Ett svagt tidningsbudsavtal

10 juni 2016

Almegahuset på Östermalm.
Nytt avtal för tidningsbuden skrevs på den 7 juni.

Tidningsbudens representation i förhandlingarna var lika dålig som vanligt. Bara två vanliga bud tilläts att delta i delegationen.


Ett nytt avtal skrevs av Almega Medieföretagen och Transport som gav en en lönehöjning som följer det så kallade märket, ( 2,2 % på 12 månader) som sattes av industrins parter.
Eftersom avtalet gäller i 13 månader hamnar lönehöjningen på 2,38 %.

De nya lönerna gäller från 1 april och ser ut som följer. (Retroaktiv lönehöjning ska betalas senast med julilönen)

Nyanställd  130.02 timme   - 22.628 månad

6 månader  142.62 timme  -  24.819 månad

12 månader 146.09 timme  - 25.422 månad

24 månader 148.44  timme  - 25.828 månad

120 månader 154.39 timme - 26.861 månad


OB  vardagar  8.81
       lördagar  17.56
       sön-helg-storhelg  26.49

Övrigt distributionsarbete  § 5 utanför Sthlm, Gbg
130.53 nyanställd
131.49 efter två år
132.39 efter fyra år
I Stockholm och Göteborg är lönen ca 1 krona högre per timme.



Förhandlingarna beskrivs som något märkliga. 
Almega Medieföretagens första utgångskrav var att få schemalägga över ett halvår, öppna en inkörsport för nyanlända med låga löner och förlänga arbetsplikten.
Transports krav handlade om höjd lön och OB, kortare arbetsplikt, bekräfta mertid samma dag, och höja rätten till en minsta anställningstid från 12 till 20 timmar i veckan.

En fråga som länge varit aktuell är en eventuell sammanslagning av nattlönerna, paragraf 4, med övrigt distributionsarbete, paragraf 5. I den frågan presenterade Almega ett färdigt förslag till en ny löneform, som dock förkastades av Transport eftersom det utmynnade i lönesänkningar.

Två dagar, 18 och 19 maj var avsatta för förhandlingar i Almegahuset i överklasstadsdelen Östermalm i Stockholm.

Sten Lycke, förhandlaren för Almega, överraskade med att lämna ett 10 punktsförslag till uppgörelse som innehöll flera bra punkter. Man gick med på en sänkning av arbetsplikten och ville öppna för scheman som innefattade två lediga helger i månaden för tidningsbuden.

Men efter lunchen andra dagen anlände distributionsbolagens förhandlingsdelegation med VD:ar och chefer från företagen, som av okänd anledning inte infunnit sig till förhandlingarna tidigare.

Nu visade det sig att 10 punktsförslaget från Almega inte var förankrat hos bolagens direktörer. De sågade alla bra punkter rakt av och förhandlingarna kraschade totalt.
När Transport bröt förhandlingarna fick man en ovänlig avskedshälsning kastad efter sig från Almega.
-  Då blir det bara 2,2 - och inget retroaktivt.

En ny överläggning, där bara Marcel Carlstedt och Jerker Nilsson deltog för arbetarsidan, gav inget större resultat.
Transports ledning ville inte ta någon strid för tidningsbuden. Utan nu stod det klart att man skulle skriva på ett lika svagt avtal som vid förra avtalsomgången.
Delegationen kallades in igen och alla skrev utan att knota på avtalet den 7 juni, som alltså endast gav en lönehöjning efter "märket"  med retroaktivitet från 1:a april.

Eftersom arbetsmiljönämnden TAN kollapsade under förra avtalstiden beslutade man att provansluta tidningsbuden till TYA under två år. 
En liten förändring gjordes i avtalstexten om sjuklön. Den ska betalas ut i timtal och inte per dag.
Förutom lönesatserna och en liten korrigering i sjuklöneparagrafen fortsätter allting att gälla  som finns i senaste avtalet 2013-2016.

