Transportarbetareförbundet misstänks för olaglig registrering

Bild från Transports video om Organizerprojektet. Planerna läggs upp för en ljus ekonomisk framtid.

18 JANUARI 2017

På tisdag 24 januari ska Datainspektionen gå in på Transportarbetareförbundets huvudkonor i Stockholm med anledning av registreringsskandalen inom förbundets Organizerprojekt.

Sedan 2010 har förbundets specialavdelning med anställda så kallade Organizers i största hemlighet registrerat och betygssatt arbetare i tusental inom Transports avtalsområden.

 En Organizers första uppgift är att kartlägga en arbetsplats. Nummer två är

"husförhöret".

De  skall försöka bjuda hem sig själva till arbetarna, eller på annat sätt hålla ett enskilt samtal med så många som möjligt. Förevändningen är att prata lite om den fackliga situationen. 
Och det gällde alla - både  medlemmar i förbundet och inte medlemmar.

I själva verket skulle de ofta unga organizeranställda -som gått på några månaders utbildning- bedöma och i det fördolda göra en kalkyl på hur användbar arbetaren skulle kunna bli i det speciella organiseringsprojektet. 
Efter "husförhöret" började Oganizern plita på sin rapport om arbetaren med mängder av personliga uppgifter. Varje arbetare betygssätts mellan 1 och 5 i det formulär som förbundsledningen tog fram.

Ettor och tvåor är kandidater till att bli byggstenar i Transports verksamhet. 
Femmorna markeras med röd färg och stämplas ut direkt, en anti-facklig.

Blanketten användes minst fram till början av 2016, kanske längre. 
Organizern skulle redovisa formulären för specialavdelningens ledning på förbundskontoret i Stockholm, men aldrig avslöja utåt vad man sysslade med. En del hängde upp resultaten med arbetarna markerade i olika färger på väggarna i sina kontorsrum.
Det talas om ett väldigt smusslande och hemlighållande och många har reagerat över att de unga Organizeranställda låser in sig på sina kontor och sysslar med "konstiga saker". Redan när Organizerprojektet startades fördes en diskussion om åsiktsregistrering och det förekom interna protester mot vad som såg ut som en ny affär i stil med den socialdemokratiska IB-skandalen. 
Men ledningen lät sig inte hejdas. 
Transports ekonomi var i botten. Projektet skulle leda in förbundet i en ny ekonomisk guldålder, trodde man. Förebilden var amerikanska fackföreningen SEUI som skaffade sig 1,2 miljoner nya medlemmar genom en ny organiseringsmodell.
Idag har Transports Organizerprojekt kostat över 30 miljoner och medlemsantalet har minskat och är enligt Transportarbetaren nu nere i 60.500.

En ung ny kader av hungriga strebrar skulle fostras fram genom Organizer-projektet.

En del höll inte måttet. De skulle arbeta i högt tempo och prestera många rapporter för att få fortsätta inom förbundet. 
En organizer beskriver arbetet som märkligt, att de saknade kollektivavtal och pressades att ta fram personuppgifter om arbetarna. De scannande in rapporter eller la in dem på minnesstickor. Flera talar om en bra tanke med aktiv organisering istället för baktunga bekvämlighetsflaggade tjänstemän, men att metoderna i Transport är galna.

Den som är högst ansvarig för Organizerprojektet idag, förbundssekreteraren Markus Pettersson, säger att han inte vet hur länge blanketten har använts. Personuppgiftsansvarig på förbundskontoret är kassören Tommy Wreth, enligt Transportarbetaren. Han säger heller inte mycket om verksamheten.
Projektetledaren Niklas Mattson vill inte alls uttala sig om uppgifterna.

De som har blivit utsatta för undersökning och betygsättning av Transport
är mindre glada: de har inte haft en aning om att det handlade om personregistrering och kontroll av deras duglighet. 
Organizern har varit särskilt intresserad av vad som kallas "informella ledare på arbetsplatsen". I utbildningen fick Organiserarna lära sig taktiken att noga lyssna efter och få upp namn på personer som kan räknas som "viktiga mänskor" på arbetsplatsen. Dessa skulle skrivas upp på formulären. Organizern skulle sedan tala med "de viktiga" och berömma dem översvallande för att få dessa att engagera sig i Transports verksamhet.
Bland blanketter från 2013 som har hittats i en dator på Transportarbetareförbundet kontor i Stockholm finns i en del fall uppgifter om politiska åsikter, sjukdomar, utbrändhet och hemförhållanden, skriver Transports tidning Transportarbetaren. En del av de hittade formulären handlar om anställda vid Arlanda flygplats. 

Enligt tidningen är många med olika funktioner runt om i Transportarbetareförbundet chockade och tagna på sängen av den omfattande registreringen.
Att uppgifterna har läckt ut just nu beror på maktstriden mellan olika falanger bland Transports anställda inför kongressen i juni.  Det finns uppgifter som säger att registreringen varit välkänd inom hela Transports ledning och även på tidningsredaktionen sedan lång tid tillbaka.
Registreringen har varit ett av de "gömda liken" i förbundets garderob och det har inte varit tillåtet att tala eller skriva om den tidigare. Den som startade projektet var förbundsordföranden Lars Lindgren, men han uppges nu ha fått kalla fötter över utvecklingen i projektet och börjat dra i nödbromsen.

