Inte en vinter till...6:6a mot Prolog

 



Inte en vinter till...Paxstern är för kall. Gör något. 

Så kan man sammanfatta skyddsombudets begäran

Ett skyddsombud i Örebro har lämnat in en så kallad 6: 6a med begäran om ingripande, föreläggande eller förbud mot Prolog på grund av kalldraget, kylan och den oskyddade förarhytten på Paxstern, som helt saknar fönster och dörrar vid sidan om förarplatsen.

Nu blir det Arbetsmiljöverket som får avgöra om de anser att Paxster-bilen uppfyller vad som krävs enligt arbetsmiljölagstiftningen för ett arbetsfordon    

Transport avdelning i Örebro har inte kommit någonstans när det gäller någon riktig värme för de som kör Paxster-elbilarna på Prolog. De har krävt en handlingsplan av Prolog för att se till att tidningsbuden inte ska behöva frysa sig sönder och samman.

Enligt företaget kommer de att fortsätta som förut, utan några större förändringar. HR-chefen skriver att den ska ses som en moped. Den får köras på EU-mopedkort och nämner åtgärder som gjorts, värmeslingor i handtagen, en gummimatta på plåtgolvet och vinterkläder.

Företaget hänvisar också till lite bisarra åtgärder. De anställda ska få lära sig olika rörelser som de kan göra när de känner att de börjar förfrysa olika kroppsdelar.

Det finns en framruta och plexiglasskydd fram som går runt på sidan om instrumentpanelen men för föraren är skyddet minimalt, snö och regn slår in på den som kör. För att inte tala om kalldraget.


Paxstern är en utveckling av elektriska golf- och fastighetsskötarbilar som funnits länge. Den tillverkas av Loyds i Norge och används av Posten i Norge och Nya Zeeland. 

I sin reklam framhåller företaget hur lätt föraren kan hoppa ut på båda sidor. Vilket gör att bolagen kan tjäna tid på leveranserna. Nu har de också börjat tillverka en pizza- och matleveransvariant med kyl- och värmeskåp. Också där framhåller de att pizzabudet snabbt som attan kan hoppa in och ur bilen.

I  Sverige har även Premo börjat köpa in Paxster. De har omkring 65 stycken. Prolog 130. Svensk Hemleverans ett 50-tal och Point 10.

Postnord köper numera in små elbilar från danska Garia (bildlänk), som har fönster och dörrar och uppvärmd hytt. Den kräver vanligt körkort och är registrerad som en fyrhjulig motorcykel och är lite dyrare i inköp. 

Nya Zeeländska posten skriver att de räknar med att en Paxster har en genomsnittlig hållbarhet på 6 år.

Kommentarer