29 mars 2014
Transports representanter i Stockholm erkänner:
- Vi har lämnat in medlemslistor till Premo - och gått med på att dra undan söndagstillägget för de som inte är medlemmar i förbundet.
När det första kollektivavtalet för tidningsbuden skrevs i mitten av 70-talet ingick bl.a. ett privilegiebrev för söndagsbuden i Stockholm i den centrala överenskommelsen.
De fick ett lönepåslag på 29 % när de gick ut på söndagsnatten.
För att andra bud i Sverige inte skulle börja fundera över saken beslöt TU och fackföreningen att överenskommelsen skulle hemligstämplas.
Söndagstillägget utgjorde en del av kollektivavtalet och löpte år från år om ingen part sa upp det.
För att säga upp det, eller ändra i det, måste det kallas till förhandlingar enligt lagen om MBL.
För omkring 1 år sedan meddelade Premo att söndagstillägget skulle upphöra och från 1:a juni förra året slutade de betala ut det.
Inom avdelning 5 säger man att när det drog ihop sig till centrala förhandlingar i slutet av året frågade man om söndagstillägget på förbundskontoret och fick veta att det inte alls var uppsagt från Almegas sida. Avtalet var löpande och giltigt.
Ingen begäran om förhandling fanns.
I de centrala förhandlingarna i slutet av förra året var det order från högsta ort i Transportarbetareförbundet att inte ställa några krav förutom en procentuell löneökning i linje med det s.k. "märket".
Man fick inte "ställa till med något".
Avtalet skulle bli en snabbis och transportledningens delegation satt med returbiljetterna i fickan.
Men man började med att ta upp söndagstillägget i Stockholm.
Och Premo satte sig på tvären direkt, företaget tänkte bryta det gamla söndagsavtalet rakt av.
Då stoppade Transport förhandlingarna och skickade hem sin delegation per omgående.
Därefter vidtog så kallade kansliöverläggningar.
Och man hittade snart en lösning.
Premo fick rätt att avsluta avtalet om söndagstillägg från 1:a januari 2014 mot att man gick med på förhandlingar om ett eventuellt lokalt avtal för söndagsarbete.
Samtidigt kom man överens om att transportarbetareförbundet skulle lämna in medlemslistor och retroaktiv lön från juni och året ut skulle betalas ut - men enbart till de ca. 15 % av tidningsbuden i Stockholm som är medlemmar i transportarbetareförbundet.
Alla andra tidningsbud som jobbat på söndagar skulle undanhållas lönen.
På Twitter talas det om att det liknar de gamla s.k. monopolklausulerna. Under det "smutsiga kriget" som LO förde mot konkurrerande fackföreningar försökte man föra in klausuler i kollektivavtalet som skulle gynna endast LO-medlemmar -eller skrivningar där det stod att endast medlemmar i deras förbund fick anställas. Allt det här olagligförklarades för länge sedan.
Alla tidningsbud i Stockholm som inte har fått ut söndagstillägg från juni till slutet av året har alltså en godkänd lönefordran på företaget. Att lön endast får betalas till medlemmar i en viss förening är något som inte finns på kartan. Genom att betala ut lön till Transports medlemmar har företaget godkänt retroaktiv lön för perioden juni till och med december. Och att undanhålla någon lönen för att den inte är med i en viss förening är det samma som planerat lönefusk.
Nu frågar sig också buden i Stockholm varför Transportarbetareförbundet åter igen sviker det s.k. fackliga löftet - och genomför lönesänkningar i samarbete med företaget.
Transports representanter i Stockholm erkänner:
- Vi har lämnat in medlemslistor till Premo - och gått med på att dra undan söndagstillägget för de som inte är medlemmar i förbundet.
När det första kollektivavtalet för tidningsbuden skrevs i mitten av 70-talet ingick bl.a. ett privilegiebrev för söndagsbuden i Stockholm i den centrala överenskommelsen.
De fick ett lönepåslag på 29 % när de gick ut på söndagsnatten.
För att andra bud i Sverige inte skulle börja fundera över saken beslöt TU och fackföreningen att överenskommelsen skulle hemligstämplas.
Söndagstillägget utgjorde en del av kollektivavtalet och löpte år från år om ingen part sa upp det.
För att säga upp det, eller ändra i det, måste det kallas till förhandlingar enligt lagen om MBL.
För omkring 1 år sedan meddelade Premo att söndagstillägget skulle upphöra och från 1:a juni förra året slutade de betala ut det.
Inom avdelning 5 säger man att när det drog ihop sig till centrala förhandlingar i slutet av året frågade man om söndagstillägget på förbundskontoret och fick veta att det inte alls var uppsagt från Almegas sida. Avtalet var löpande och giltigt.
Ingen begäran om förhandling fanns.
I de centrala förhandlingarna i slutet av förra året var det order från högsta ort i Transportarbetareförbundet att inte ställa några krav förutom en procentuell löneökning i linje med det s.k. "märket".
Man fick inte "ställa till med något".
Avtalet skulle bli en snabbis och transportledningens delegation satt med returbiljetterna i fickan.
Men man började med att ta upp söndagstillägget i Stockholm.
Och Premo satte sig på tvären direkt, företaget tänkte bryta det gamla söndagsavtalet rakt av.
Då stoppade Transport förhandlingarna och skickade hem sin delegation per omgående.
Därefter vidtog så kallade kansliöverläggningar.
Och man hittade snart en lösning.
Premo fick rätt att avsluta avtalet om söndagstillägg från 1:a januari 2014 mot att man gick med på förhandlingar om ett eventuellt lokalt avtal för söndagsarbete.
Samtidigt kom man överens om att transportarbetareförbundet skulle lämna in medlemslistor och retroaktiv lön från juni och året ut skulle betalas ut - men enbart till de ca. 15 % av tidningsbuden i Stockholm som är medlemmar i transportarbetareförbundet.
Alla andra tidningsbud som jobbat på söndagar skulle undanhållas lönen.
På Twitter talas det om att det liknar de gamla s.k. monopolklausulerna. Under det "smutsiga kriget" som LO förde mot konkurrerande fackföreningar försökte man föra in klausuler i kollektivavtalet som skulle gynna endast LO-medlemmar -eller skrivningar där det stod att endast medlemmar i deras förbund fick anställas. Allt det här olagligförklarades för länge sedan.
Alla tidningsbud i Stockholm som inte har fått ut söndagstillägg från juni till slutet av året har alltså en godkänd lönefordran på företaget. Att lön endast får betalas till medlemmar i en viss förening är något som inte finns på kartan. Genom att betala ut lön till Transports medlemmar har företaget godkänt retroaktiv lön för perioden juni till och med december. Och att undanhålla någon lönen för att den inte är med i en viss förening är det samma som planerat lönefusk.
Nu frågar sig också buden i Stockholm varför Transportarbetareförbundet åter igen sviker det s.k. fackliga löftet - och genomför lönesänkningar i samarbete med företaget.
Kommentarer
Måste till en stämning av bolaget om det ska hända nåt. Arbetsdomstolen kanske?