Under taggen #rosastreiken kan man söka information om strejken på Foodora i Oslo.
Den är nu inne på sin tredje vecka.
Och för varje dag ansluter sig fler och fler till Fellesforbundet av Foodoras omkring 400 cykelbud i Oslo (eller riders som de kallas på företaget).
Det är Norska Transport som organiserat foodora-cyklisterna, men norska Transport gick nyligen upp i Fellesforbundet.
Huvudkravet är att Foodora ska skriva på kollektivavtal med facket.
Medlemsantalet ökar för varje dag
Strejken följs av många aktörer inom den så kallade gig-ekonomin som motsätter sig avtal och säkra anställningsformer och vill ha flexibel och billig arbetskraft.
Det började med att ett 80-tal bud gick ut i strejk. Sen anslöt sig fler och snart var det 145 bud ute i strejk.
Och nu har många fler gått med i Fellesforbundet och det senaste varslet ligger på nära 200 bud.
Omkring hälften av buden som jobbar för Foodora i Oslo har nu gått med i facket.
Också i andra norska städer ansluter sig allt fler och det finns planer på att utvidga strejken.
- Det är masstillströmning, säger man på Fellesforbundet.
Förutom kollektivavtal med riktiga anställningar och normala villkor kräver facket en uppskrivning av lönerna enligt index för de senaste åren, då lönen varit densamma i tre år.
De kräver också 5 norska.kr. mer i timmen som kompensation för att de måste ha egna cyklar och tvingas till dyra cykelreparationer. Enligt foodora-buden kostar det minst 10.000 kronor om året att hålla sig med en fin cykel som är i trim, och inte minst på vintern är det ett stort slitage.
Löneläget i på Foodora i Norge är; 120 norska kronor i timmen som grundlön, 15 n. kronor i tillägg per leverans på vardagar, 20 n.kronor på lördagar och 25 n.kronor på söndagar.
Buden är anställda på frilanskontrakt som varar högst tre månader.
Villkoren för matbuden skiljer sig åt från land till land och från företag till företag.
Grundlön vardagar 70 kronor
Om Foodora i Sverige skriver tidningen Lag och Avtal i augusti 2019:
"Cykelbudsföretaget Foodora har bytt lönemodell löpande sedan starten 2015. Idag anställer de sina cykelbud på tremånaderskontrakt och betalar in skatt och sociala avgifter samt försäkring för de timmar buden jobbar åt dem. Grundanställningen är 10 timmar i veckan och lönen är 70 kr/timmen på vardagar och 90 på helger. Dessutom tillkommer en tjuga för varje leverans."
Hundratusentals bud över världen
Att leverera mat från restauranger är en bransch som spridit sig rekordsnabbt och det finns redan flera hundratusentals personer som har budjobbet sett över hela världen.
I väst-Europa är cyklande matbud det vanligaste. Men det finns också mopeder och bilar. Mopeder dominerar i Asien. I öst-Europa finns även bud som tar sig fram till fots eller halvspringande.
I Sverige finns flera företag, en del bara i de största städerna, andra har spridit sig till mellanstora städer. Förutom Foodora finns finska Wolt, amerikanska Ubers bolag Uber Eat, och svenska bolaget Hungrig som nyligen såldes till Foodoras ägare Delivery Hero i Berlin och håller på att slås samman med Foodora i Sverige.
Foodora opererar i Sverige, Norge, Finland, Österrike och Kanada.
Ägaren Delivery Hero i Berlin har även kvar märket Foodpanda i många länder, även om de har sålt de stora Foodpanda i Indien och Ryssland till andra aktörer.
Sverige är en av de marknader Delivery Hero satsar på och nu äger de förutom Foodora både Hungrig och Onlinepizza.
Foodora har stängt ner i Australien, Frankrike, Italien, Tyskland och Holland. I Australien efterlämnade de stora löneskulder till budcyklisterna.
Ute i Europa är det engelska företaget Deliveroo stora. De beräknas ha omkring 50.000 så kallade riders.
Uppsägningstid fyra dagar
I augusti i år meddelade Deliveroo att de stänger verksamheten i Tyskland. Buden fick beskedet fyra dagar innan de packade ihop och la ner i Tyskland.
Strejken i Norge har fått extra skjuts av att de strejkande serverar soppa, kaffe och våfflor till allmänheten på ett torg i centrala Oslo.
De reparerar även cyklar helt gratis på torget under strejken för att vinna förståelse och PR hos allmänheten. Och delar ut information som ska göra att kunderna förstår vilka villkor foodora-riders arbetar under.
Ett cykelbud säger: Ni kanske får betala lite mer för leveransen om det blir kollektivavtal - men det har ni råd till.
- Och då vet ni att den som kommer med maten arbetar under vettiga villkor.
Vägen fram till strejk har varit lång. En facklig representant säger att de använt metoder som att själva beställa mat genom Foodora för att träffa och diskutera med arbetskamrater.
Och under strejken har de funnits utanför de mest populära restaurangerna i Oslo för att värva medlemmar.
