunktionären


"vart tog semester pengarna vägen till personalen som jag fick "pynta" till dessa, just det du la av på Transport arbetar förbundet och började på Panaxia, det går ett ryckte över stan att du fick ett rejält skadestånd? Det går också ett ryckte att du hjälpt den fd polisen med ett nytt jobb. Hur vore det att hjälpa alla transportare istället till nya jobb. Kommer du ihåg när du jag och Gravius åt lunch samt den fd polisen Rydholm var med då. Ni satt och baktalade min gamla kollega Gisslén så att det stod härliga till, gör en personalchef på detta vis? Hur är det med dina gamla "rötter" Joakim? Att umgås med kriminella element ser inte bra ut om nu igen jobbar fackligt, ditt fackförbund nu som jag har haft goda kontakter med i en massa år hur ser du på det? Blir du part i målet om jag startar igen? Det kommer jag göra. Joakim visste du vad som skulle hända med Panaxia och NBT var det därför du — flydde?' "    utdrag  från h.isak...com. kommentarer.
                   
Den tidigare ordföranden i avdelning 5 i Stockholm är numera pensionerad och bor i Norrland, men på facebook berättar hon om sina ständiga resor till olika s.k. solparadis. Fyra veckor i Mexico, sedan en jättelång semester i Thailand och därefter direkt iväg till "hemma-ön" Gran Canaria. En av dem som trycker "gilla" på hennes uppdateringar från lyxhotellen är Seko-ombudsmannen ifråga. Han har själv lagt in mängder av resmål som han har varit ute på.

När avdelning 5:s ordförande gick över till Panaxia blev en person från tidningsbudsbranschen ny ordförande. 
Han blev med tiden hårt kritiserad och en revisor i Transport skrev att det var förbjudet att granska hans uttag. Det förekom grova hotelser och interna stridigheter.
Under förra året lämnade det f.d. tidningsbudet Transport och blev ombudsman i Hotell och restaurangfacket. När webbsidan Ratsit hade sin inkomstranking kunde man se att avdelningsordföranden i Stockholm tjänade mer än 94,7 % av Sveriges befolkning. Transports ordförande tjänade, enligt ratsit, mer än 97,7 % av Sveriges befolkning och avtalsjuristen mer än 95,6 % av befolkningen.
Tidningsbudens nuvarande förhandlingsledare ställdes på mer än 92,2 % av befolkningen.

En annan central ombudsman i Transport gick rakt över till företaget Securitas. Han blev företagets personalchef. Han är numera informationschef på Securitas och skriver att Securitas alltid har varit "hans företag".
Den tidigare avtalsansvarige för tidningsbudsavtalet, (numera organisationssekreterare i Transport) - som blev känd för att han skrev under på den s.k. gratiskvarten - är  facebookvän med två av direktörerna inom Panaxiasfären. Han är vän med Securitaschefen som nämns ovan och han är vän med en av de högsta cheferna i Tidningsbärarna.

7 kommentarer:

  1. Ja allt är tio resor värre än man kunnat föreställa sig.De fackliga har en intränad jargong där de spelar seriösa men så fort de kommer bakom nästa hörn så börjar dyngan spruta.Gå på ett fackmöte, när mötet är slut stannar dräggen kvar och pratar skit om dej. Vikken arbetarrörelse vi har. Fi för den lede fan.

    SvaraRadera
  2. Rösta borgelig så slipper vi feta pampar

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktigt urkass ide´-det är ju borgargubbarna som facket och s härmar

      Radera
  3. Nord Korea, Cuba etc är bra exempel på att man inte har pampar

    SvaraRadera
  4. Kim Jong-Un är väl en riktig pamp som tar livet av sin befolkning. Lever som en kung.

    SvaraRadera
  5. Transport har väl blivit ett litet Nord Korea i miniatyr.

    SvaraRadera
  6. Nordkorea,visst är det rena dårhuset.Men å andra sidan. Har arbetarna nånsin fått nåtannat än skit av kapitalister och rikemän.
    Jag skulle inte tro det!
    Nä,just det,där gick det upp en dagg.

    SvaraRadera