Tidningsbudens representation under förhandlingarna var lika dålig som vanligt. Bara två som kan kallas för vanliga tidningsbud fick vara med. Ingen kvinna fick plats och ingen som är född utanför Sverige. 
Och medellönen i delegationen låg som vanligt mycket högt över tidningsbudens medellön.

52 kommentarer:

  1. Vadå svagt avtal?Man lyckades med att mota olle i grind.Inte så illa pinkat med så få medlemmar vi har.

    SvaraRadera
  2. Chefer och VD sket väl i förhandlingarna och satt och söp på nån finkrog i Stockholm.Dan efter kom dom bakfulla och sura insläntrande framåt lunch och la fram va de kommit fram till i suporgierna."Budjävlarna ska hålla käft,ligga på knä och inte ha ett skit"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som trodde man hade lugnat ner sig lite sen festprissen Stenson blivit pensionerad

      Radera
  3. Så här enkelt ser jag på det! Dom representanter som nu satt och godkände detta skitavtal, ska bort. Dom är alla utom en valda, dom är valda som skyddsombud, förhandlingsombud, sektionsledamöter, avdelningsledamöter och sitt men inte minst samtliga tänkte nog åka till nästa års kongress. Sen för fan till nu att ta ert ansvar rösta bort dom, samtliga av dem. Det spelar ingen roll om en eller två av dem gjort sina jobb här, ingen ide längre att sortera ut individuella prestationer, dom flesta av dem har ju fått ett flertal chanser att fixa till felen i avtalet, vissa fel kan ju ändå inte arbetsgivarna hänvisa till "märkesutrymmet" men ändå så tar man inte strid ens i dom frågorna. Så vissa vad ni tycker om kommentarerna som "vi motar olle i grind, vi är ju så få medlemmar". Flytt bort dom ansvariga, för dom är ansvariga, dom äger sina namnteckningar, bort med dom. För även om dom kommer att försvara sig, så är det vårat ända sätt att vissa våra missnöje. Så kom ihåg nu kamrater, välj era ägna och stryk dom i alla val.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart så kommer du nu gå med i facket och ställa dig på valbar plats...

      Radera
    2. Om du ska bli vald ska du först och främst bli bästa kompis med de anställda och visa att du är lojal och inte stridbar.Så fungerar transport.

      Radera
    3. Håller med om att de här ska ut. Marcel Carlstedt själv menade att det var ett skitavtal men menade man får ta den här skiten så länge och alla lydde och skrev på utan att våga säga emot. Det betyder att dom bara bryr sig om att lyda transportledningen och skiter i tidningsbuden

      Radera
    4. När inga bud står upp och protesterar och skriker i högan sky mot det dom anser är dåligt ,ja då blir det så här.Sen verkar vissa få om bakfoten hur transport fungerar.

      Radera
  4. Ja,alla dom här är bara nickedockor åt ledningen. Dom är som en lydig byracka.Men det är förbundsstyrelsen som väljer delegationen. Nån kan ha blivit nominerad nånstans men dom väljer bara lojala. Om nån är nominerad som är kritisk så blir hen inte vald av styrelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som en person som sitter i både avtalsdelegationen och i förbundsstyrelsen, ska ut från alla sina uppdrag då eller hur?

      Radera
    2. Dom säger bara,Torkel det här är din lina, vilka ska med i laget i år

      Radera
    3. Kompetensen styr inget annat.Transport är inte som VTD.Det är rent förolämpade och förringade mot alla medlemmar i transport när det påstås dumheter som det gör här hur man väljer transportare till viktiga uppdrag här.

      Radera
    4. Vilket av påståendena anser du vara osant och hur?