På rapporten noterade Organizern eventuella uppdrag inom förbundet ovanför betyget. 
Det finns sedan rader för namn, hemadress, mobilnummer, e-post, arbetsplats, ställning, timmar, lön, kön, ålder. 
Därefter kommer ett antal frågeställningar. Vilka är informella ledare på arbetsplatsen? Vilka är de stora frågorna på arbetsplatsen? Organiserarna ska sen kryssa i om personen är villig att hjälpa till med att få fram en stark fackförening. Och om personen vill genomgå utbildning inom förbundet. Sedan kommer ett avsnitt om att genomföra ett test på personen. Organizern skall då uppge när och var testet har ägt rum och fylla i: Aktivitet, datum, plats, deltagare och uppföljning.
Personrapporten avslutas med en fritext om det personliga samtalet, och förhållanden som rör personen. Rubriken är "Egna reflektioner, vad är det som sägs, inte sägs. Tolka det som sägs."

Det har kommit fram uppgifter om en av de hemliga personrapporterna. Den som utsätts bor på en adress i Uppsala. På blanketten framgår att hon är huvudskyddsombud och ledamot av klubbstyrelsen på  arbetsplatsen. Hon får betyget 3, som betyder att hon är positiv till facket, men att Organizern bedömer henne som värdelös för att skapa den verksamhet som förbundet är ute efter. 
I fritexten skriver Organizern bland annat "Tar gärna på sig offerrollen". 
När hon genomgår bedömningen är hon 47 år gammal och hon har åratal av fackliga utbildningar inom Transport och på Runö bakom sig.


Huvudskyddsombudet från Uppsala får en 3:a. Inget att satsa på.
Den 24 januari mellan kl. 9.00 och 14.00 kommer tre jurister från Datainspektionen att göra en inspektion på Transports förbundskontor på Olof Palmes gata i Stockholm för att gå igenom datorer och ställa frågor om hur registreringen gått till.


12 kommentarer:

  1. Och allt detta importerade dom från det antifackliga USA.

    SvaraRadera
  2. " Den 24 januari mellan kl. 9.00 och 14.00 kommer tre jurister från Datainspektionen att göra en inspektion på Transports förbundskontor på Olof Palmes gata i Stockholm för att gå igenom datorer och ställa frågor om hur registreringen gått till. "

    Det borde dem kanske inte meddela. För vem säger att dem inte kommer att skymma undan lite papper, och ta privata samtal och gemensamt komma överens om vad man ska eller inte säga...?

    Dem borde nämnt månaden dem kommer, inte tidpunkt eller dag. Så att det blir mer en överraskning där dem inte kan förbereda sig.

    SvaraRadera
  3. Branscerna är Vilda Västern. Facket är också Vilda Västern.Dom gör vad dom kan-för att det ska va det.

    SvaraRadera
  4. Det roliga med detta är att det skulle bli ett jävla liv om företagen gjorde den här typen av register med prov och betyg och omdömen hit och dit om tex offerroll.Men när facket gör det själva är det liksom bara bah,men vi gör det så mycket vi vill,vi äger liksom dom här små bären

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur kan facket äga sina medlemmar?Det är faktiskt tvärtom.Men sånt är svårt att veta för nån som verkar dåligt insatt i hur saker och ting fungerar inom Transport.

      Radera
  5. Kanske värt att påpeka att Transport själva anmälde detta till Datainspektionen. Men det kanske är att häda på denna sida?

    SvaraRadera
  6. Sanningen är att dom blev tvingade att göra det. Annars skulle vissa som motsätter sig organizerfalangens försök att ta allt mer makt i förbundet polisanmält och gått till pressen med det. Inbillar du dej verkligen att Transport gör det här av fri vilja.Naivitet intill gränsen av dumhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad stöder du dig på när du skriver att Organizers försökt ta mer makt i förbundet?Vet du vad en organizer gör?Problemet är att dom fått jobba för självständigt utan nån riktig insyn från dom övriga inom Transport.Utvärderingarna av deras arbete har minst sagt varit uselt.Sen har det inte funnits någon yttre påverkan att gå till datainspektionen.Alltså har Transport gjort detta frivilligt.Allt annan är ren spekulation från din sida.

      Radera
    2. Det finns mängder av Transportlojala som tror på allt som kommer från förbundskontoret.Visst. Men det är ett teaterspel, min vän, utan dess like. Tänk bara på hur det var när den förre ordföranden var på fyllan och villan mest varje dag för ett antal år sedan. Teater min vän. Det är något du behöver lära dig att se igenom.

      Radera
    3. Illasinnad skvaller utan nån som helst belägg från den som påstår detta.Elaka Skvallerhen finns det gott om....

      Radera
    4. Jaha och vad är din version av varför han plötsligt en dag försvann från Transportledningen?

      Radera
  7. Det är ju lite underligt att samtliga organizers kommer att åka på kongressen som valda kongressombud. Att hundra procent av de anställda som var nominerade till kongressombud får åka dit med rösträtt. Att samtliga som kommer att väljas i kväll på avdelning fems årsmöte till förtroendeuppdrag kommer att vara anställda. Snart är inte bara halva förbundsstyrelsen utan även halva avdelningsstyrelsen ombudsmän och anställda, eller kommer från samma lilla intressegrupp från början.

    SvaraRadera