Extraknäck i Stockholm?
Som enda plats i världen kör DHL igång paketleveranser med privatpersoner i Stockholm från 1:a september.
Vem som helst, över 18 och ägare till en smartphone, kan genom en mobilapp se vilka paket som finns att köra ut och åta sig att leverera paketet från DHL:s serviceställe till mottagaren. Här är deras sida myways.com
Den som skall ha paketet avgör själv hur mycket det skall kosta att få det utkört och markerar en summa mellan 30 och 150 kronor. Det går också att öka på summan om ingen nappar. Är priset lågt finns det större risk att ingen kör ut det, utan att man får hämta det själv.
Mottagaren kan, om man vill, ange två alternativa leveransplatser och tider. Leveransplatsen kan vara var som helst, hemma, på jobbet, eller t.ex. på stranden, biblioteket eller gymmet.
Man tror att många blocket- och traderaköpare kommer att vara positiva till leveranssättet. Men också företagskedjor. Under sommaren har ett sportproduktföretag testkört privatleveranser i Stockholm och det sägs ha fungerat bra.
Den som kör ut får poäng när leveransen är klar. Man kan när som helst gå in på sitt Mywaykonto och få poängen utbetalda som pengar till sitt bankkonto. DHL tar ut 10% i förmedlingsavgift.
Transportarbetareförbundet reagerar mycket negativt och menar att det låter som ett dåligt aprilskämt. Ett sätt att utnyttja privatpersoner till billiga tjänster för att gå förbi anställningar. Andra menar att det nya leveranssättet kan bli ett litet andningshål för att tjäna en slant utanför alla anställningskrav. Och kanske en extra inkomstkälla för en del tidningsbud.
DHL ägs av tyska Deutsche Post och har fått dåligt rykte genom att man använder kameraövervakning, visiteringar och omfattande GPS-kontroll av sina anställda.
Som enda plats i världen kör DHL igång paketleveranser med privatpersoner i Stockholm från 1:a september.
6 september 2013 |
Den som skall ha paketet avgör själv hur mycket det skall kosta att få det utkört och markerar en summa mellan 30 och 150 kronor. Det går också att öka på summan om ingen nappar. Är priset lågt finns det större risk att ingen kör ut det, utan att man får hämta det själv.
Mottagaren kan, om man vill, ange två alternativa leveransplatser och tider. Leveransplatsen kan vara var som helst, hemma, på jobbet, eller t.ex. på stranden, biblioteket eller gymmet.
Man tror att många blocket- och traderaköpare kommer att vara positiva till leveranssättet. Men också företagskedjor. Under sommaren har ett sportproduktföretag testkört privatleveranser i Stockholm och det sägs ha fungerat bra.
Den som kör ut får poäng när leveransen är klar. Man kan när som helst gå in på sitt Mywaykonto och få poängen utbetalda som pengar till sitt bankkonto. DHL tar ut 10% i förmedlingsavgift.
Transportarbetareförbundet reagerar mycket negativt och menar att det låter som ett dåligt aprilskämt. Ett sätt att utnyttja privatpersoner till billiga tjänster för att gå förbi anställningar. Andra menar att det nya leveranssättet kan bli ett litet andningshål för att tjäna en slant utanför alla anställningskrav. Och kanske en extra inkomstkälla för en del tidningsbud.
DHL ägs av tyska Deutsche Post och har fått dåligt rykte genom att man använder kameraövervakning, visiteringar och omfattande GPS-kontroll av sina anställda.
Kommentarer
För tidningsbud gäller inte samma regler för du är anställd, och om du använder bilen skulle i så fall arbetsgivaren ha tillstånd, men en hantverkare som använder sin egen eller företagsbilen i tjänsten räknas inte som yrkestrafik, mao du står inte till allmänhetens förfogande, vem som helst kan inte anlita dig för att köra tidningar, bara din arbetsgivare. Men i det här fallet borde DHL anlita dig proffesionellt som ett fristående åkeri eller du själv ha alla tillstånd som krävs.