      Radera
    5. Att dom är lydiga byrackor och nickedockor...Och man måste vara bra mycket naiv och okunnig om man tror att bara för att man är kritisk mot ledningen så blir man inte vald.En organisation av den storleken fungerar inte om dom fackliga aktiva blir ner tystade och inte blir valda,därför dom hyser en annan uppfattning än högsta verkställande ledningen.

      Radera
    6. Tranport har heller aldrig fungerat. Det sitter inte en enda arbetare i Transports styrelse. Däremot mängder av högbetalda funktionärer med svindlarlöner.

      Radera
  5. Tragisk fackförening

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sagt förmodligen av en facksvikare som förmodligen inte ställer upp för sina budkamrater....

      Radera
  6. Facket gör ett bra jobb med tanke på dom usla förutsättningar dom har.Det är inte bara att buden ca 75% inte är med.Utan dom utsätts hela tiden för hatkampanjer från nyttiga idioter på olika sociala medier.Vad är fel på buden?

    SvaraRadera
  7. Precis så säger Torkel "ca 75% inte är med.Vad är fel på buden? För majoriteten kan ju inte ha fel eller hur var det nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av dom 75% så består en massa av nysvenskar som inte kan svenska,bud som i princip använder filialdörren som svängdörr och säger hej då efter en kort tid.Så där har du allt fel om din "majoritet".Men dom övriga ej fackanslutna har allt fel ,och är inte i nån majoritet.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  8. Inom Transport har man alltid haft ett avstånd till tidningsbuden. Är det riktiga. Kan dom tämjas, dessa konstiga nattmänskor. Det finns några som kan bli bra,men de fleta är nog asociala parias som vi ska akta oss för. Transport har aldrig värvat bland tidningsbuden. De vill inte ha med dem. Det är något otäckt med dom.Dom kan förstöra gemenskapen inom Transport

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men snälla nån.För varje bud som går med.Desto mer kan vi göra.Ekonomin stärks också upp för förbundet.Sen kanske du skall träffa nån som jobbar fackligt och prata lite.Det kanske blir ett väckelsemöte för dig..om du inte allt för långt gången..

      Radera
    2. Enda gången någonsin som tidningsbuden lyckats åstadkomma något facklig var när göteborgsbuden gav förre ordföranden i transport en omgång stryk i korridoren i Folkets Hus. Det glömmer dom heller aldrig.Och därför hatar transport tidningsbuden.

      Radera
    3. Torkel är mycket engagerad för dom som har tillfälliga arbetstillstånd och deras villkor.OK. Men sanningen är nog att huvuddelen bara använder detta för att få forfäste i Sverige och skiter i förhållandena eftersom de snart ska sluta och sen kommer nya hela tiden. Ett bra system? Är det ett bra system?

      Radera
  9. Och när skulle det ha inträffat?

    SvaraRadera
  10. Att det är korrupt är lätt att se-Innan satt radarparet Vegvari-Blom från Stockholm alltid i delegationen med superlöner.Sen efter skandalen med Vegvari, då han åkte ut, blev det bara Blom.Det är nåt om inte stämmer här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är dig det är fel på...istället för att ta upp vad som är fel i avtalet,så väljer du att prata om korruption och i dina ögon höga löner.Själv är jag glad att få slippa skiftarbete..

      Radera
    2. Nej dessa "nysvenskar" undergräver hela och sparkar undan benen på den hela facket.

      Radera
  11. Rackelhanarna som sitter år efter år lyckas alltid skaffa sig en liten svans av beundrare som hoppas på en liten strimma i mörkret

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knappast.Men det är däremot rena natta med människor som sitter här och har rena fördomar om nåt som dom inte känner nåt till om.

      Radera
  12. Förhandlingar. Ett antal pellejönsar som hålls i tukt som en skolklass av en försupen slaktare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vem är du som besitter sådana kunskaper?Nobody....Dessa "facktiska" kämpar har en track record att falla tillbaka på, som visar på en kompetens som du inte uppenbarligen inte har.

