
Tidningstjänst avskedar i hemlighet mängder av cykelbud.
En katastrof krävs innan vi ställer bilen, är det många som anser. Fast man vet bättre dras inte bilkörningen ner vid tidningsutdelningen utan har fördubblats på vissa platser.
- Jag har alltid månat om cykeldistrikten, säger en avgående budchef från SMD i Umeå.
Men inom postenägda tidningstjänst är inställningen precis tvärtom. Cykeldistrikten har alltid missgynnats så mycket som det överhuvudtaget varit möjligt.
- Vi har alltid månat om bildistrikten i alla lägen, menar tidningstjänst.
Nyligen har Tidningstjänst skaffat sig en miljölicensiering av företaget Intertek semko. Hur miljöpolitik går ihop med att avskeda cykelbuden är en ekvation som inte har fått någon förklaring från företaget.Och knappast kommer att få det heller.
För samtidigt som licensieringen gjordes sparkades i hemlighet många cykelbud - och ersattes med bilbud som mitt inne i städerna nu kör från port till port i områden som tidigare delades av cykelbud. Hur många cykelbud som avskedats finns det inga uppgifter om. Alltsammans har gjorts i hemlighet, för att inte äventyra miljölicensieringen, men det kan vara närmare hundra cykelbud som avskedats från Tidningstjänst och ersatts av bilar. Någon diskussion eller delaktighet från budens sida är det som vanligt aldrig fråga om. Och i det här fallet vill Tidningstjänst helt stoppa all information.
Bakgrunden är att avtalet från 2007 inte längre tillät de fejkade blufflöner som tidningstjänst hade på cykeldistrikten. I stället för att ge riktiga löner avskedades många cykelbud.
Transportarbetarförbundet syns inte heller vara en förening som arbetar för miljöhänsyn. Inom en stor del av Transport idealiseras tunga fordon och det har inte gjorts mycket för att förändra bilden av tuffa män utan miljöansvar.
-De ställde sig helt positiva till att avskeda så många cykelbud som möjligt.
Miljöcertifiering av det här slaget är naturligtvis humbug och värdelös - den är ett skälmstycke och en skamlighet. Vi måste sätta ner foten och inte längre acceptera firmor som dribblar med miljö och människors liv utan samvete.
Kommentarer
När man har bil går man aldrig mer cykel, Det är skulle räknas som rena straffarbete.Om du inte kan köra eller vad är det om, alla som sköter sig kan gå på bil.Miljökatastrof.Lägg ner. Det är som ett piss i havet, det vi kör.