Transportarbetareförbundet och krisen i Kommunal

28 januari 2016


Lyxlivet för topparna i Kommunal har nått offentligheten. Informationen om deras spritfester, sexshower, lägenheter, lyxresor och miljonlöner skakar fackföreningsrörelsen.
Nu vet alla att de prioriterat helt andra saker än att ge de lågavlönade bättre villkor.


Hur ser det ut i Transport?
Vissa saker sticker ut i granskningen av Transportarbetareförbundet idag.
  • Transportledningens lägenheter i överklasstadsdelar i Stockholm.
  • En stor pensionsinsättning lyfter förbundsordförandens ersättning till runt 1 miljon. 
  • Aktieplaceringar som inte kan kallas miljö- eller arbetarvänliga.
  • Fifflet som mörkades inom avdelning 5.
  • En resa till Tokyo för att planera aktiehandel.
 
Kassaskåpet fullt med krognotor


För 35-40 år sedan var det Transportarbetareförbundet som stod i centrum för skandalerna. Och Transports ledning med Hans Ericson i spetsen rumlade runt för medlemspengarna. 
Ett citat från Göteborgstidningen den 8 februari 1980 visar lite av vad som skrevs vid den tiden.

"Ericson vägrade visa krognotor. Hotas av fängelse.
Skattebrott, trolöshet mot huvudman och brott mot skattelagen. Anklagelserna blir allt allvarligare mot Hans Ericson. Nu riskerar han fängelsestraff. Den senaste bomben; Hans Ericson höll sina krognotor inlåsta i sitt kassaskåp och vägrade lämna ifrån sig nyckeln. Buntarna med notor kommer upp i den nätta summan av 250.000". Och vidare:
"Ett exempel på hans förehavanden kommer från den berömda 50-årsfesten. LO-revisorerna fann att fakturan från kalaset löd på 45.333 kronor. De begärde en specifikation på beloppet. Nej, löd svaret"

I memoarerna skriver Hasse Ericson att han gjorde som man alltid gjort inom förbundet. 

Sensationsjournalisterna var ute efter att svartmåla hans person. Det var helt normalt att man firade av hans 50-årsdag med en dunderfest i spegelsalen på Grand Hotell i Stockholm, ansåg han.
Hans stora lägenhet på Nybrogatan 22 på Östermalm skulle ju användas som representationslägenhet och därför fanns det spritlager. Och det var uppladdat med lax, löjrom, hjortron, och annat.

Förbundet införskaffade den stora sviten 1979 och rustade upp den för en bra bit över en miljon i dagens penningvärde. En hovmästare från Hotell Continental anställdes som uppassare åt Ericson
.
Enligt Hasse Ericson var det en lägenhet på Strandvägen som först var aktuell men sen slog man till på ett bättre erbjudande på Nybrogatan.


Och att ledningen i Transport ofta satt på Hotell Carltons- och Grands lyxrestauranger i Stockholm berodde på att de gav god service åt förbundet, enligt Ericson


Fan, har han hela stammen med sig 


Det söps kopiöst för medlemspengarna inom Transport i många år. En undersökning av Hasse Ericson representation under en månad visade att han gjorde av med nära 1000 kronor (mellan 4-5000 i dagens penningvärde) varje dag bara i spritrepresentation.

Transport hade spritlager på flera andra ställen än på Östermalm. På Norruddens gård, Svartsjö, Ekerö, som förbundsledningen lät renovera för över 15 miljoner i dagens penningvärde. Och ett annat spritlager fanns på kontoret på Vasagatan 11.

Själv beskrev sig Hasse Ericson som en av samhällets riddare som försvarade det svenska folket mot farliga förändringar. Cheferna måste få fatta besluten på egen hand, skrev han i sina memoarer. Svenska folkets värsta fiende är strebern Olof Palme som vill införa diktatur, enligt Hans Ericson, på den tiden.

1980 fick Hasse Ericson till slut sparken från Transport efter avslöjandet om ett långvarigt och medvetet skattefiffel med att inrikes traktamenten gjordes om till skattefria utrikes traktamenten i stor skala.

Tidningen Transportarbetarens chefredaktör var en av de få som var lojala in i det sista och vädjade i tidningen om att han skulle stanna kvar.
I en annan artikel från 1977 förfasar sig chefredaktören över Tanzanias president Julius Nyereres tal på Socialdemokratiska kongressen, där han kritiserade de rika länderna. "Ty han var ju neger och då har man rätt att vara oförskämd - även om man är gäst", skriver han. Han berättar också om vad den socialdemokratiska kongressordföranden ska ha sagt med anspelning på Nyereres stab på kongressen; "Fan, har han hela stammen med sig?".


