167 personer har anmält Early Birds leveranstjänst till Konsumentverket sedan 2019.
KO skriver att de har valt att inte starta något tillsynsärende i dagsläget.
Vi har tittat på några av de senaste anmälningarna. Vad handlar de om?
1.
En kvinna 18-24 år skriver att hon är uppe på nätterna och väntar på sitt paket. Hon har pratat med Point Logistik och beskrivit var hon bor och mejlat Early Bird. De kör runt i byn på nätterna men kommer inte till henne. "Och då mina saker är betalda är jag så rädd att det skulle försvinna eller nåt. Jag förstår inte, jag ser bilarna köra runt i byn hela nätterna men jag förstår inte varför dem inte kan lämna dem bara. Kommer inte och levererar mitt paket. Sitter och säger att dem inte kan leverera när dem inte ens har varit här."
2.
Näst senaste anmälan har lämnats en kvinna 25-34 år. Hon skriver:
Bakgrund: Jag beställde ett paket som skulle levereras med Early Bird. Fick en leveransbekräftelse men inget paket. Företaget i fråga vill under inga omständigheter hjälpa mig och därför går jag denna vägen. Finns bara två alternativ. Antingen har budbäraren stulit det eller så har de struntar i att leverera. Stöld eller utebliven leverans. Från www.babybox.se. Jag mailade till dem när jag insåg att de inte alls fanns ett paket. Gav dem ett dygn då jag tänkte att de kanske blivit fel med SMS-et. Men fick till svar att de inte kunde hjälpa mig, den enda infon de har.
3.
Den tredje senaste anmälan är speciell och innehåller en bild på ett kraschat paket.
En kvinna 25-34 har skickat efter en liten brevlåda, klagomålslåda, tipslåda från Amazon som sägs vara i aluminium, rostrfritt stål. LÄNK (Verkar bara gälla vissa delar.)
-Jag hade beställt en produkt från Amazon som skulle levereras genom företaget Early Bird. 4/1 fick jag ett sms om att mitt paket var levererat vid min adress. Jag gick ut ur lägenheten men där fanns inget paket. Mina grannar hade inte heller sett något. När jag kontaktade företaget skrev de att de inte kan hjälpa mig efter paketet är levererat. Jag gick in på Trustpilot och läste att väldigt många hade varit med om liknande upplevelser med företaget.
Igår 17/1 blev jag kontaktad av en kvinna som bor ett kvarter bort från mig på en gata med liknande namn som min gata och samma husnummer som fått ett paket som var adresserat till mig. Hennes namn var inte alls likt mitt och budet hade tryckt in paketet genom hennes lilla postfack. När jag gick hem och öppnade paketet var innehållet helt trasigt och produkten obrukbar. Företaget går inte att kontakta via telefon och vill inte ta på sig ansvar.
4.
Nästa anmälare i raden är en man 35-49 år gammal som kallar Early Bird ORMAR med många utropstecken efter.
"Deras metoder innebär att dom levererat på natten eller tidigt på morgonen. Dom försöker aldrig kontakta kund eftersom dom inte vill störa så tidigt. Listig utsökt för att kur slippa ansvar. Jag kontaktade deras kundtjänst men dom hänvisar bara till företaget man beställt varorna ifrån. Dom försöker inte ens reda ut vad dom själva gjort för fel. Oseriös pakethantering alternativt organiserad stöld. Jag beställde varor på https://masculinesverige.se/ Dom har valt pajasföretaget Early Bird leverantör : Hej mitt paket har inte kommit fram. Eller så har budet lagt det nånstans vid entren så vem som helst bara kan sno det ??????? Jag har redan varit i kontakt med e-handlaren så snälla hänvisa mig inte tillbaka till dom
Svar: Hej! Tack för ditt mejl. Enligt våra uppgifter är paketet levererat av tidningsdistributören till den adressen du uppgav vid beställning. Vi kan ej skriva ut vilken adress pga GDPR, kolla gärna din orderbekräftelse där adressen ska stå."
