15 november 2012 |
Vad är det som händer i Transport? I ett internt meddelande skriver Lars Lindgren till sina medarbetare. "Klockan 8.30 vill jag se er på kontoret snygga och nyktra".
Det kan verka som en internt skämtande jargong, men i bakgrunden finns en alltmer självsvåldig stil.
-Demokratin i förbundet har alltid varit minst sagt vacklande, men nu är den verkligen vingklippt, menar en person med god insyn i förbundet.
Ett av resultaten är att Transports ledning helt på egen hand valt ut en delegation till tidningsbudsförhandlingarna. Utan någon som helst inblandning från avdelningar, sektioner och klubbar.
Därmed sätter Transportarbetareförbundet åt sidan alla regler som tidigare gällt inom fackföreningsrörelsen.
Delegationen innehåller till största delen personer med höga inkomster för olika fackliga kontorsuppdrag.
Det är i själva verket bara en enda person som har en vanlig tidningsbudsanställning!
För första gången någonsin sedan centrala avtal infördes inom branschen har man stängt ute Stockholmssektionens ordförande från förhandlingarna.
Delegationen består av Lars Lindgren, Marcel Carlstedt, Lennart Sköld, Matts Haglund, Josef Vegvari, Torkel Blom, Jari Sotkasiira, Lars Jonasson, Daniel Hilmér, Kenneth Nilsson och Ingrid Välitalo.
Kommentarer
Förfallet är ju totalt i detta förbund på alla plan. Lämna detta sjunkande skepp! Det är ingen tvekan, det är en belastning för var och en att vara bunden av dessa amatöravtal som man i detta förbund står bakom.
Men Dinu verkar ganska flata kanske är det SD uteslutna från Transport som driver det gänget med någon hemlig agenda.
om det nu är fler än en.
Du ledarskikt hahaha: DiNU har angett att man är opolitiska och således inte hänger upp sig på medlemmars politiska ståndpunkter. Man fokuserar sig på yrkesgruppers specifika problem och försöker komma tillrätta med dessa. Fogar sig således i det politiska klimat som råder och försöker göra bästa möjliga resultat från denna ståndpunkt. För närvarande finns inga SD-are som har någon tongivande ton i DiNU. Det finns heller hemlig agenda.
Icke kollektivavtalsslutande fackförening har rätt företräda medlem i förhandling med AG som rör medlems arbetsförhållanden. Står i MBL.
Därför skrev jag bara om sånt som INTE regleras av kollektivavtalet, och där ingår väl inte arbetsförhållanden? Så om det är ett brott mot MBL beror på vad saken gällde. Det står att han ville omförhandla sitt avtal, och vilken anledning finns det att omförhandla då? I anställningsvatalet finns arbetstid och lön med. Arbetstiden bestäms av arbetsgivaren - det är inte direkt förhandlingsbart. Lönen finns med i kollektivacvtalet osv. Som sagt, det framgår inte riktigt vad saken gäller men et låter konstigt att nån bara vill omförhandla sitt avtal. Du kan ju förhandla om arbetstiden när det gäller en sänkning, men du har väl inte mycket att komma med där, och är du säker på att det inte är Transport som avses som förhandlingspart i avtalet? Nu har jag förklarat vad jag menade från början.
Transport och arbetsgivarna kommer överens alldeles utmärkt så jag ifrågasätter din verklighetsuppfattning där. Och sen det här med "skälig lön". Begreppet existerar knappast i reella förhandlingar utan man talar väl snarast om löneutrymme relativt den av ägarna förväntade vinsten som verksamheten ska generera. Tidningsbud är utbytbara och passar inte gallosherna är det bara att dra åt helvete samt deras fackliga företrädare. Så ser verkligheten ut som Transport anpassat sig till. Pratglada Dinu verkar ha skev verklighetsuppfattning och lär inte ens komma in i matchen.
svaret är: min dotter.
Allstå en tjej på snart 40 år som är akademiker och har lärt sig att arbeta på rätt sätt. Gällande Dina övriga synpunkter förslår jag att Du läser på innan Du yttrar Dig.