4 mars 2016
Ledningen för VTD har begärt hjälp från Transportarbetareförbundet för att lösa vad man anser vara viktiga knäckfrågor för företaget.
Det är högsta ledningen från VTD med VD, personalchef, distributionschef med flera, som deltar i samtalen med facket.
Transport har varit tillmötesgående och bildat en grupp med flera ombudsmän samt Daniel Hilmér och Lars Jonasson.
I nästa vecka kommer ännu ett möte att genomföras.
Det här är några frågor som vi vet har lagts på bordet.
Hur ska vi stoppa extratiderna?
Vad ska vi göra med filialföreståndarna?
Hur får man bort söndagsdistrikten med ny schemaläggning, särskilt i Göteborg?
Varför blir det så mycket extratider? Och varför fungerar det inte att lägga in brev och annat som ersättning till fallande tidningsupplagor - utan att det kostar något för företaget i ökad utdelningstid? Det är en av de frågor som företaget vill att Transport ska hjälpa till att utreda.
Hur ska filialföreståndarens roll utvecklas? Hur långt kan filialföreståndarna stärkas i befogenheter, makt och mer uppgifter utan att det blir en riktig chefstjänst?
Och nu ska VTD i Göteborg testa arbetsscheman som bryter upp den vanliga 6-dagarsveckan.
Det var Premo i Stockholm som för några år sedan fick in skrivningen i avtalet om att lokalt kunna förhandla fram schemaläggning över alla dar i veckan.
Nu är det VTD:s tur att börja bryta upp 6-dagarsveckan.
Anledningen är att söndagsutdelningen i Göteborg haltar något alldeles extra.
Stora problem med bud som inte kommer till jobbet på söndagar, mängder av reklamationer och en stor personalomsättning ligger bakom beslutet att börja med scheman över sju nätter.
Det ska vara ett antal bud vid några filialer som går ut först med nya scheman, där man jobbar många nätter i rad och sen har några nätters ledigt. Alla kommer att få jobba på flera olika distrikt för att det ska fungera.
Scheman som kan vara 7-3. 7-4, som innebär att man jobbar 21 nätter på fyra veckor och har ledigt 7 nätter.
Sammanfattningsvis:
På tisdag 8 mars ska ett stort antal män sitta runt bordet för att diskutera tidningsbuden i Västsverige. I de fortsatta samtalen mellan företagets högsta ledning och Transports funktionärer.
Ledningen för VTD har begärt hjälp från Transportarbetareförbundet för att lösa vad man anser vara viktiga knäckfrågor för företaget.
Det är högsta ledningen från VTD med VD, personalchef, distributionschef med flera, som deltar i samtalen med facket.
Transport har varit tillmötesgående och bildat en grupp med flera ombudsmän samt Daniel Hilmér och Lars Jonasson.
I nästa vecka kommer ännu ett möte att genomföras.
Det här är några frågor som vi vet har lagts på bordet.
Hur ska vi stoppa extratiderna?
Vad ska vi göra med filialföreståndarna?
Hur får man bort söndagsdistrikten med ny schemaläggning, särskilt i Göteborg?
Varför blir det så mycket extratider? Och varför fungerar det inte att lägga in brev och annat som ersättning till fallande tidningsupplagor - utan att det kostar något för företaget i ökad utdelningstid? Det är en av de frågor som företaget vill att Transport ska hjälpa till att utreda.
Hur ska filialföreståndarens roll utvecklas? Hur långt kan filialföreståndarna stärkas i befogenheter, makt och mer uppgifter utan att det blir en riktig chefstjänst?
Och nu ska VTD i Göteborg testa arbetsscheman som bryter upp den vanliga 6-dagarsveckan.
Det var Premo i Stockholm som för några år sedan fick in skrivningen i avtalet om att lokalt kunna förhandla fram schemaläggning över alla dar i veckan.
Nu är det VTD:s tur att börja bryta upp 6-dagarsveckan.
Anledningen är att söndagsutdelningen i Göteborg haltar något alldeles extra.
Stora problem med bud som inte kommer till jobbet på söndagar, mängder av reklamationer och en stor personalomsättning ligger bakom beslutet att börja med scheman över sju nätter.
Det ska vara ett antal bud vid några filialer som går ut först med nya scheman, där man jobbar många nätter i rad och sen har några nätters ledigt. Alla kommer att få jobba på flera olika distrikt för att det ska fungera.
Scheman som kan vara 7-3. 7-4, som innebär att man jobbar 21 nätter på fyra veckor och har ledigt 7 nätter.