Den är nu inne på sin tredje vecka.
Och för varje dag ansluter sig fler och fler till Fellesforbundet av Foodoras omkring 400 cykelbud i Oslo (eller riders som de kallas på företaget).
Det är Norska Transport som organiserat foodora-cyklisterna, men norska Transport gick nyligen upp i Fellesforbundet.
Huvudkravet är att Foodora ska skriva på kollektivavtal med facket.
Medlemsantalet ökar för varje dag
Strejken följs av många aktörer inom den så kallade gig-ekonomin som motsätter sig avtal och säkra anställningsformer och vill ha flexibel och billig arbetskraft.
Det började med att ett 80-tal bud gick ut i strejk. Sen anslöt sig fler och snart var det 145 bud ute i strejk.
Och nu har många fler gått med i Fellesforbundet och det senaste varslet ligger på nära 200 bud.
Omkring hälften av buden som jobbar för Foodora i Oslo har nu gått med i facket.
Också i andra norska städer ansluter sig allt fler och det finns planer på att utvidga strejken.
- Det är masstillströmning, säger man på Fellesforbundet.
Förutom kollektivavtal med riktiga anställningar och normala villkor kräver facket en uppskrivning av lönerna enligt index för de senaste åren, då lönen varit densamma i tre år.
De kräver också 5 norska.kr. mer i timmen som kompensation för att de måste ha egna cyklar och tvingas till dyra cykelreparationer. Enligt foodora-buden kostar det minst 10.000 kronor om året att hålla sig med en fin cykel som är i trim, och inte minst på vintern är det ett stort slitage.
Löneläget i på Foodora i Norge är; 120 norska kronor i timmen som grundlön, 15 n. kronor i tillägg per leverans på vardagar, 20 n.kronor på lördagar och 25 n.kronor på söndagar.
Buden är anställda på frilanskontrakt som varar högst tre månader.
Villkoren för matbuden skiljer sig åt från land till land och från företag till företag.
Grundlön vardagar 70 kronor
Om Foodora i Sverige skriver tidningen Lag och Avtal i augusti 2019:
"Cykelbudsföretaget Foodora har bytt lönemodell löpande sedan starten 2015. Idag anställer de sina cykelbud på tremånaderskontrakt och betalar in skatt och sociala avgifter samt försäkring för de timmar buden jobbar åt dem. Grundanställningen är 10 timmar i veckan och lönen är 70 kr/timmen på vardagar och 90 på helger. Dessutom tillkommer en tjuga för varje leverans."
Hundratusentals bud över världen
Att leverera mat från restauranger är en bransch som spridit sig rekordsnabbt och det finns redan flera hundratusentals personer som har budjobbet sett över hela världen.
I väst-Europa är cyklande matbud det vanligaste. Men det finns också mopeder och bilar. Mopeder dominerar i Asien. I öst-Europa finns även bud som tar sig fram till fots eller halvspringande.
I Sverige finns flera företag, en del bara i de största städerna, andra har spridit sig till mellanstora städer. Förutom Foodora finns finska Wolt, amerikanska Ubers bolag Uber Eat, och svenska bolaget Hungrig som nyligen såldes till Foodoras ägare Delivery Hero i Berlin och håller på att slås samman med Foodora i Sverige.
Foodora opererar i Sverige, Norge, Finland, Österrike och Kanada.
Ägaren Delivery Hero i Berlin har även kvar märket Foodpanda i många länder, även om de har sålt de stora Foodpanda i Indien och Ryssland till andra aktörer.
Sverige är en av de marknader Delivery Hero satsar på och nu äger de förutom Foodora både Hungrig och Onlinepizza.
Foodora har stängt ner i Australien, Frankrike, Italien, Tyskland och Holland. I Australien efterlämnade de stora löneskulder till budcyklisterna.
Ute i Europa är det engelska företaget Deliveroo stora. De beräknas ha omkring 50.000 så kallade riders.
Uppsägningstid fyra dagar
I augusti i år meddelade Deliveroo att de stänger verksamheten i Tyskland. Buden fick beskedet fyra dagar innan de packade ihop och la ner i Tyskland.
Strejken i Norge har fått extra skjuts av att de strejkande serverar soppa, kaffe och våfflor till allmänheten på ett torg i centrala Oslo.
De reparerar även cyklar helt gratis på torget under strejken för att vinna förståelse och PR hos allmänheten. Och delar ut information som ska göra att kunderna förstår vilka villkor foodora-riders arbetar under.
Ett cykelbud säger: Ni kanske får betala lite mer för leveransen om det blir kollektivavtal - men det har ni råd till.
- Och då vet ni att den som kommer med maten arbetar under vettiga villkor.
Vägen fram till strejk har varit lång. En facklig representant säger att de använt metoder som att själva beställa mat genom Foodora för att träffa och diskutera med arbetskamrater.
Och under strejken har de funnits utanför de mest populära restaurangerna i Oslo för att värva medlemmar.
Kommentarer