18 december 2013 |
För några timmar sedan gick Bring Citymail ut med ett pressmeddelande, där det heter att Bring Citymail och Premo slås samman.
Huvudbolaget kommer att heta Bring Citymail Stockholm.
Norska posten äger halva bolaget. 25 % ägs av Dagens Nyheter och 25 % av Svenska Dagbladet.
Vi skall tillsammans distribuera såväl tidningar som post i Stockholmsområdet och dra fördel av att kunna utnyttja lokaler och fordon tillsammans, heter det.
Företaget skall ledas av Bring Citymails VD Patrik Östberg. Här är en länk till pressmeddelandet.
Bring Citymail har avtal med SEKO, men tidningsutdelningen kommer av allt att döma fortsätta under Transports avtal - åtminstone till en början.
Seko har nu gått ut med facklig information om ombildningen av Bring Citymail i Stockholm. Här
Kommentarer
Transports tidningsbudskaka är en stor tårta för vissa och en liten skorpa för många
OB är högre, minst 18 kr, men månadslönen verkar vara lägre, men det är väl fler heltidstjänster. De har ett saftigt super OB på 355 kr på julafton och andra såna dagar. Det verkar vara ett bättre avtal än vårt.
/Fredrik Alzén, tf. Ordförande Seko Bring Citymail (lokala klubben på Bring Citymail)
Jag är ombudsman på Seko, inte på Bring Citymail. Där har vi förtroendevalda som sköter den fackliga verksamheten, däribland Fredrik Alzén som har kommenterat här ett par gånger. Den nya bolagsstruktureren kommer vara så att Bring Citymail Stockholm kommer att äga två företag där Premo är en del och Bring Citymails Stockholmsverksamhet är en annan (Bring Citymail Eken heter detta företag). Seko kommer även fortsättningsvis att organisera de arbetstagare som befinner sig i Bring Citymail Eken.
När det gäller villkoren så är Sekos avtal skrivet med dagtidsarbete, måndag till fredag, i åtanke. OB-tilläggen är därför väl tilltagna (lägstalönerna är å andra sidan det inte). En nyanställd går in på 17 050 kr, natt OB för någon med denna lön är 42,63 kr/timme. Vid heltidsarbete natt (36 timmar per vecka) motsvarar det totalt OB på omkring 6 500 kr/månad.
I nuläget finns det inget som tvingar fram en gränsdrag mellan Seko och Transport eftersom verksamheterna ligger i olika bolag med en gemensam ägare.
Thomas Gorin Weijmer
Ombudsman Seko
thomas.gorinweijmer@seko.se
Sedan när jag jämfört avtalen så känner jag ändå (må vara partisk) att Sekos avtal är fördelaktigare för personalen än vad Transports avtal är. Vid en framtida sammaslagning av verksamheterna så skall allt tas i beaktande men generellt ser jag det som bättre villkor i Sekos avtal.
Nej, det är inte tillåtet att köra på fel sida eller på andra ställen där det är olagligt. Det jobbar vi med mot våra medarbetare. Tyvärr finns inte alltid viljan att ändra beteende hos anställda.
Och nej, Vi festar inte med cheferna. Sådan relation har vi inte.
På Polisfrågan instämmer jag att de ska vara ute och kontrollera mer så att alla följer lagen. Men fortsatt förstår jag inte kopplingen till Kollektivavtalstillhörighet.
Nu förtiden behövs ej den lappen utan det registreras "digitalt".
Samt att vi utbildar förarna i att använda tidbok för körningar och vilotider och informerar om att dom kan få dryga böter av farbror P om detta inte sköts.
Hur det ser ut på andra regioner vet jag ej.
Min slutsats är att alla spår av djävla Premo och djävla Transport måste bort, Jag hälsar Bring och Seko som frälsare.
Amen.
MVH Fredrik Alzén
ordförande Seko Bring Citymail.
fredrik.alzen@bringcitymail.com
MVH Fredrik Alzén
ordförande Seko Bring Citymail
fredrik.alzen@bringcitymail.com
Ansvaret ligger på VD eller om företaget har utnämnt en trafikansvarig, på den personen. Max straffet är 1års fängelse. Så nu är vi klara med var ansvaret ligger och straffsatser.