5.
Nästa anmälan har skrivits av en man 50-64 år som inte hittar sin tröja från Amazon.
Han skriver att han kollade på sekunden när han fick SMS. Early Bird kunde inte förklara hur tröjan kan försvinna på sekunder.
6.
"Early Bird levererar paket genom tidningsbud. Har fått leverans från dem tidigare som varit ok förutom stora förseningar. Denna gången levererade de inte paket pga att de inte kom in I min port(vilket de gjort flera gånger tidigare). De säjer till mej att be hyresvärden kontakta dem så att de får kod/tagg. Tycker inte att det är mitt ansvar. Sen säger de att de returnerar paketet till Kina( de skryter om att de är miljömedvetna)! Jag skriver till deras kundtjänst för att be dem att inte returnera paketet (de svarar inom 48 timmar säger de). De svarade inte överhuvudtaget, mejlar återigen Early Bird och får ett relativt snabbt svar, de kan inte hjälpa mej utan paketet returneras till Kina. Jag tycker inte att det är ok att ett företag gör såhär, de har fått väldigt mycket dålig kritik på omdömessidor med liknande händelser som min"
Svar från Early Bird:
"Vi har ej kunnat leverera ditt paket och orsaken är att budet ej haft tillgång till portkod/nyckel/bricka för att kunna komma in. Av olika säkerhetsskäl och GDPR så kan vi inte ta emot portkod ifrån dig utan denna information måste komma direkt ifrån din fastighetsägare/hyresvärd/förening. Be dem ta kontakt med oss eller med distributören i ditt område, detta gäller även överlämning av nyckel eller passeringsbricka.
Vänligen ta kontakt med din e-handel då paketet gått i retur till dem, viktigt att du meddelar din e-handel om att du har varit i kontakt med Early Bird kundservice.
Med vänlig hälsning Kundservice Early Bird"
7.
Nästa är en man 35-49 år som skriver:
"Jag gjorde en internetbeställning från Baleur. Sen började jag få meddelanden från Early Bird att paketet skickats och hängts på min dörr. Jag kan inte hitta något paket på min dörr eller anslutning till någon dörr på fastigheten. Dom har alltså inte levererat mitt paket. Leverantören säger kontakta e-handlaren. Men vad ska dom göra? Early bird känns som ett blufföretag. Jag vill ha tillbaka mina pengar."
8.
Jag har varit i kontakt med kundtjänst och fått följande svar: "Paketet har ankommit vår terminal. Distributören saknar paketet vid lastning och en felsökning pågår. Vi vet ej i dagsläget när/om paketet kommer delas ut."
Jag ifrågasatte då hur ett paket kan tappa spårning. Fick då detta svar "Vi beklagar men vi har ingen möjlighet att skicka ut paketet igen utan paketet har gått i retur. Vänligen kontakta din e-butik som du beställde ifrån och meddela om detta."
Från e-handlaren fick jag följande information: "Paket kunde in levereras på grund av att de antingen inte hittade ditt namn på adressen, eller inte kom in i porten. Paketet har då istället skickats ut med PostNord för att kunna levereras till dig, och kommer nå dig inom ett par dagar i brevlådan alternativt till ombud."
9.
En man 18-24 år visar en bild på en skylt där det står med stora bokstäver på svenska och engelska. "Snälla Early Bird lämna paketet här på marken om det inte går ner i brevlådan."
Det hjälpte inte, enligt anmälaren utan tidningsbudet har rapporterat "olämplig leveranspunkt" och två paket har gått i retur till Kina direkt, "eller om de behåller paketen själva, vad vet jag", skriver anmälaren.
Kommentarer
Early Bird 167
bring 35
citymail 6
postnord 560
Budbee 26
UPS 83
Best Transport 10
Schenker 17
airmee 10