Miljöskandal på Tidningstjänst







Tidningstjänst avskedar i hemlighet mängder av cykelbud.

En katastrof krävs innan vi ställer bilen, är det många som anser. Fast man vet bättre dras inte bilkörningen ner vid tidningsutdelningen utan har fördubblats på vissa platser.

- Jag har alltid månat om cykeldistrikten, säger en avgående budchef från SMD i Umeå.
Men inom postenägda tidningstjänst är inställningen precis tvärtom. Cykeldistrikten har alltid missgynnats så mycket som det överhuvudtaget varit möjligt.
- Vi har alltid månat om bildistrikten i alla lägen, menar tidningstjänst.

Nyligen har Tidningstjänst skaffat sig en miljölicensiering av företaget Intertek semko. Hur miljöpolitik går ihop med att avskeda cykelbuden är en ekvation som inte har fått någon förklaring från företaget.Och knappast kommer att få det heller.
För samtidigt som licensieringen gjordes sparkades i hemlighet många cykelbud - och ersattes med bilbud som mitt inne i städerna nu kör från port till port i områden som tidigare delades av cykelbud. Hur många cykelbud som avskedats finns det inga uppgifter om. Alltsammans har gjorts i hemlighet, för att inte äventyra miljölicensieringen, men det kan vara närmare hundra cykelbud som avskedats från Tidningstjänst och ersatts av bilar. Någon diskussion eller delaktighet från budens sida är det som vanligt aldrig fråga om. Och i det här fallet vill Tidningstjänst helt stoppa all information. I en enkät ställer företaget retoriska frågor om miljön i stil med "Har du fått tillräcklig information om våran miljöpolitik?".

Bakgrunden är att avtalet från 2007 inte längre tillät de fejkade blufflöner som tidningstjänst hade på cykeldistrikten. I stället för att ge riktiga löner avskedades många cykelbud.
Transportarbetarförbundet syns inte heller vara en förening som arbetar för miljöhänsyn. Inom en stor del av Transport idealiseras tunga fordon och det har inte gjorts mycket för att förändra bilden av tuffa män utan miljöansvar.
-De ställde sig helt positiva till att avskeda så många cykelbud som möjligt.

Miljöcertifiering av det här slaget är naturligtvis humbug och värdelös - den är ett skälmstycke och en skamlighet. Vi måste sätta ner foten och inte längre acceptera firmor som dribblar med miljö och människors liv utan samvete.


Kommentarer

Anonym sa…
Har cyklat tidigare som brevbärare, men nu är det bil för mig.Det är faktiskt till stor hjälp säga vad man vill när man har mycket vikt att dela ut.
Hasse sa…
Måste va nåt vajsing med postbilen på bilden, så mycket ryker vi inte?
Anonym sa…
TAB har i alla fall vissa som fösöker anlägga en mer budvänlig stil.Annars ser det överlag budfientligt ut på de flesta håll. I vissa stycken tycker jag mig se TAB som ett föredömme.
budet sa…
Tab är bra.Man måste gå på cykel en tid och sen blir det bil om man sköter sig.Bra lön och allting som det ska vara.Cykel är bara utlänningar, studenter och någon som har det som påhugg.Massor med trappor och inget betalt
När man har bil går man aldrig mer cykel, Det är skulle räknas som rena straffarbete.Om du inte kan köra eller vad är det om, alla som sköter sig kan gå på bil.Miljökatastrof.Lägg ner. Det är som ett piss i havet, det vi kör.
Anonym sa…
En krass ekonomisk verklighet tvingar sig på alla -även distributionsbranschen. De gamla ackordslönerna slog fel på många sätt och de nya lönerna bör kunna vara mer rättvisa. Att bilbuden nu också delar i trapphusen borde inte ses som en orättvis utveckling ur cykelbudens synvinkel.Tyvärr har ett 60-tal distrikt försvunnit genom rationaliseringar, detta har dock varit nödvändigt för att få lönsamhet på verksamheten.
Anonym sa…
ingen vågar prata om det på TAB, det har ju inte varit någon laglig verksamhet, löner på 30 kronor i timmen
Göran sa…
De har utnyttjat utlandsstudenter,pensionärer och lättlurade människor stenhårt på rena skojerilönerna, fackkillarna tar mutor så det bara ryker om det.Nä, några avtal eller regler har aldrig gällt på TAB.Den som kan snika sig fram har fått pengar, de andra har fått skämtlöner.