Transportarbetareförbundet med fingrarna i sylten


Transportarbetareförbundet har avslöjats med båda fingrarna  i syltburken.
  
                               Tog 30 miljoner från a-kassan                         
För att fortsätta sitt vidlyftiga spel med höga funktionärslöner och stora utgifter har man lagt beslag på över 30 miljoner som tillhör a-kassan. Pengar som man nu tvingas betala tillbaka genom att sälja av värdepapper för 40 miljoner.
Samtidigt som transports avtal ger många tidningsbud mellan ca.150-250 000 om året (för ett tungt nattarbete som motsvarar ett fullt dagsverke) - så ligger transportfunktionärerna med löner på mellan 400-500 000.
Transportarbetareförbundet har allt mer och mer förvandlats till ett affärsdrivande verk. Just nu går det dåligt. Man har beslutat sig för att lägga tyngden av verksamheten mot det som ger ekonomisk utbyte.

                                Inga normala krav ställs                                 
Trots det goda förhandlingsläget -med extremt svåra förhållanden och hundratals vakanser i vinter, vägrar transportarbetarförbundet att ställa normala löne- eller förbättringskrav för tidningsbuden. Deras främsta krav är att yrket skall avskaffas i den form som det är idag. Tidningsbuden ger för lite i ekonomiskt utdelning för förbundet.
Allt för få medlemmar och för lite medlemskontigenter.
- Förhandlingarna handlar om att de skall arbeta med fasta klocktider, och befinna sig på arbetet under en bestämd arbetstid. Ett mer ordinärt arbete kommer att innebära att de blir medlemmar i transport och börja ge oss rejäla intäkter.
Transportarbetareförbundet och vissa utdelarbolag är redan överrens om att utrota tidningsbudsyrket och  på många håll gå över till bilburna uniformerade och datastyrda distributörer som arbetar på bestämda tider. För att driva på den här utvecklingen har man tillsatt en förhandlingsdelegation som helt domineras av transportarbetarförbundets anställda funktionärer.
Många tidningsbud är kvinnor - ingen för deras talan i förhandlingsdelegationen
Många tidningsbud kommer från andra kulturer - ingen representation i förhandlingsdelegationen.
De mest utsatta buden just nu är cykel och gångbuden - ingen talar för dem i delegationen.

                                 Firar påsken i Stockholm                              
I Transportarbetarens nya nummer meddelar man att delegationen och bolagsherrarna kommer att stråla samman i Stockholm under måndagen och tisdagen i påskveckan - 18-19 april. Anledningen till datumet tros vara att man vill ge möjligheter för vissa att ta ut svängarna under påskveckan.

Kommentarer

Anonym sa…
Skrämmande! Vad kan dessa herrar hitta på om dom får härja fritt?
Anonym sa…
Den här typen av människor bör sitta bakom galler.