Debatt

Här för vi debatten om tidningsbud och utdelningen, facket och företagen.
Skriv eller klistra in ditt inlägg i tipslådan och skicka. Börja med ordet "debatt" så görs det om till ett debattinlägg på den här sidan helt ordagrant.Om det är ett svar på ett inlägg så börja med att skriva svar + början av inläggets rubrik. Inlägget kommer eventuellt också att illustreras.Du kan vara helt anonym om du vill.


Jobbet har sina för- och nackdelar förvisso. En fördel med cykel- och gångdistribution som inte alltid får sin fulla uppskattning är en rejäl dos fysiskt träning, ovanligt i våra dagar då de flesta mest sitter på gumpen framför skärmen. Bilbuden är som regel, i vart fall de som hållit på ett tag, påtagligt fetare än cykel/gångbuden.
Den störda dygnsrytmen är dock en nackdel och de som dessutom har ett dagjobb för det goa kassaklirret bränner verkligen sitt ljus i båda ändar! De som varit länge i branschen ser ofta slitna ut.
Nu kommer den stora frågan: Ges det en rimlig ersättning för det hårda biologiska slitaget som den störda dygnsrytmen för med sig? Svaret hoppar inte upp av sig självt eftersom ob:et skall vara inbakat i lönen. Men låt oss säga att timlönen är 140 kr. Om man räknar om till lön plus kvalificerad OB får man: grundlön 93 kronor.
Den totala ersättningen skall förstås också kompensera för att jobbet görs i ur och skur och några gånger varje år då huvudskyddsombudet rimligen skulle stoppat hela ruljansen pga av fall- och allmänna hälsorisker. Tycker att facket gjort en rejäl taktisk miss när man accepterat det inbakade ob:t.
Jag tycker att 140 kr för ett okvalificerat dagjobb hade varit bra, men för detta natt-jobb verkar det lite, lite med tanke på långsiktigt biologiskt slitage, fall- och hälsorisker. Har själv på 12-2 schema och tycker att återhämtningsmöjligheterna med de glesa och korta ledigheterna är dåliga och skulle, även om jag tycker att lönen är för låg ställd mot slitage och risker, föredra längre och något tätare återhämtnings/ledighetsperioder. Under oss finns det förstås ett slavträsk som delar ut reklam till ulandslöner. Kanske är den största poängen med slavlönerna att skrämma fackliga förhandlare till eftergivenhet.
Om man som tidningsbud som jag betalar upp mot 4000 skattade kronor om året till fack och a-kassa så är man intresserad av hur dessa kulor hanteras.

Fortsättning följer.
Budet


Problemet är att människor accepterar att arbeta för en undermåttlig lön.

I.o.m att det finns människor som är desperata att ta lägre och lägre löner bara dom har ett jobb, vilket ger företagarna frihet att välja och vraka.
Strejk utbryter inom vissa yrken, där arbetarna går ihop och kräver förändringar.



Kanske skulle vara dags inom tidningsbranchen?



Att facket klubbat igenom löneförädringen som gett sämre, och sämre lönevilkor fast arbetsbördan blivit större för tidningsbuden med nya upplagor, mer inbäddad reklam osv.



Kanske kan bero på att fackmedlemmarna inte protesterat?



Hursomhelst, en strejk eller protestlistor som togs kopior på och som sedan skickades, lämnades in till Transport, och företagsledning anonymt.
Och där det dessutom stod tydligt eventuella åtgärder, konsekvenser som utdelningen, media skulle få vara med om, om åtgärder inte vidtogs.


Kanske detta hade gett effekt?


Insända kommentarer:


Ingen bryr sig om anonyma protestlistor. Om facket inte har kraft att kämpa på mot premo huvudkotoret, är det dags för strejk!






Jeg synes 113 kroner time for hardt nattarbeid for tidningssbud er for lite. Tidningsbud som arbeider på natten i all slags vær med et så hard arbeide bør i rettferdighetens navn tjene mer. Grunnlønnen som tidningsbud trenger ikke vøre så høy, siden yrket ikke krever noen egentlig utdannelse, men nattillegget som vi kaller det i Norge bør være ganske stort i et så hard nattarbeid som dette. Det er få nattarbeidere som arbeider så hardt som tidningsbud. De fleste menneske klarer ikke arbeide hard på natten en gang, men det må tidningsbudene . Mange steder kan tidningsbudene bli overfalt om natten også.




