Premo och Bring Citymail

28 november 2014

Nu finns det två kollektivavtal för tidningsutdelning i Stockholm. För första gången har det tecknats ett kollektivavtal för tidningsbud utanför Transportarbetareförbundet.

Det är ett nytt lokalt avtal undertecknat av Seko Bring Citymail i Stockholm som omfattar tidningsutdelning nattetid och bygger på Sekos postdistributionsavtal från 2013.

Situationen för tidningsbuden i Stockholm kantas av frågetecken. Framtiden står skriven i stjärnorna. Vad som rör sig i huvudet på Bringledningen vet vi inte.
Sannolikt väger man för- och nackdelar i de båda avtalen mot varandra.
Men mycket tyder på att tidningskoncernerna i Stockholm har gett Bring Citymail fria händer över tidningsutdelningen.
Och Bring kommer att genomföra förändringar av hela verksamheten under den närmaste tiden.

För en tid sedan ändrade Bring Citymail helt plötsligt den bolagskonstruktion som gjordes när de gick in som huvudägare av Premo.

Bolaget för den gamla verksamheten, som kallades Bring Citymail Eken, las ner. De anställda fördes över till Bring Citymail Stockholm KB. Därefter förklarade Bring Citymails ledning helt överraskande att det lokala avtalet som träffats så sent som 2013 inte längre gällde, eftersom det lokala avtalet var kopplat till Bring Citymail Eken.

I förhandlingarna om ett nytt lokalt avtal för Bring Citymail Stockholm KB var företaget angelägna om att tidningsutdelningen skulle föras in i Sekos avtal.

Ob-tillägget nattetid på företaget i övrigt är 400 delat med den månadslön som man arbetar under. Har man över två års anställning går OB-ersättningen en bra bit över 50 kronor i timmen på vardagar nattetid.

I Sekos nya lokalavtal har man gjort en mycket kraftig nerskrivning av OB-tilläggen på natten och gjort om dem till fasta krontal.
De nya ob-tilläggen nattetid är ca. 20 kronor i timmen vardagar och 40 kronor på helgerna. För anställda som inte är tidningsbud finns olika tillägg inskrivna som gör att OB-tilläggen inte minskar i förhållande till det centrala avtalet.

OBS: De första uppgifterna vi fick från Seko om OB-tilläggen visar sig vara felaktiga. Man har inte sänkt OB-tilläggen så kraftigt.  

Seko Bring Citymail ändrar nu de första uppgifterna om OB-tilläggen för tidningsbud i det nya Seko-avtalet i Stockholm.
OB-tillägget för tidningsbud ska alltid vara 42.52 per timme och ökar till 43,55 den 1 juni 2015.
Detta gäller alla dagar 22-06, men på lördag,söndag och helg 22-07


Seko gick också med på att förändra minimiarbetstiden enbart för tidningsbud nattetid. Alla andra anställda på företaget har 4 timmar som minsta arbetstid.
Men Bring framförde i förhandlingarna att det var oerhört angeläget att sänka 4-timmarsregeln endast för tidningsutdelning nattetid.
Och i det lokala avtalet har man skrivit ner det till två timmar som lägsta schemalagda arbetstid för tidningsbud.

Grundlönen i Sekoavtalet är 2015  18.200 i ingångslön som ökar efter ett år till  19.200. Den fasta slutlönen uppnås efter endast två års anställning och är 2015  21.200.  Utanpå detta läggs sedan ett mindre individuellt lönetillägg för de som har mer än två års anställningstid.


Idag styrs verksamheten av samma operativa ledning i Bring Citymail Stockholm, men tidningsutdelningen är utlagd på underbolaget Premo och går under Transportarbetareförbundets avtal.

Enligt Seko är det svårt att sia om framtiden. Om eller hur Bring Citymail kommer att erbjuda de anställda en övergång, eller tvinga över alla tidningsbuden, från Premo till Bring Citymail Stockholm, det vet man inget om idag.

- När det kommer in tidningsbud i Bring Citymail kommer vi att försvara det avtal vi skrivit och värva dem till Seko. Men så länge man arbetar för Premo är det Transport som är det naturliga valet, menar Sekos representanter.