      Radera
    2. Så är det inte. Det här är personer som har grovt missskött sig.Dom är grovt olämpliga att sitta där dom sitter och har visat det i en lång rad av år. Dom agerar som maktfullkomliga frispelare och innehar inte någor erfordeligt stöd från vare sig medlemmar eller andra tidningsbud

      Radera
    3. Så dom har bara suttit och rullat tummarna alla åren?Läs transportarbetaren som du delar ut.Så kanske du lär dig nåt.Mitt stöd har dom mr antifack.Ditt kan vara utan...din femtekolonnare.

      Radera
  13. Transport påminner mycket om distributionsbolagen sannolikt därför att det är lata kontorsknoddar som håller i allt.En fråga som borde diskuteras är hur man bluffar med delegationenen.Det ska vara enbart yrkesaktiva tidningsbud i delegaktionen. Istället ser vi hur man plockar ut högbetalda kontorsanställda att sitta i delegationen. Snacka om bluff.Som vi ser i artikeln fanns det två tidningsbud i delegationen,resten kontorister som naturligtvis är lojala och sätter på allt som ledningen lägger i famnen på dom.Det har dom ju jävligt bra betalt för att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Facket är en förening som drivs på medlemsavgifter. Och där man tillsätter i stora delar fackliga representanter genom olika demokratiska processer.Dist.bolagen är privatägda med vinstintressen som första budord.Vi bud äger väl inte VTD exempelvis?

      Radera
    2. Och vi saknar allt inflytande inom Transport. En toppstyrd likriktad svindlarorganisation utan nån form av arbetarinflytande.Alla beslut fattas i stängda rum av en antifacklig sekt av högbetalda svindlare.

      Radera
    3. Hur vet du det?Jag menar om det är stängda "rum".Sen om du inte är med i transport,så är det la änna inte konstigt att du inte kan påverka,förstår du väl....änna.Ja e me...så mäj lössnar dom på hebbebud lille.

      Radera
  14. Aha ditt "ombud" frågade dig innan han skrev på avtalet. I sagornas värld.Där lever du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt där tas innan förhandlingarna.Vet du ingenting om hur fackligt arbete bedrivs?Vi väljer våra fackliga ombud,och ger dom vårt förtroende,vår tillit.

      Radera
    2. I Stockholm var det Emil Hellman som nominerades och hade tidningsbudens förtroende men han utestängdes.

      Radera
    3. Så alla som nomineras skall sitta med i förhandlingarna?Och när dom inte gör det,så är det bevis på vadå?

      Radera
    4. Ett bevis på att Emil är mer stridbar. Man var i Transportledningen rädd för att han inte skulle skriva på avtalen. Det hade inte sett bra ut om ordförande för den största tidningsbudssektionen i Sverige inte skirivt på.Innan han blev ordförande var sektionens ordförande med i alla förhandlingar ända sedan 70-talet.När Emil valdes stängdes han ute från förhandlingarna.

      Radera
  15. Bevis är inte skvaller och hopsnickrade egna framförda teorier av löst prat..

    SvaraRadera
  16. Vad finns det för anledning att stänga ute de som kritiska.Annat än rent djävulskap.Fy fan för ett förbund som bara sysslar med att stänga ute. det är skit rakt igenom.Ett litet myglargäng som ska sitta för sig själva. Ni som sitter där. Dra åt helvete så gör ni en facklig välgärning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ytterst trovärdigt att dra alla över en kam sådär.Självklart så vet du hur det är över hela landet...

      Radera
  17. Och vad fan vill ni Torkel och Tamur. Kan ni svara. Tamur på avd 5;s kontor https://www.facebook.com/profile.php?id=683938422

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad du vill är väl uppenbart.Ha ha jag skämtade!(?)

      Radera
  18. Sicken pajas du är :)

    SvaraRadera
  19. Varför är samtliga som kommenterar anonyma?

    Just asking.

    SvaraRadera