16 december 2014
En ny MTD-titel tilkommer med första numret den 29 januari.
Och det är Svenska Transportarbetareförbundets och tidningsbudens eget husorgan Transportarbetaren som utkommer i slutet av varje månad - 11 gånger om året. Man hoppar över en sommarmånad.
Upplagan är 63.400. Och utdelningen blir på sista torsdagen i månaden.
Tidningen ska delas ut till Transports medlemmar, däribland till lite över 2.000 tidningsbud som är med i förbundet.
Nu kommer också alla tidningsbud som inte är med i Transport att kunna "tjuvläsa" förbundstidningen.
Och Kristoffer Nilssons tänkvärda serierutor om tidningsbudet med den stora klumpiga tidningsvagnen, "nattens hjältar", kan studeras av tidningsbuden själva under utdelningen.
Tidningen har tidigare gått ut med posten. På den senaste kongressen fanns det två motioner om att man skulle "hjälpa" tidningsbuden genom att låta dem dela ut förbundstidningen.
Förbundsstyrelsen drev igenom avslag på motionerna med hänvisning till att man ville fatta det beslutet på egen hand.
Förbundsstyrelsen skrev i sitt motionsavslag:
Men efteråt tackade redaktionen på Transportarbetaren sin lyckliga stjärna för att man inte gick över den gången. I samma veva skrev Transport under ett avtal där man både raderade per-styck-ersättningen för extra-tidningarna och införde 15 minuters gratis övertidsarbete (30 minuter för s.k. arbetshandikappade bud).
Att gå över till tidningsbuden i det läget skulle inte ha fallit i god jord.
Idag är i alla fall gratiskvarten avskaffad. Och från och med januari ska tidningen delas ut av tidningsbuden.
Transportarbetarens redaktion sitter mitt inne i "lejonkulan" på förbundskontoret i Stockholm.
Jan Lindkvist är chefredaktör och har jobbat på tidningen i 19 år.
En förändring är att man nyligen anställde Lena Blomquist, som kom från tidningen Arbetet, som ny redaktionschef.
En ny MTD-titel tilkommer med första numret den 29 januari.
Och det är Svenska Transportarbetareförbundets och tidningsbudens eget husorgan Transportarbetaren som utkommer i slutet av varje månad - 11 gånger om året. Man hoppar över en sommarmånad.
Upplagan är 63.400. Och utdelningen blir på sista torsdagen i månaden.
Tidningen ska delas ut till Transports medlemmar, däribland till lite över 2.000 tidningsbud som är med i förbundet.
Nu kommer också alla tidningsbud som inte är med i Transport att kunna "tjuvläsa" förbundstidningen.
Och Kristoffer Nilssons tänkvärda serierutor om tidningsbudet med den stora klumpiga tidningsvagnen, "nattens hjältar", kan studeras av tidningsbuden själva under utdelningen.
Tidningen har tidigare gått ut med posten. På den senaste kongressen fanns det två motioner om att man skulle "hjälpa" tidningsbuden genom att låta dem dela ut förbundstidningen.
Förbundsstyrelsen drev igenom avslag på motionerna med hänvisning till att man ville fatta det beslutet på egen hand.
Förbundsstyrelsen skrev i sitt motionsavslag:
"Såväl Transportarbetarens redaktion som förbundsstyrelsen har arbetat med ambitionen att tidningsbud ska distribuera Transportarbetaren under ett flertal tillfällen. Även under den senaste upphandlingen gjordes ett allvarligt försök att få ihop en sådan lösning, men affären föll på att det inte gick att få täckning i hela landet.Där måste redaktionen också använda Postens tjänster men då till ett helt annat pris än det som gäller när Posten tar hela uppdraget.
Under kommande upphandlingar är det möjligt att de svårigheterna går att övervinna, men det framstår som olämpligt att besluta att Transportarbetaren skall distribueras av tidningsbud, om en sådan lösning visar sig alltför dyr eller svåradministrerad."Anledningen till att man inte gick över till tidningsbud förra gången ska ha varit att Herenco inte tog sig an extratitlar vid den upphandlingen.
Men efteråt tackade redaktionen på Transportarbetaren sin lyckliga stjärna för att man inte gick över den gången. I samma veva skrev Transport under ett avtal där man både raderade per-styck-ersättningen för extra-tidningarna och införde 15 minuters gratis övertidsarbete (30 minuter för s.k. arbetshandikappade bud).
Att gå över till tidningsbuden i det läget skulle inte ha fallit i god jord.
Idag är i alla fall gratiskvarten avskaffad. Och från och med januari ska tidningen delas ut av tidningsbuden.
Transportarbetarens redaktion sitter mitt inne i "lejonkulan" på förbundskontoret i Stockholm.
Jan Lindkvist är chefredaktör och har jobbat på tidningen i 19 år.
En förändring är att man nyligen anställde Lena Blomquist, som kom från tidningen Arbetet, som ny redaktionschef.
Kommentarer