Falska reklamationer




Om man söker på Googles så får man nästan inga svar på den exakta frasen "falska reklamationer", ett tecken så gott som något på att få tidningsbud skriver på webben.

Falska reklamationer är ett alldeles särskilt och otroligt välkänt fenomen för var och en som är tidningsbud, t.o.m. den kortaste karriär i branschen bör kunna spetsas med denna upplevelse. Varje reklamation har sin egen historia. Det enda kundtjänsterna vet är att de inte vet varför någon reklamerar -om det ens är denne någon som reklamerar.
Trots detta är bolagen så hejdlöst glada över att kabla ut sina reklamationer med alla efterföljande epitet; utebliven tidning, fel i utdelningen o.s.v. Felaktiga reklamationer används medvetet som ett sätt att kuscha buden.
Tänk om en aldrig så liten del av den energin ägnades åt budens arbetsmiljö, rättvisa löner eller – gud förbjude – åt att uppmuntra buden när de sliter ute i nattens mörker. Jag har en alldeles bestämd känsla av att 75 % av all tid går åt till reklamationerna, man räknar, kodar och statistikför dem , av vilka en stor del är rena fantasifostren, man tar hand om dem som de vore gullebarnen, ja själva essensen av hela verksamheten.
Att fru Andersson var uppe i natt igen och spillde ut vinglaset över tidningen så att hon var tvungen att gömma den för mannen, att unge herr Persson är samhällsintresserad, kommer hem sent och tar upp tidningen på sitt rum, att Karlsson nyper tidningen när han träffat sin före detta, det är ju egentligen hans tidning,enligt honom..,att Pelle inte kan sova och går ut på lite spännande tidningsjakt i natten…, att fru Larsson börjat bli till åren och inte kan hitta dagens tidning, att vissa som ser någon lägga tidningar i lådor tänker att det verkar roligare att ta ur tidningar ur lådor o.s.v. tillsammans med tusen andra saker är ju alldeles utmärkta bra skäl för att deklarera att budet har fallerat under nattens utdelning .
För att inte tala om alla gånger det handlar om att tidningen är försenad –herr Olsson åker tidigt hemifrån och reklamerar från jobbet. abonnemanget helt enkelt upphört, men reklamationen går igenom ändå, abonnenten saknar namn på dörren, omöjlig att hitta, felaktig adress, felaktigt namn eller massor med andra saker som alla tycks råka ha en viss gemensam faktor : det heter fel i utdelningen men det är inte fel i utdelningen.
Under senare tid har en annan sak tillkommit: falska reklamationer lämnas i mängder via internet, vem som helst kan knappa in en reklamation för att få det att se ut som om ett visst bud inte delar ut sina tidningar.
Naturligtvis är det inte tillåtet enligt arbetsmiljölagstiftningen att skicka ut systematiska felmeddelanden när man inte har blekaste aning om utifall det är något fel gjort av den person som erhåller dem, men säg mig det distributionsbolag som bryr sig om en arbetsmiljölagstiftning, när det finns en sådan tradition att bevara som hela medievärlden är rörande överrens om. ”Kuscha dom jävlarna”.
kuscha kuva, hunsa, tvinga att lyda, hålla kort, förtrycka, mästra, topprida, kujonera, stuka, hålla undergiven, lägga platt ner

Kommentarer

Anonym sa…
Det här bör väl kunna prövas arbetsrättsligt.Kan väl knappast vara tillåtet.