söndag 30 juni 2019

Siffrorna som morgonpressen talar tyst om


30 JUNI 2019




Siffrorna om morgonpressens ekonomi från 2018 är ingenting som mediekoncernerna vill gå ut med.

*  86 % av intäkterna kommer från papperstidningarna.
*  91 % av läsarintäkterna kommer från papperstidningar.
*  Prenumerationsintäkterna från papperstidningarna minskade inte - utan ökade med 3 %  i medeltal under 2018


Andelen inkomster som kommer från läsarna ökar också hela tiden kraftigt. 
De var bara för några år sedan en bra bit under 50 % och i dag är det nästan 60 % av intäkterna som kommer från abonnenterna.


Akuta ekonomiska problem för morgonpressen hänger till stor del samman med fallande annonsintäkter i papperstidningen. Det beror inte alls bara på att annonsmängden minskar och att ibladningarna blir färre, utan i stor utsträckning på en kraftig prisnedgång på annonserna.

Enligt branschen är det främst digitala kanaler som facebook och Google som har skapat en prispress nedåt och gör att betalningsviljan mot tidningarna sjunker. Prisnedgången har också accelererats genom att Transportarbetareförbundet skrivit ett extremt låglöneavtal  med Svensk Direktreklam, som inte bara drabbar reklamutdelarna, utan också gör att de kan hålla nere priserna för reklamblad över hela landet.

I många herrans år har morgonpressen försökt vänja läsarna vid internetläsning genom att lägga ut artiklar gratis. 
Den senaste tiden har då morgontidningarna till slut satt in en av de sista stötarna i planen på att få över prenumeranterna till den digitala sidan. Det handlar om att stänga ner all gratisläsning och låta sidan slå över till en betalmur med en uppmaning om att skriva in sitt kontonummer.
Men det har inte hjälpt. De digitala inkomsterna är alldeles för små för att orka dra skeppet vidare. Dessutom minskar även de digitala annonsintäkterna när sidorna är stängda och får mindre visningar.  
Tidigare har tidningsföretagen frågat sig vilket år som papperstidningen försvinner och allt blir digitalt.
Idag är frågan omformulerad. 
I en artikel i tidningen Medievärlden frågar sig en expert på mediebranschen. 
"Kommer morgonpressen inom överskådlig framtid att kunna bli helt digital?"
Svaret skulle kunna tydas som "nä, det ser inte ut så idag".

Mycket av de digitala framgångarna är skryt och ingenting som avspeglar sig i riktiga intäkter. De digitala abonnemangen är billiga, oftast 99 kronor i månaden, och de som köper dem är otrogna. De digitala framgångarna är kraftigt överskattade.

Om distributionen: De svaga distributionsbolagen har en väldig personalomsättning och stora svårigheter att klara av att kombinera olika uppdrag. Och samtidigt se till att de allt viktigare pappersprenumeranterna får sin tidning i tid. 
På den tiden det fanns stora resurser inom branschen satsades det inte på att bygga upp distributionen med bättre villkor för tidningsbuden. Tvärtom, Tidningsutgivarna och sedan Almega Medieföretagen, var närmast fanatiska med att göra distributionen så billig som möjligt. En svag fackförening bidrog också till svaga företag.
Idag får de betala priset.

När olika projekt idag går i stöpet efter att det lagts ner stora arbetsinsatser och mycket pengar, beror det oftast på att de nya uppdragen tenderar att ge kraftiga förseningar som innebär att morgontidningsläsarna hotar med att säga upp sina abonnemang. Att bolagen samtidigt slirar med att betala ut full lön för arbetstiden till tidningsbuden ställer företagen i en ännu sämre dager.

Utan papperstidningens intäkter går medieföretagen snabbt bankrutt.

Att morgontidningen kommer i tid är inte längre bara det gamla mantrat om att: "Tidningen måste fram".
Idag har det blivit en ekonomisk nödvändighet att abonnenterna hålls på gott humor och får sin tidning. Siffrorna från 2018 visar till och med att inkomsterna från pappersprenumerationer ökat något under året. Men det beror inte på att fler prenumererar utan på att priset ökat.

Det talas i hemlighet om att det gäller att mjölka ur så mycket som möjligt ur papperstidningen, främst i de tätbefolkade områdena där utdelningen är billigast.  

Att vinna tid och hoppas på digitala inkomster längre fram i tiden.
För när medieföretagen talar om att värna papperstidningen är det inte av godhet. Det handlar om ren "cash" och överlevnad.

1 kommentar:

  1. Att starta surfplatta/dator/mobil vid frukosten för att läsa e-tidningen är inget jag vill göra...försöker få barnen att dra ner på sin skärmtid och vill föregå med ett bra exempel. Hur ska jag kunna be dom att inte sitta framför en skärm om jag gör det varje morgon.

    SvaraRadera