 

Grev Magnigatan och Östermalmsgatan i Stockholm
Hur ser det ut i idag?

I tidningen Arbetets genomgång av fackföreningarnas lägenheter i Stockholm framgår att Kommunal och Byggnads har stora lägenhetsinnehav idag.

Transport har sju bostadsrätter i Stockholm som används av ordföranden, kassören och fem ombudsmän. De har inte personliga kontrakt utan ska lämna bostäderna om de skulle sluta sitt uppdrag.

Men en tidigare ordförande i Transport fick en lägenhet i Bandhagen i slutet av 70-talet, och han har aldrig lämnat tillbaka den till förbundet, trots att han idag är pensionär sen många år. Just nu bor ett barnbarn tillfälligt där, säger han i en Gävle-tidning 2009.

Flera av Transportledningens lägenheter ligger i de fashionabla rikemanskvarteren i Stockholms innerstad.

Tre av dom på Östermalm. Två på Kungsholmen.

En på Grev Magnigatan, en på Östermalmsgatan och en i korsningen Nybrogatan, Klaravägen. Man har också en en lägenhet vid Peter Myndes backe på Södermalm, en på Kungsholms Strand och en till på Kungsholmen.

Förbundet har en lägenhet i Bandhagen och en i Järfälla. Dessutom en bostadsrätt i Visby på Gotland.

Det duger säkert inte att komma i en gammal Saab på Östermalm för förbundsledningen. Men inte heller med en Volvo XC 70 årsmodell 2012.

Dessa är redan utbytta mot XC 60, 2015.

Supandet ligger på betydligt lägre nivå idag. Lars Lindgren säger i Arbetet att Transport har en oskriven regel om måttlighet i representationen. Två glas vin eller öl till maten betalas av förbundet. Men när det kommer utlandsbesök bjuder man också på aperitif (starksprit som ska fungera som aptitretare före middagsmaten) och avec (en dryck som konsumeras efter middagen till kaffet t.ex. whisky och cognac.)


Hur det ser ut ute i avdelningarna är det ingen som kan riktigt veta. Medlemmarnas insyn är i stort sett obefintlig. I avdelning 5 i Stockholm vet man att det förekommit väldigt mycket oegentligheter som mörkats och det har aldrig blivit någon genomlysning av verksamheten. En tidigare revisor tvingades bort när han ifrågasatte notorna.


 



Notan när de lokala topparna i Örebro varit ute på Loka Brunns Spa-Hotell.



För ett par-tre år sedan råkade en faktura komma ut i offentligheten som visade att styrelsen i Örebro-avdelningen trampade vidare i Hasse Ericsons fotspår. Man hade begivit sig ut på Spendrups Spa-anläggning Loka Brunn och fått massage, men Lokas källvatten var inte den drycken som prioriterades.


På sista kongressdagen i Örebro 2012, efter att man hållit den stora kongressmiddagen på torsdagskvällen, gick avtalsjuristen Marcel Carlstedt upp i talarstolen och sa:

- Ja, just nu känns det som om vi borde ha antagit den där motionen om att vi inte ska få nån sprit.



236 miljoner i medlemsavgifter
 

I verksamhetsberättelsen för år 2014 ser man att förbundet fick in lite över 236 miljoner i medlemsavgifter.

58 miljoner gick till försäkringar.

Förbundet redovisar ca 67 miljoner i lön till 145 anställda under rubriken "personal". Med sociala avgifter blir det en utgift på nära 84 miljoner. Som jämförelse så har Norska Transport endast 25 anställda. Förbundet har dock färre medlemmar, men ändå proportionerligt mycket mindre anställda.

Transport håller sig med en stor kår av anställda, där många ligger lite över eller lite under halvmiljonen i årsinkomst. Medellönen 2014 landade på 462.000 om året.

Utanpå personalkostnaden tillkommer lönerna för de tre toppnamnen i VU , förbundsordföranden, förbundskassören och förbundssekreteraren som med sina pensionsavsättningar tog hem 2.241.000.

Dåtidens fallskärmar har delvis ersatts med pensionsinbetalningar. Med hjälp av ett dolt pensionstillägg når ordföranden en miljonlön.