Det er mye tyngre å jobbe hard som avisbud om natten en for eksempel å sitte som resepsjonsvakt på et hotell om natten for eksempel. Det harde nattarbeidet gjør at tidningsbudene på nattarbeid fortjener høyere lønn helt enkelt. I Norge har man ganske bra nattillegg for avisbud, rett og slett fordi høyere lønn ofte er den eneste motivasjonsfaktoren i dette yrket som er både tungt, ensomt og kjedelig.


Har du tänkt på att använda egen kärra eller cykel?



En sak som jag tänker på lite är det här med TPH, som är en ersättning för egen cykel eller kärra som man får när man inte använder bolagets grejer.
Då får man 12 kronor milen, alltså om ett distrikt är uppmätt till en mil så blir det alltså 12 kronor dagen.
Tänk dej att du jobbar många år som tidningsbud. För TPH- pengarna kan du köpa en riktigt nice cykel, en superfin kärra.På fem år har du kanske fått in nånting mellan 10-20.000 fast det går ju bort en del i skatt, men ändå, som jag ser det är det klart fördelaktigt mot att t.ex. låna en gammal skräpkärra och inte få något alls. På ett antal år har du en superfin egen kärra i din ägo om du tar pengarna istället för att gå med deras gamla skrot. Sen är det ju en annan sak om bolaget accepterar att betala ut TPH istället för att gå med deras grejer men det är verkligen lönt att försöka och jag vet att det finns bolag där det inte är några problem att få TPH.
Hur mycket man får beror ju alltså på hur lång sträcka distriktet är mätt till, är det riktigt stort kan det ge 20 om dan
För många blir det nog bara att man tar bolagskärran för att det är enklast för att börja, men det finns anledning att tänka efter här. Det är faktiskt ett alternativ att säga att man har egna grejer och vill ha TPH.
Jag satt och räkna på vad jag fått i TPH genom åren och det var en riktigt fin summa , fast naturligtvis liten för varje dag men med åren blir det en slant.





Hur kan ob-tillägget vara inbäddat i en så låg lön?


Jag anser att ob-tillägget är alldeles för dåligt för att stiga upp mitt i natten sex nätter i veckan. Jag tjänar 113 kronor i timmen som semestervikarie. Hur kan lönen vara så låg, när det är ett självständigt och hårt arbete där man inte har någon paus och arbetstiden är så begränsad som till lite under 3 timmar.
Jag har talat med transport och de säger att ob-tillägget till största delen är inbäddat i lönen och att det låga ob-tillägget bara är en extra förmån. Hur kan det vara möjligt? Om det är 40 kronor ytterliggare ob i lönen, då är alltså min riktiga lön endast 73 kronor i timmen. Är det den lön som fackföreningen anser att man skall ha som semstervikarie som tidningsbud?
Facket talar om att se till att vi skall få korrekta sommarlöner men de verkar inte som de vet vad de talar om. Kan någon från fackföreningen förklara hur det är möjligt at få så låg lön när man arbetar 100% effektiv tid med ett tungt arbete? Är detta en korrekt lön eller blir jag fullständigt lurad av både företaget och facket?



inskickad kommenter:
OB inkluderades i lönen 1975 och ett lägre OB om 2 kr infördes. Som alltså ökat till mäktiga 7.98 år 2011... Står i bilaga a protokollsanteckningar.






Illustration:
Gammal kvinna som
 tjuvläser tidningsbudens
 avtal
Avtalet - 
en medlemsförmån?





Är tidningsbudens kollektivavtal en medlemsförmån?
Hur ska isf de ca 10000 oorganiserade buden få ta del av sina anställningsvillkor? Är inte detta en grundläggande rättighet man som anställd arbetstagare har i ett civiliserat s.k rättssamhälle? Frågorna är ställda mot bakgrund av att en företrädare för transport på tidningsbudens forum just skrivit att tillgången till avtalstexten är en medlemsförmån.





Tidig start ger fler och nöjdare prenumeranter
Skall tjäna in på väntetiden  - men de förlorar prenumeranter istället

Då är det smartare att låta buden BÖRJA senare om det blir mycket väntetid pga försening från tryckeriet. Så tänker min AG men om jag börjar "inställelsetiden" så ringer folk och undrar varför jag är sen och tycker att 5.15 är för sent...och säger upp tidningen när AG säger att han inte tycker det är för sent. 
Så det är bättre att låta buden börja tidigare även om det kan innebära en och annan krona mer i väntetid...f'låt extratid. Försening pga snökaos är ju en annan sak.


