Premos söndagsbud lurade på lönen

29 mars 2014
Transports representanter i Stockholm erkänner:
- Vi har lämnat in medlemslistor till Premo - och gått med på att dra undan söndagstillägget för de som inte är medlemmar i förbundet.
När det första kollektivavtalet för tidningsbuden skrevs i mitten av 70-talet ingick bl.a. ett privilegiebrev för söndagsbuden i Stockholm i den centrala överenskommelsen.
De fick ett lönepåslag på 29 % när de gick ut på söndagsnatten.


För att andra bud i Sverige inte skulle börja fundera över saken beslöt TU och fackföreningen att överenskommelsen skulle hemligstämplas.

Söndagstillägget utgjorde en del av kollektivavtalet och löpte år från år om ingen part sa upp det.
För att säga upp det, eller ändra i det, måste det kallas till förhandlingar enligt lagen om MBL.

För omkring 1 år sedan meddelade Premo att söndagstillägget skulle upphöra och från 1:a juni förra året slutade de betala ut det.
Inom avdelning 5 säger man att när det drog ihop sig till centrala förhandlingar i slutet av året frågade man om söndagstillägget på förbundskontoret och fick veta att det inte alls var uppsagt från Almegas sida. Avtalet var löpande och giltigt. 
Ingen begäran om förhandling fanns.

I  de centrala förhandlingarna i slutet av förra året var det order från högsta ort i Transportarbetareförbundet att inte ställa några krav förutom en procentuell löneökning i linje med det s.k. "märket". 
Man fick inte "ställa till med något". 
Avtalet skulle bli en snabbis och transportledningens delegation satt med returbiljetterna i fickan.

Men man började med att ta upp söndagstillägget i Stockholm.
Och Premo satte sig på tvären direkt, företaget tänkte bryta det gamla söndagsavtalet rakt av.
Då stoppade Transport förhandlingarna och skickade hem sin delegation per omgående.

Därefter vidtog så kallade kansliöverläggningar. 
Och man hittade snart en lösning. 
Premo fick rätt att avsluta avtalet om söndagstillägg från 1:a januari 2014 mot att man gick med på förhandlingar om ett eventuellt lokalt avtal för söndagsarbete.

Samtidigt kom man överens om att transportarbetareförbundet skulle lämna in medlemslistor och retroaktiv lön från juni och året ut skulle betalas ut - men enbart till de ca. 15 % av tidningsbuden i Stockholm som är medlemmar i transportarbetareförbundet.
Alla andra tidningsbud som jobbat på söndagar skulle undanhållas lönen.

På Twitter talas det om att det liknar de gamla s.k. monopolklausulerna. Under det "smutsiga kriget" som LO  förde mot konkurrerande fackföreningar försökte man föra in klausuler i kollektivavtalet som skulle gynna endast LO-medlemmar -eller skrivningar där det stod att endast medlemmar i  deras förbund fick anställas. Allt det här olagligförklarades för länge sedan.

Alla tidningsbud i Stockholm som inte har fått ut söndagstillägg från juni till slutet av året har alltså en godkänd lönefordran på företaget. Att lön endast får betalas till medlemmar i en viss förening är något som inte finns på kartan. Genom att betala ut lön till Transports medlemmar har företaget godkänt retroaktiv lön för perioden juni till och med december. Och att undanhålla någon lönen för att den inte är med i en viss förening är det samma som planerat lönefusk. 

Nu frågar sig också buden i Stockholm varför Transportarbetareförbundet åter igen sviker det s.k. fackliga löftet - och genomför lönesänkningar i samarbete med företaget.

29 kommentarer:

  1. Premo samarbetar med en organisation i London som skaffar fram billig arbetskraft. De får tillfälliga uppehållstillstånd mot att de arbetar för jättelåga löner.Om de håller käft och jobbar kan de förlängt och till slut har de rätt att söka permanent uppehållstillstånd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då blir det följd frågor detta. Vad heter organisationen? Hur länge har detta pågått?.

      Radera
  2. "kan" är nyckelordet, inte kommer att få. Fin taktik: håll käft, arbeta och jag KANSKE tillåter dig att stanna under min tron. Nice.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och tomten är far till alla barnen.... och förresten är inte jorden platt?.

      Radera
  3. Fyra högst irrelevanta kommentarer. Har väl inget med söndagstillägget att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här skulle det stått ett försvarstal. Sen insåg att det skulle vara ett dåres sådan.Men eftersom som jag är tidningsbud....det handlar om att vara källkritisk.Och inte tro på allt som skrivs.Läs den stora texten hur skall jag kunna kontrollera sanningshalten i dessa påstående?.Inga direkta källhänvisningar.Transport sa men var?.Min kommentar till det första inlägget var ett indirekt sätt att belysa detta.Därför anser jag att min kommentar var högst relevant.Precis som den andra kommentaren.Var källkritisk!.