Lars Lindgren får en pensionsinsättning på nära en kvarts miljon om året ( 235.000 år 2014) och med den inräknad och lite andra poster ger det honom en lön på mellan 80-90.000 i månaden. Förbundssekreteraren ligger, om man lägger till pensionsinsättning på 100.000 årligen, på omkring 60.000 i månadslön.

Alla som sitter i styrelsen får ett årsarvode på 22.000.


Juridiskt hade man nästan inga utgifter. Enligt Transportarbetaren drev man en enda fråga med hjälp av LO:s rättshjälp under 2014. En bottenplacering bland fackföreningarna i landet.


Förbundet redovisar utgifter för logi, resor och konferens på 11,9 miljoner. Man satte över 12,7 miljoner till LO. Hade konsultkostnader på hela 7,3 miljoner. Posten "övrigt" landar på 14,2 miljoner.


Om man plockar ut alla datakostnader slutar de på 24,5 miljoner. Information och tidning gick på 4,8 miljoner och studier 8,5 miljoner.

Man har en aktieportfölj som man värderar i marknadsvärde till 128 miljoner. 

Huvuddelen av placeringarna ligger i Swedbank Roburs fonder. Bara mycket små placeringar har lagts i Swedbanks etiska fonder
Man har medelstora placeringar i Folksam USA och Folksam Europa. Utanför Swedbank- och Folksamfonderna är den enda placeringen 10.000 A-aktier i Swedbank. 
Precis som i Kommunals aktieplaceringar, är det inte svårt att finna något som borde innebära intressekonflikter i Transports aktieägande,

Transport äger t.ex. just nu aktier i Coca Cola-koncernen (genom Folksams USA-fond) som deltagit i mord på hundratals fackföreningsaktiva i bl.a. Colombia. Och som stämplas som mycket fackföreningsfientliga i USA av Teamsters Transportfack.

Transport äger även aktier i ChevronTexaco som genomfört gigantisk miljöförstörelse, bl.a. i Ecuadors regnskogar.


Årsredovisningen 2014 visar på en vinst på 37 miljoner för hela verksamheten.


I verksamhetsberättelsen framgår att Swedbank och Folksam bjöd förbundskassören och den försäkringsansvarige på en tripp till Tokyo i Japan för att hålla ett planeringsmöte.

Transport skickade en femton personers-trupp till den stora ITF-kongressen i Sofia i Bulgarien 2014. Och 20 personer reste till Nordiska Transportfederationens kongress i Malmö.

Fyra personer från Transports väktarbransch reste till Afrika, enligt 2014 års verksamhetsberättelse. De deltog i UNI:s kongress i Kapstaden, Sydafrika. Det är enbart väktarna som ingår i UNI.


Hasse Ericsons efterföljare


När Hasse Ericson var borta ur leken blev vid kongressen två år senare Johnny Grönberg ordförande. Enda gången någonsin som en ordförande valts som inte var valberedningens förslag. Han införde vin istället för sprit på Transports kongresser. Sture Skoglund blev förbundssekreterare och Gunilla Jerlinger kassör. Jerlinger värvades av Ericson från Stuveriarbetsgivarnas kontor som revisor till Transport - men blev 1980 den som officiellt fällde honom.

1990, precis 10 år senare, mitt mellan kongressperioderna, avsattes hon själv helt plötsligt tillsammans med Grönberg och Skoglund.  Samtliga tre ledarna i Transport sparkades efter en misstroendeförklaring av den övriga styrelsen. 

Det här inträffade precis samtidigt som deras fallskärmsavtal med LO blivit klara. Gunilla Jerlinger blev den som lyckats plocka ut mest pengar i fallskärm inom LO. 
Fallskärmsavtalen var utformade som Trissvinster och Jerlinger fick ut 20.000 i månaden under tolv år, sammanlagt 3.3 miljoner. Skoglund fick ut 1,6 miljoner. Medan Johnny Grönlund fick ett nytt välbetalt jobb som länsdirektör i arbetslivsfonden.

För att få ut maximal fallskärm fick inte en ny inkomst överstiga två basbelopp, ca 75.000 om året. Gunilla Jerlinger öppnade en egen byrå och deklarerade varje år under den summan.


Vid 1992 års kongress steg Hans Wahlström från Gävle fram som Transports ordförande. Han hade inget större intresse av att sitta på finkrogarna men var oerhört intresserad av travsport. Och det är säkert från hans tid som en del av Transports beslut började fattas på Solvalla.