45 kommentarer:

  1. "Ob-tillägget nattetid i det centrala avtalet är 400 delat med den månadslön som man arbetar under. Har man över två års anställning går OB-ersättningen en bra bit över 50 kronor i timmen på vardagar nattetid."

    Och här sitter man med 8,40kr timmen på VTD... Hmm. Snacka om skillnad, då vi också har arbetat länge men OB går inte upp för det. Och vi har mer post och annat nu att dela ut, utöver vanliga tidningsrundan. När skall dem uppdatera vår titel? 'Tidningspostenbud' kanske...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske brevbärare

      Radera
    2. http://www.transport.se/Transportarbetaren/Start/Nyheter1/Sekoavtal-galler-inte-tidningsbud/

      Radera
    3. Naivt.Enligt Seko gäller avtalet för tidningsbuden så snart Bring har flyttat om lite i bolagsregistreringen

      Radera
    4. Transport sitter med en joker.Ovisst vad den betyder. Medieföretagen har t.o.m. 2016 skrivit under på ett entreprenadsförbud.Endast de avtalsskrivande företagen får bedriva tidningsutdelning, inget annat företag få anlitas.Paragrafen har ogiltigförklarats av konkurrensverket men är undertecknad av medieföretagen

      Radera
    5. Men det är Premo som tecknat det avtalet, och det gäller inte det nya bolaget som tecknat avtal med Seko. Om Bring eller det nya bolaget inte är medlemmar i Mediaföretagen. Jag undrar om de kan få avtalet att gälla ändå eftersom de måste vara delägare i ett samägt bolag, MTD tror jag det heter. Det är bl a därför tidningsutdelning inte räknas som yrkesmässig trafik. Så det kanske finns nån juridisk bakdörr Transport kan använda för att tvinga Bring att följa Transports avtal genom den bolagskonstruktionen.

      Radera
  2. Men vi har högre ingångslön och högsta lön, så det kompenserar för lägre ob. Nån hade satt upp en lapp på dörren (trapphus) och ställt en låda nere på golvet där de ville att jag skulle lägga POSTEN! Jag tänkte: det här är ingen post, det är en tidning, och jag är tidningsbud, ingenting annat! Så jag vägrade böja mig ner till golvet och fortsatte lägga tidningen i brevinkastet. Oavsett hur mycket hunden skällde. Den var kass på att skilja på mig och husse så det kunde liksom kvitta. tyckte jag.

    Att de sänkte arbetstiden till minst 2 timmar var dåligt. Men vem orkar springa i trappor i minst 4 timmar 6 nätter i veckan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra! Vi är tidningsbud som har ett tuffare mer uppskattat och svårare arbete än brevbärarnas arbete som till största delen hanterar utskick som inte är så angelägna för någon

      Radera
    2. Jag är ute och går nästan fyraochenhalvtimme varje natt.Och är snart 50 år gammal!

      Radera
  3. På Premo finns det en del FF och bud som fortfarande arbetar 7 dagar i veckan trots att det är förbjudet. En del arbetar mer än 200 tim/mån.

    SvaraRadera
  4. Vad vill dessa personer uppnå? Bli ekonomiskt oberoende eller dö i förtid? Livskvaliten är lika med 0.

    SvaraRadera
  5. En del arbetar fan ur sig i onödan..Men en del mer eller mnidre tvingas till sju nätter för att det ska gå runt.Nån som vet nåt om hur det blev med söndagsersättningen

    SvaraRadera
  6. Måste ställa mig ytterligt tveksam till detta avtal.Det är inte fackligt acceptabelt att reglera en stor grupps villkor genom ett lokalt avtal.De lokala avtalen ska inte innehålla försämringar

    SvaraRadera
  7. Bring Preom har blivit lite av en gråzon när bolaget kan välja att anställa som tidningsbud eller postkärring. Därför finns det lokala avtal som bara gäller en arbetsplats. Inget man kan göra nånting åt tills ett fack släpper respektive avtalsområde. Facken spelas ut mot varandra av ag och det gynnar utan tvekan inte arbetarna.