      Radera
  4. Facket företräder väl sina medlemmar?

    SvaraRadera
  5. precis! om man ställer sig vid sidan av så får man förhandla själv...!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om vi nu föresätter att detta är sant.Så undrar jag hur det rent praktiskt fungerar att hålla det hemligt.När 15% av tidningsbuden får det på sin lönespec?.

      Radera
    2. Jag tror du missuppfattar hemligt.Det var själva söndagstillägget som var hemligt d.v.s det har aldrig offentliggjorts tillsammans med avtalet, inte heller funnits med som en bilaga till kollektivavtalet

      Radera
    3. Det framförs med stor tydlighet att avtalen är hemliga.Det är en av poängerna.

      Radera
    4. Har läst artikeln igen och det står bara om hemligt när det gäller att söndagstillägget infördes och att andra bud inte skulle börja "fundera över saken".

      Radera
    5. Transport har ju bl.a. snart en demonstration i Göteborg där man kräver att svenska kollektivavtal ska gälla alla som arbetar i Sverige.Ena stunden, när det passar, ska det gälla alla, nästa stund gäller det bara medlemmar.Nej här ser vi hur transport och Premo gemensamt ser till att kollektivavtalet åsidosätts. Man tar til vara medlemmarnas intressen genom att se till att avtalet upprätthålls, men det intresset finns uppenbarligen inte, utan intresset är att föra över pengar till Premo.Tjänster och gentjänster

      Radera
  6. Snälla artikelförfattare ge mig mera kött på benen!.Eller är detta ett för tidigt skrivet april skämt?.

    SvaraRadera
  7. Läs gärna mer i transportfemman nr 1 2014 Den finns som pdf fil på transport hemsida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj där stängdes den ner

      Radera
  8. "Distributionsföretaget, Premo, har sagt upp avtalet och vill inte längre betala tillägget. Transport och Medieföretagen är överens om att de 29 procenten ska betalas ut under hela 2013. Därefter försvinner tillägget som centralt kolletivavtal" Citerat från Transportarbetaren http://www.transport.se/Transportarbetaren/Start/Nyheter1/Loneavtal-klart-for-tidningsbuden/ OBS kommentarsfunktionen på denna artikel.Först raderades många kommentarer, därefter stängdes kommentarsfunktionen ner helt

    SvaraRadera
    Svar
    1. VILKET SCOOP!!!!!.Transportarbetaren sysslar med censur!.Ingen annan nyhet på deras hemsida har kommentarsfunktionen tagits bort!.Och ingen förklaring har givits varför så har skett

      Radera
    2. 12:e April, röstade ett enigt medlemsmöte mot schemaläggning på Söndagar. Anledningen till detta var att, Premo som det sägs härovan inte vill betala för sig. Så som jag ser på det så, innebär detta att vi i Stockholm har i princip en individuell strejkrätt på söndagarna, fr.o.m. 13Maj. Ta för fan och använd er av denna nu, medlemmar, eller inte det spelar ingen roll. All utdelning på söndagar ska stå.

      Radera
  9. För övrigt så betalades det aktuella söndagstillägget ut till alla som var uppsatta på listorna tillsammans med ordinarie lön i januari

    SvaraRadera
  10. Det skall löna sig att vara med i facket och detta är ett resultat av fackets fantastiska arbete. Jag tackar och tar emot och betalar avgiften med glädje

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menade att det ska löna sig för företagen att muta facket.För de som här och alla gånger har tjänat på att man dumpar lönerna i branschen är ju bolaget - inte din arbetskamrat som är med i Kommunal.

      Radera
  11. Kommunal tjänar betydligt sämre på samma arbetstider än oss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skojare har vi gott om

      Radera
  12. Sen tycker jag att mest skrämmande är att uppe i stockholm är bara 15% av buden med i transport.Sen kan fråga sig hur många av dessa 15% är söndagsbud...vi snackar om premos årliga kaffekassa.Eller?

    SvaraRadera
  13. Eftersom det är lagenlig lön som genom fusk inte betalats ut ligger skulden kvar och löper med ränta i 10 års tid

    SvaraRadera
  14. Räntan kan ticka i 100 år. Lär inte bli några pengar ändå.
    Måste till en stämning av bolaget om det ska hända nåt. Arbetsdomstolen kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arbetsdomstolen? Det är bara facket som kan gå dit.

      Radera
    2. Här svarar transports medlemmar på premos uppsägning av söndagsavtalet. http://transport.se/din-avdelning/avd5/Om-oss/Tidningsbudsektionen/

      Radera