Sammanfattningsvis:
På tisdag 8 mars ska ett stort antal män sitta runt bordet för att diskutera tidningsbuden i Västsverige. I de fortsatta samtalen mellan företagets högsta ledning och Transports funktionärer.
Kommentarer
§ 15
Rasterna ska förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning ska vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.
Gång-, cykel eller bildistributörers arbetsuppgifter
får ej bedrivas på entreprenad.
Distrikt 1
Dag 1-7: Bud A
Dag 8-10: Bud B (A ledig i tre dagar)
Dag 11-17: Bud A
Dag 18-21: Bud B (A ledig i fyra dagar)
Distrikt 2:
Dag 1-3: Bud B (länkas samman med dag 18-21 från föregående distrikt och period)
Dag 4-10: Bud C
Dag 11-14: Bud B (bud B upptagen med distrikt 1 dag 8-10)
Dag 15-21: Bud C
Jag har mycket svårt att tro att VTD är beredda att betala varje bud för drygt tre dagar i månaden som de inte arbetar. Men om de vill det så inte mig emot. :-) Då vågar jag påstå att de nya arbetstiderna är mycket bättre än de vi har nu.
Men nu finns det en sedvanerätt,oskriven laglig rättighet, allmänt erkänd som säger att man har rätt till minst 5 minuter i timmen i svenskt arbetsliv.I Arbetsmiljöverkets beskrivning står det sen gammalt:Utöver rasterna ska arbetstagaren kunna göra kortare avbrott från arbetet, pauser. Ett vanligt exempel är kaffepausen. Under en paus får arbetstagaren inte lämna arbetsstället. Pausen räknas in i arbetstiden. Lagen anger inte hur många eller långa pauserna ska vara utan ger ett allmänt uttryck för att det i alla arbeten är tillåtet att koppla av från arbetet då och då under arbetsdagen, i den mån det är möjligt. Vid särskilt ansträngande arbeten av typen löpandebandsarbete
eller liknande, ska arbetet organiseras så att bestämda arbetspauser läggs in, t.ex. 5 minuter varje timme.
Rädsla om att uttala sig om brister, budget om att kunna fixa sådana brister, hierarki, etc. När sånt börjar sprida sig inom ett företag, och när dem högsta hönsen bara bryr sig om att kamma hem sina hundratusentals kronor per månad... Ja, då brister det. Tyvärr.
'One for all and all for one' mentalitet finns inte längre i dagens samhälle. Utan det är slutsiffran som styr; och människan som kommer i vägen bryr man sig ej om.
Par år sedan minns jag att man lugnt kunde ta sig till filialen och ta sig en kopp kaffe innan rundan, och prata med folk. Nuförtiden hinner man inte ens det.
Kanske bäst för VTD att stänga dörrarna till alla filialer...? Enorm besparing det skulle bli i kassan. Alla FF som man slipper betala, kanske även OC i viss mån. Skapa mobila filialer istället med avlämningspunkter under tak. Kör ut allt som är sorterat dit, och buden kan ta allt dem behöver.
Sedan kan dem omorganisera och se över HELA verksamheten och peta bort allt som inte är bra. Lika bra att göra så än att låta detta spektakel gå vidare. För förr eller senare kommer det spricka.
Ingen annan som tycker om den iden? Strategiska punkter, men små bås eller så med tak som man kan stå under, där dem lastar av alla buntar och andra artiklar. Kostar inget och man kan stå under tak bort från regnet. Cyklar och kärror kan man låsa ordentligt där med.
Nycklar och telefoner kan man lägga i låsbara skåp. Eller något liknande.
Då har vi reklam... Som många hatar att få i lådan, och dem får inte så mycket för uppdragen.
Enda som återstår är egentligen post eller större paket med leveranser. Dem kan också byta namn på företaget till mer passande. Västsvenska Distributionsbolaget? Låter intressant. Vad sägs, VTD? Prioritera istället för att "erövra" på alla fronter. Vet man historia så vet man hur det gick där...
Fokusera istället och ha en solid plan. Testa, testa och åter testa innan ni inför något.
På största allvar: Varför har ni inga gedigna arbetsintervjuer på chefer som ni vill anställa? Ta inte in folk som bara har pengar och inget annat på tankarna. Sånt håller aldrig.
Jag vet att många vill förbättra med små lätta saker, men ingen hör eller ser detta och i slutändan hamnar i någon "x-files" låda och syns aldrig mer igen. Dags att anlita en agent Mulder och Scully...? Se över lite vad som spökar i företaget.
Det är mer eller mindre nu eller aldrig för VTD.
lyxproblem som mikro och annat finns inte överhuvudtaget i vår värld föresten för du nybryggt kaffe lite svårt att ordna det i kuren
skärpning