17 februari 2016
Redan i nästa månad kommer de första el-cyklarna att rulla ut i Göteborg.
VTD vill bli en stor postopertör. El-cyklarna är en viktig del i VTD:s nysatsning.
I första omgången är det 160 nya specialgjorda el-cyklar framtagna av Monark Exersice och anpassade för både tidningar och post med bl.a. låsbara fack. Det går också att koppla en vagn till cyklarna för att öka lastkapaciteten.
250 watt i tramporna
PostNord har sen lång tid tillbaka haft Monark Exercise el-cyklar. Och flera distributionsföretag har en del Monark el-cyklar. Tidningstjänst började använda dem redan för 10 år sedan.
Postens el-cyklar är en tre-växlad cykel med Panasonic 250 watt motor, det högsta tillåtna för el-cyklar. Vid hastighet över 25 km ska motorn slå av automatiskt.
Man cyklar som på en vanlig cykel men tramporna går fritt bakåt. Det är trumbromsar både bak och fram. Det finns batterikraftmätare med ett antal lampor som slocknar efterhand som batteriet går ut. Och man kan i tre steg välja hur hög batterikraft som ska användas.
Utan batterikraft är cykeln tungtrampad, speciellt med packning, men det finns batterier som har större kapacitet idag än det gjorde tidigare. Det finns inget vanligt stöd utan en upp- och ner-sänkbar stödanordning fram med små hjul. Det är tänkt att man ska kunna gå och dra cykeln framåt utan att fälla upp stödanordningen.
Många tidningsbud på VTD ska gå en särskild utbildning i "El-Cykel" den närmaste tiden,
Faller el-cyklarna väl ut ska VTD köpa in fler. Det talas om upp till 600.
Redan i nästa månad kommer de första el-cyklarna att rulla ut i Göteborg.
VTD vill bli en stor postopertör. El-cyklarna är en viktig del i VTD:s nysatsning.
I första omgången är det 160 nya specialgjorda el-cyklar framtagna av Monark Exersice och anpassade för både tidningar och post med bl.a. låsbara fack. Det går också att koppla en vagn till cyklarna för att öka lastkapaciteten.
250 watt i tramporna
PostNord har sen lång tid tillbaka haft Monark Exercise el-cyklar. Och flera distributionsföretag har en del Monark el-cyklar. Tidningstjänst började använda dem redan för 10 år sedan.
Postens el-cyklar är en tre-växlad cykel med Panasonic 250 watt motor, det högsta tillåtna för el-cyklar. Vid hastighet över 25 km ska motorn slå av automatiskt.
Postens el-cykel från Monark |
Man cyklar som på en vanlig cykel men tramporna går fritt bakåt. Det är trumbromsar både bak och fram. Det finns batterikraftmätare med ett antal lampor som slocknar efterhand som batteriet går ut. Och man kan i tre steg välja hur hög batterikraft som ska användas.
Utan batterikraft är cykeln tungtrampad, speciellt med packning, men det finns batterier som har större kapacitet idag än det gjorde tidigare. Det finns inget vanligt stöd utan en upp- och ner-sänkbar stödanordning fram med små hjul. Det är tänkt att man ska kunna gå och dra cykeln framåt utan att fälla upp stödanordningen.
Många tidningsbud på VTD ska gå en särskild utbildning i "El-Cykel" den närmaste tiden,
Faller el-cyklarna väl ut ska VTD köpa in fler. Det talas om upp till 600.
Kommentarer