    SvaraRadera
  8. Tror att Bring tvingade fram detta.De ska ha över allt till ett bolag.Min gissning är att Premo inte överlever nästa år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Seko Bring skriver "De största skillnaderna kommer de tidningsbud som kommer över till företaget att uppleva. För tidningsbud med ett par års erfarenhet så rör det sig om någon tusenlapp mer i månaden på det här avtalet jämfört med deras gamla villkor. Vid nattarbete skall det vara möjligt att schemalägga som kortast två timmar (endast nattetid), detta är för att bättre möjliggöra tidningsutdelning. Vår förhoppning är det endast kommer att ske undantagsvis och att merparten av utdelningen kommer att omfatta fler timmar. Behovsanställda har dock fortsättningsvis en garanterad arbetstid om fyra timmar, även nattetid."

      Radera
  9. Ja, om man kan dela ut adresserade försändelser på tidningsbudsavtalet och tidningar på sekos avtal har det dyrare tidningsbudsavtalet och Premo och Transport som fack och avtalspart snart spelat ut sin roll. Transport har fortfarande inte fattat att de inte bara förhandlar åt sina medlemmar utan åt ALLA som är anställda i bolag som följer kollektivavtalet. Att de sen inte lyckas ta betalt för sitt arbete är ett fenomen som till exempel bönder också drabbas av. De får göra som oss tidningsbud och gå upp före tuppen. Dvs direktören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle nog säga att det är just det som är det stora problemet, PREMObuden följer ju inte avtalet. Nästan ingen gör som avtalet säger när dom ska begära extratid, bara för att ta ett exempel!

      Radera
    2. Jag brukar begära extratid när det gått mer än en halvtimme. Sen står det väl nånting om att man bara får begära extratid om kockan verkligen passerat den vanliga sluttiden. 10 minuter hit eller dit spelar ingen större roll enligt mig.

      Radera
  10. Har svårt att se hur SEKO avtalet skulle gå högre i lön än det gamla Transportavtalet när man har över 2 års anställning..Deras OB bör ge lite över 4000 för mån-lör. Men det når inte fram för att kompensera den låga grundlönen.Jag tror de har räknat fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt men folk härinne är ju fixerade vid ob.

      Radera
    2. Jag har räknat på lönerna och för de som jobbar natt och lönemässigt är det i stort sett identiska löner. Sedan finns det annat i båda avtalen som bör beaktas innan man säger att det ena är dyrare än det andra.

      Radera
  11. En hel del Premobud arbetar 7 dagar i veckan. Det är väl avtalsbrott när man är anställd på 6 dagar. Eller finns det dispenser för det också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det gör det inte.Om man regelbundet arbetar mer än vad arbetstidslagen anger har man rätt till ersättning från företaget för att de brutit arbetstidslagstiftningen

      Radera
  12. Ett annat problem för de som förs över från Transports avtal till Sekos är att de förlorar åren som tidningsbud under Transports avtal. Där står "Med tid i yrket avses anställningstid på avtalsområdet", men om du jobbar under Sekos av tal försvinner åren på Transports avtalsområde och du får lön som nybörjare. Så kan det tolkas av ag, om inte annat framgår av Sekos avtal. Den som vet vfår svara. Brott mot arbetstidslagen ska drivas genom Arbetsmiljöverket ellet inspektionen. De kan kräva kompensation för anställd av ag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns enligt Seko ingenting i avtalet om att anställningsåren följer med.
      "men det regleras genom att man jobbar i samma koncern.",är deras svar.

      Radera
    2. Jaså? Varför hävdar de då att det gamla avtalet inte gäller och att ett nytt måste skrivas bara för att det gamla bolaget - vad det nu hette- inte längre existerar? Bussbolagen använder ju det när det blir en ny upphandling. Nytt bolag, ny anställning, därför får förarna nybörjarlön och fullt betalt efter 4 år eller nåt. Det är ett sätt att pressa kostnader. Jag trodde inte att det var sant när jag läste det, så det finns anledning att tro att bolaget har rätt att göra så. Snacka om dubbla budskap...