------------------------------------------------

De lägger ut reklamationerna 
på internet


Jag anser vissa saker borde diskuteras mera.
Hur dessa GPS system används för att övervaka och vart vi är på väg. Är det en östtysk Statsimodell som bolagen inför utan att vi förstår vad som händer?
Sedan anser jag att det bör diskuteras hur ett bolag nu börjar lägga ut alla reklamationer på internet. Antagligen ska avsikten vara att sätta press på buden när alla kan läsa reklamationerna dag för dag. Frågan är om man har juridiskt bakom dessa saker?

------------------------------------------------------------------

Kommentarer

Anonym sa…
För första gången i mitt liv har jag fått en lönesänkning. VTD sänkte min lön med en procent istället för den löneökning med 3.5 som det fina avtalet säger. Kan någon vara så naiv att han tror att en handskakning gäller som avtal. Transport är otroliga.
Anonym sa…
Det är ingen som har tvingat er att arbeta som tidningsbud. Byt jobb eller sluta klaga, ganska enkelt!!!!!
Anonym sa…
Nej ingen tvingar oss. Det är bara att ta skeden i vacker hand och bocka för överheten.
AlnöKrister sa…
Jag tror att de flesta söker annat arbete men för att överleva går man med på dessa villkor som Transport "förhandlat fram"
Anonym sa…
Dom som säger ´byt jobb´ tänker inte långt. Hur skulle det kunna bli någon förbättring någonstans om alla som varit missnöjda alltid sagt ´vi byter jobb´.
Vi är de hedersamma arbetarna. vi ska står kvar fast och bestämt för vår rätt. Transport ska få veta vad de sysslar med.
Anonym sa…
Fick lönesänkning med ca: 320kr. Synd man inte är med i Transport för då kunde man ha gått ur i protest mot det idiotiska avtalet.
Anonym sa…
Har jobbat som tb i 11 år och aldrig hört talas om ersättning för egen cykel. Är det framförhandlat på senare tid?
Anonym sa…
nej absolut inte. jag har jobbat som tidningsbud i 13 år och har nog fått omkring 35-40.000 under den tiden i TPH för egen cykel
Anonym sa…
Tack för svaret. Ja det visade sig att TPH alltid stått med på löneavin, ingen hos oss verkar ha förstått eller brytt sig om vad det stått för dock. Alla verkar få ersättning för cykel, även de med egen bil och de med gåkärra.
Anonym sa…
Ja det är inte specifikt för cykel, det heter transporthjälpmedelsersättning, men en del som fått ut en gammal kärra som de kanske inte ens använt har missat mycket pengar genom att det varit så lite information om det.
Anonym sa…
Streika!
Anonym sa…
Jag beundrar er som jobbar som tidningsbud med de ersättningsvilkoren. Ni blir utnyttjade! Istället för att låta kunden-prenumeranten betala för att få tidningen i brevlådan varje morgon får ni till stor del bjuda på den servicen med usel OB ersättning och bilersättning. Bättre ersättning till er eller lägg ner distibutionen så får läsarna masa sig i väg till kiosken/affären för att köpa tidningen.
Anonym sa…
Med det nya telefonsystemet där vi övervakas och kontrolleras i detalj så undrar man om det är en arbetsgivare eller en slavdrivare man jobbar åt.Tidningsbud är inget roligt jobb med en sådan arbetsgivare med sånt kontrollbehov.
Unknown sa…
transport gör inget ändå
Anonym sa…
Nej det är inte enkelt, jag sökte över 2.000 jobb innan jag blev tidningsbud. Detta är tydligen det enda jag duger till.
Anonym sa…
det är den nya tidens slavdriveri
https://www.youtube.com/watch?v=VZDo-uwSFdU
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/aad6zb/svensk_direktreklam_underpaid_work_and_child/
Anonym sa…
Byta arbete när det inte finns riktiga arbeten.
Titta i Arbetsförmedlingens jobb-bank. I desperationen fejkar
arbetslöshetsgivarna överkvaliviserade fejk jobb, med över 45 %.
Varför, jo för att rädda EU, vem vill vara kvar i EU, när många
blir med tiden arbetslösa. Sedan skapar fejk annonserna, mera
låsas arbete via Internet, till privat jobbsökar företagen.
Artificiellt tomma rundgångs ”pysselsättningar" för arbetslösa
akademiker. Sparkad Arbetsförmedlare till tidningsbud.