‘Tidningsbuden i Sverige är nöjda med sitt nuvarande avtal. Det ska mest bara förlängas den 31/12 2010’.
Det var det besked som de svenska tidningsbudsrepresentanterna gav under konferensen i Helsingör.
Sanningen om avtalsförhandligarna mellan Almega och Transportarbetarförbundet tycks vara den som kom fram under den Skandinaviska Transportarbetarkonferensen i Helsingör.Transport har inga större krav i avtalsförhandlingarna som rör tidningsbuden. Avtalet kommer i stort sett bara att förlängas.
Men man kommer att öppna upp för en alternativ fast arbetstid t.ex. mellan 03.00 och 06.00, som kan följas av annan utdelning efter 06.00 vissa dagar.
I diskussionerna på konferensen mellan bud från olika skandinaviska länder talades det också mycket om det man kallar ‘utlänningarna’. I Sverige påstår man att ‘utlänningarna’ ofta låter andra dela sina distrikt och i Norge sjukskriver de sig om det är kallt, påstår transportrepresentanerna.
I Malmö skall alla distrikt mätas via dator och GPS. I Stockholm används specialtränande superbud som kan gå i precis rätt hastighet, påstår man.
I Norge är det 5 km i timmen som gäller som rätt hastighet, i Sverige ska ett tidningsbud färdas med 4,8 km i timmen gående och 6 km i timmen på cykel, menar man
Men först vid nästa års transportkonferens planerar man att gå djupare in i ämnet om tidmätningar för tidningsbuden.
Det var det besked som de svenska tidningsbudsrepresentanterna gav under konferensen i Helsingör.
Sanningen om avtalsförhandligarna mellan Almega och Transportarbetarförbundet tycks vara den som kom fram under den Skandinaviska Transportarbetarkonferensen i Helsingör.Transport har inga större krav i avtalsförhandlingarna som rör tidningsbuden. Avtalet kommer i stort sett bara att förlängas.
Men man kommer att öppna upp för en alternativ fast arbetstid t.ex. mellan 03.00 och 06.00, som kan följas av annan utdelning efter 06.00 vissa dagar.
I diskussionerna på konferensen mellan bud från olika skandinaviska länder talades det också mycket om det man kallar ‘utlänningarna’. I Sverige påstår man att ‘utlänningarna’ ofta låter andra dela sina distrikt och i Norge sjukskriver de sig om det är kallt, påstår transportrepresentanerna.
I Malmö skall alla distrikt mätas via dator och GPS. I Stockholm används specialtränande superbud som kan gå i precis rätt hastighet, påstår man.
I Norge är det 5 km i timmen som gäller som rätt hastighet, i Sverige ska ett tidningsbud färdas med 4,8 km i timmen gående och 6 km i timmen på cykel, menar man
Men först vid nästa års transportkonferens planerar man att gå djupare in i ämnet om tidmätningar för tidningsbuden.
Kommentarer