Här ser vi Transportledningen på bild i Aftonbladet 1999. Per Winberg har seglat upp som förbundets kronprins och väljs till ny ordförande vid kongressen 2002.

Vid nästa kongress 2007 går Lars Lindgren, som då varit internationell sekreterare sedan 2001, upp i klinch mot Winberg. Men förlorar ordförande-omröstningen.

Ett år efter att han blev omvald till förbundsordförande lämnade Per Winberg helt överraskande rodret och avgick på dagen. Det har aldrig kommit ut vad som egentligen hände. Lars Lindgren kunde snart stiga fram som "The Big Boss".
 

Han kunde blivit Transports ordförande om inte Lars Lindgren, hans arbetskamrat från Helsingborgs Fjärrtransporter, stått i vägen
 

Wennberg gick fram som en bulldozer i förbundet. Men i kongressvalen 2007 förlorade han med en röst i en av vice-ordförande-omröstningarna. Han drog sina färde med en gång  och blev chef inom Schenker, och är idag VD i ett stort Transportföretag i Stockholm.
 

2011 blev det kris när det kom fram att man sen många år tillbaka blandat ihop förbundets och a-kassans pengar. Transport hade "nallat" 64 miljoner från a-kassan och varken kassören eller ordföranden påstod sig veta riktigt hur det kunde bli så. Men menade att pengarna i alla fall hade gått till nyttigheter.

I stort sett hela styrelsen gick ut och förklarade att man var förda bakom ljuset och helt ovetande om den jätteskuld som förbundet hade till a-kassan. En del av pengarna hade gått till inkomstförsäkringen för högavlönade Transportmedlemmar som infördes när a-kassetaket sänktes.

Också Transportarbetaren hade "glömt" att granska förbundets ekonomi, men 2011 fick journalisten Björn Wiberg, som förra året kom med en roman om intriger och skandaler i fackföreningsmiljö, försöka reda ut vad som hänt i en artikel.
Skulden löstes genom att man sålde av en del av aktiekapitalet. Och på den välregisserade kongressen ett år senare nämndes knappast frågan.




Säger nej till valbarhetshinder
 

Lars Lindgren vill gärna visa att han står för ett litet skifte inom Transport. Man har satsat en del på kultur genom ljudbiblioteken som byggts upp till chaufförerna utefter vägarna. Istället för att föra fram en "inavlad" medelålders typisk "transportare" till makten har han utsett en ung outsider till kronprins och möjlig efterträdare. Markus Pettersson från Malmö.

Lindgren menade på kongressen att det var en kittlande tanke att införa normala valbarhetshinder så att anställda inte får rösta i kongresserna. Eller att styrelsen bara skulle få bestå av 50 % funktionärer.

Men både han och hela ledningen var eniga om att fälla alla motioner i den riktningen. 



Framme på podiet på kongressen 2012 satt Bo Rönngren, en av dem som var med om att skaffa fram Hasse Ericsons Östermalmslägenhet och höll ett fest-tal på hans stora femtioårsbjudning på Grand Hotel.
Nu undervisade han de nya unga funktionärerna. 
Och varje gång kongressen bifallde styrelsens förslag nickade han godmodigt.
 


Kommentarer

Anonym sa…
Och så sitter buden där och " klagar " på att dem inte har fungerande arbetsverktyg och " låg lön "... Jovars. En helt annan värld. Väldigt mycket att gräva sig igenom i denna artikel men väl värt att läsa igenom allt.

Tackar och bugar för att sånt här kommer fram så folk kan se hur girighet och inga tyglar på plats för att hålla bort sånt här, uppmanar till denna artikel.

Är precis detta också som jag hållit mig borta från att betala till transport som " medlem ". Inget mer än en kossa som buden och andra mjölkas på så gubbarna på topp kan gotta sig i horor och hummer...