      Radera
  13. Transport har länge krävt att få Poståkeriets chaufförer av SEKO.
    Kanske kastar man buden i Strhlm o.Götet och får chaffisarna.
    Bytt bytt kommer aldrig igen

    SvaraRadera
  14. Tala om att ge underbetyg till premo.Sen låter man ett skitföretag som B.C ta över. Ett företag som har svårt att få lönsamhet.Som har gått i konkurs 2 gånger.Till och med Royal Mail slängde in handduken.Lägg sedan till en personalpolitik som bygger på "slit och släng och du skall vara minst under 25".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill säga att personalpolitiken är mycket bättre nu än den tiden du beskriver. Har själv jobbar i över 11 år nu och det talas om Arbetsmiljö och Hälsa som aldrig förr. Detta tack vare att man har en ägare som tänker mycket på dessa frågor. Sedan har den schemalagda arbetstiden mot det tidigare betinget gjort att arbetsmiljön har kostat företaget mer då det kostar övertidsersättning annars. Jag skulle säga att arbetsmiljön på Premo är som BC var för 15 år sedan. Vänsterstyrda bilar på högertrafikerade vägar. Say no more.

      Radera
    2. Jobbar man natt varenda natt året om utan kompensation så behöver man inte tala om vare sig hälsa eller miljö, man dör 20-40 år i förtid och om bilen är höger eller vänsterstyrd är skit samma.På Premo är i stort sett den enda förmånen att man får en gratis dödsannons i Dagens Nyheter. Får vi tidningsbud nu av Bring en gratis föryngringskur i på ett norsk fjällhotell med massage och öronsnibbsgymnastik?

      Radera
  15. Fredrik Alzén (Seko Bring Citymail)tisdag, december 02, 2014

    Vill inleda med att divisorn månadslön/400 är en en skrivning i det lokala avtalet och inte i det centrala. I det centrala avtalet är det i artikeln angivna summor. Lönemässigt är det ett i stort sett nollsummespel. Men det finns andra saker av värde i respektive avtal som är värt att titta på innan man avgör vilket avtal som är dyrast. 1% extra i semesterersättning kontra arbetstidsförkortning efter anställningstid upp till 24 timmar per år är att beakta. Vidare så skall man även säga att de 2 timmar som man minimum måste jobbar natt bara gäller schemalagd ordinarie personal och inga andra. Det motsvarar dagens skrivning i Transportavtalet som ger minst 12 timmar arbete i veckan (6 nåtter á 2 timmar). Individuella lönepåslaget sker årligen och inte bara en gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fredrik Alzén (Seko Bring Citymail)tisdag, december 02, 2014

      OB Natt är oavsett vardag eller helg dryga 40 kronor/timme

      Radera
    2. Uppgiften om 20 och 40 som natt-OB har vi fått tidigare,så nu vet ingen vad som gäller.

      Radera
  16. Jag gissar att 20 och 40 kommer om man tittar enbart på det centrala avtalet och inte det lokala. Blir rätt stora skillnader mellan dom. (i Centrala avtalet)Där den högre ges efter 22, samt på helg och den lägre före 22. Detta skrivs dock om i ett lokalt avtal :) Lokalt ser det annorlunda ut med andra ord....

    SvaraRadera
  17. Jag har gjort en del förändringar i texten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Seko-avtalets OB ger 2014 7.441 kronor i månaden och 2105 7.621 kr. ,räknat på heltidslön

      Radera
  18. Fredrik Alzén (Seko Bring Citymail)onsdag, december 10, 2014

    Gillar inte att man lägger ut information om mitt privata på denna blogg. Ombeder att ta bort omgående. Vill ni kontakta mig så göres det på fredrik.alzen@bringcitymail.com

    ca 20 kronor är kvällsOB som man får om man jobbar innan 22 vilket ni vad jag förstår aldrig gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man som du väljer att vara en offentlig person Fredrik, så får man ju leva med att den informationen som är fritt tillgänglig används just fritt. Sen så undrar vi ju fortfarande, vi tidningsbud, vad gör du här? Tycker du det är ok att vi dyker upp och rekrytera medlemmar, på Posten åkeri? Säg till bara så kommer vi!

      Radera
    2. Och varför ät Transports förtroendevalda aldrig här kan man väl också fråga sig.Kom fram! Seko smyger inte i busken tydligen

      Radera
    3. Nu har väl ingen pratat om att gå in och värva medlemmar på ett annat avtalsområde? Sen tror jag Fredrik bryr sig mindre om Posten Åkeri då han inte jobbar där :)

      Radera
    4. För att kunna förstå tidningsdbudsbranschen och Transports roll måste man ha ingående kunskaper om det avtal som i stora drag oförändrat gällde mellan 1975 och 2008

      Radera
  19. Chatten nedstängd p.g.a av missbruk.

    SvaraRadera