Klara......färdiga....




Man lär sig saker.Det finns väl egentligen ingen luft någon annanstans, luften finns i tidningsbudens avlöningstider.

Läs den här artikeln om mätningarna av distrikten i Tenhult

Det fanns mycket luft i distriktet, det är rätt att sänka lönerna, menar transportarbetarförbundet. Om vi låter en upphetsad 20-åring träna distriktet många dar och sedan störtköra så går han in på årsbästa och från transportarbetarförbundet är det odelat positivt.

Givetvis gäller inga raster varje timme som på andra arbeten, ingen betalning för att ta hand om plasten, för att hålla på med budboken, eller för att åka tillbaka när man glömmer någon uddatitel. Inte en sekunds marginal ska finnas enligt de här herrarnas uträkningar.

Men herr ombudsmannen på transport Mikael Lagerqvist från Huskvarna lever inte på luft, utan redovisar en lön på 405.000 kronor för år 2007. Han tycker det går finfint att sänka budens löner ett riktigt ordentligt snäpp….

Tillåt mig att dö. Mätmannen avbröt mätningen för att han kände sig förföljd av ett bud som skulle kontrollera mätningen. Han följde efter mig hela tiden……..

Transportarbetarförbundet vill meddela buden följande: ni delar för sakta era jävla lathundar

Herenco meddelar följande.


Kommentarer

Anonym sa…
När ackordslönen togs bort gjordes alla trakter om där jag jobbar och man satte nya
godtyckliga tider på de nya distrikten utan att mäta dem. Nästan ingen har begärt mätning- många vet inget om att man kan begära mätning och en del tänker att resultatet kan bli vad som helst eftersom man absolut inte kan lita på att mätningen går rätt till.Det är märkligt att vi inte ska ha betalt för den tid vi är ute, en jävla konstig ordning, som alltid har gällt för tidningsbud
Anonym sa…
Det skulle komma någonslags riktlinjer för hur mätningar ska gå till, sas det vid förra avtalet i alla fall, men jag vet inte var de finns - om de finns - eller om transport helt enkelt struntade i alltsamans och gav bolagen fria händer.
Anonym sa…
Dom har ju varit så jävla vana att sätta vilka löner som helst och
transportarna är ju bästisar med cheferna så fan kan ta dom alla man får bara skit
boa sa…
Ja, mer öppenhet behövs. Det är alldeles för mycket hemlighetsmakeri. Men det beror ju på att de inkompetenta företrädare vi har idag vill behålla denna lilla information för sig själva, dom tycker att de på detta sätt besitter en sorts kunskap då, den lilla de har. Man måste ju ha något som skiljer sig från oss andra och då är detta ett av sätten att känna sig lite betydelsefull. Men jag ser det mer som ett bedrägeri mot kollektivet. Man vägra från de totalt inkompetenta företrädarna på Transport, avdelning 3 att delge medlemmarna skriftlig information om lokala uppgörelser. En skandal - ett bedrägeri! Fiffel och båg! Transport här i Göteborg är bara till för funktionärer som livnär sig på medlemmars hårda slit - gör inte ett skit!
Anonym sa…
Lönerna fortsätter vara rena bluffen.Alltsammans är till för att en liten grupp transportare -förmän och chefernas kompisar plockar 300 till 350 tusen och sen ska vi andra få skit.