Smask, smask...
Anonym sa…
För mycket pengar och den kulturen i baklasten.Ja,vad tror ni det blir av pengarna.Inte går dom till att jobba för tidningsbudens väl och ve.Nä i facket håller man käften och rättar in sig i ledet annars är man ute i kylan på stubinen.
Anonym sa…
Den som tiger den samtycker heter det.Det stämmer på dig.Sen att ange dom skälen du gör för att inte vara med i transport.Det känns bara olustigt och patetiskt..och inte minst löjeväckande.
Anonym sa…
Många har också stångat sin panna blodig för att förändra facket. Men folk är ju dresserade sen barnhagen och daghemmet att lyda sin fröken, eller storgubben som sitter och myglar i facket
T.J sa…
Vad fan gör våra valda på Östermalm?-Och har man mörkat Lars Lindgrens pensionsförmåner?.Han sägs ju tjäna minst av alla fackchefer?
Anonym sa…
Inte du för du är för oss i facket för vad antichrist är för dom kristna.
Anonym sa…
Är du dum på riktig eller låtsar du bara?Pengarna används till att försöka skapa nån slags trygghet för dig och dina kamrater på den arbetsplats som du befinner dig på.
Anonym sa…
Vilken vald stadsdel i Stockholm tycker du passar bättre?
Anonym sa…
Genom whisky singel malt på massagekursen.Tackar och bugar
Anonym sa…
Vad det likören eller whiskyn som skapade tryggheten för mig
T.J sa…
Girigheten finns överallt.Det lär inte komma något svar på några frågor.Tyvärr tror jag att man bara omger sig med ja-sägare. Där har vi nog svaret.
Anonym sa…
Du lever som du lär ser jag.Svarar inte på frågor menar jag.Så du är väl en av alla dessa nickedockor du skriver om....
Anonym sa…
Dom sitter väl inte och dricker i en pågående förhandling med arbetsgivaren?Är du så dum att du inte vet vad ett kollektivavtal betyder för i form av trygghet för dig?Annan form av trygghet för dig är dom oavlönade skyddsombuden på din arbetsplats.
Anonym sa…
"En gång är väl ingen gång"Och varför skulle det vara fel med en liten massagekurs?Det är väl fint att dom lär sig ta hand varandra.Whiskyn och likören användes nog i terapeutiskt i detta sammanhang,för att få dom mera avslappnade inför massagekursen...
Anonym sa…
Jag är glad att sån patologisk lögnare som du håller sig borta från facket.En lögnare och svikare är du.Vilken hummer och horor?UPP TILL BEVIS!
Anonym sa…
99% av liknande fakturor kommer aldrig ut.Dom ligger väl förvarade .Läs vad det står.Ingen insyn i verksamheten.Alltså finns det 100 liknande eller tusen liknande eller 50.000 liknande
Anonym sa…
Skojare. Du skriker för att nån har trampat på en öm tå. Så lite du har att komma med. Lägg fram dina supräkningar
Anonym sa…
Facket är en förening.Och således öppen för insyn när det gäller ekonomin.Däremot är den insynen stängd för DIG av naturliga skäl....
Anonym sa…
Det är såna som du som förstör allt fackligt. Okritiska ja,sägare som ställer upp på allt mygel och trams som facket sysslar med.Ingenting kan vara fel och inget ska granskas hur mycket skit som än kommer fram.
Anonym sa…
Fackligt anställda och aktiva inom Metalls avdelning i Trollhättan for till Bryssel där de gick på porrklubb, köpte sprit och sexleksaker för medlemmarnas pengar. En blöt natt spenderade de tre herrarna 50 000 kronor på sprit och prostituerade. Väl hemma i Trollhättan delade de ut dildos till de mest lojala kvinnliga medarbetarna.
Anonym sa…
"Och varför skulle det vara fel med en liten massagekurs?Det är väl fint att" och den lilla massagekursen höll dom på Jens Spendrups Spa-anläggning.Han är ordförande i Svenskt Näringsliv Svenskt Näringsliv är en svensk arbetsgivarorganisation som företräder privata företag i Sverige.

Organisationen bildades i mars 2001 genom sammanslagning av Sveriges Industriförbund och Svenska Arbetsgivareföreningen, och verkar för att förbättra villkoren för alla företag i Sverige. Svenskt Näringsliv har 49 medlemsorganisationer som i sin tur representerar 60 000 medlemsföretag. Huvudkontoret finns i Näringslivets hus på Östermalm i Stockholm, och det finns 20 regionala kontor i Sverige samt ett Brysselkontor.

Svenskt Näringsliv är delfinansiär för den liberala tankesmedjan Timbro, via Stiftelsen Fritt Näringsliv. Svenskt Näringsliv delar årligen ut Curt Nicolin-priset och ger bland annat ut tidningen Entreprenör.
Anonym sa…
Tensta på vatten och bröd
Anonym sa…
Och den dildon har du kvar heller?