....sista länken i det snabba modeslaveriet

Vita vitgråa mjuka paket i långa banor, delar tidningsbuden ut. 

Hänger på lägenhetsdörrarna, lägger i postlådorna.

Den sista länken i en lång kedja som grundar sig på västvärldens enorma överkonsumtion av modekläder.

På paketet står avsändaren som MGG Express Kina. Men var kommer egentligen alla de mystiska mjuka vitgrå paketen från.

Svaret är Shein

Early Bird som levererar för Shein i Sverige tillsammans med DHL, vill framställa sig som företrädare för hållbarhet och som "klimatsmarta". 

Men det går inte ihop. Något skaver väldigt mycket.

Tidningsbuden är bland annat sista länken i den snabba slavbranschen, "Fast Fashion" från Kina till Sverige. 

Kinesiska klädjätten Shein levererar en ganska stor del av sina kläder och andra prylar med tidningsbuden.

Kinesiska kvinnor och flickor, pojkar och män syr för brinnande livet. Ofta från tidig morgon till halv tio på kvällen för att förse mestadels kvinnor i de rika länderna med modekläder som de använder på en  fest och sen slänger eller skänker till så kallad "välgörenhet". En engelsk undersökning visar att Sheins kläder används i genomsnitt två gånger av engelska kvinnor innan de slängs.

Shein svänger formerna på sina modeller in och ut, ibland syns det på bakgrunden, golvet också.

 

Utseendefixering och modehets skapar en bransch utan minsta moral och miljöhänsyn. Samt naturligtvis det ständiga utnyttjandet av fattiga människors arbete.

Shein kallas världens största mode-internet handel. Den kinesiska giganten som växt till osannolika proportioner. Som lägger ut omkring 1000 nya plagg varje dag och som erövrat Tiktok och andra ungdomssajter.

På den stängda facebook-gruppen "Shein Sverige" med 31 tusen medlemmar är Early Bird välkända.

En del är uppe hela natten och väntar in tidningsbudet som ska komma med Sheinkläderna... nu hörs det i trappen, nu kommer tidningsbudet..nu blir det  julafton.

I Sverige är det främst Early Bird och DHL som levererar för kinesiska Shein. Är det stor beställning i kartong är det alltid DHL. Mindre eller ganska stora påsar är oftast Early Bird. Alla varorna går genom bolaget MGG Express i Halmstad som bedriver en oseriös verksamhet. (De samarbetar också med skojare som lurar på folk värdelösa produkter genom så kallad dropshipping från Kina.)

Shein-paketen har ingen avsändare utan får nya etiketter i Halmstad. Men när de öppnas syns det direkt vem som är avsändaren. Alla påsarna inne i paketet är märkta "Shein" med stora bokstäver.


Shein (uttalas she-in, inte shine, eftersom det började som SheInside) startade 2008, först som en återförsäljare av brudklänningar. Sedan dess har det kinesiska företaget expanderat för varje år, och gör stora framgångar på sociala medier. Men är hemlighetsfulla och vägrar svara på frågor om sin verksamhet.

Det är det mest nämnda varumärket på TikTok.  

Att alla varnigslampor lyser rött för mänskligheten och att 13 miljoner dog av klimatkrisen 2021 tycks inte beröra klädkonsumenterna i väst.

Effekterna av vårt uppvärmande klimat har varit alltför uppenbara de senaste månaderna, just nu går temperaturen på vissa håll i Indien upp till 60 grader redan innan den värsta värmeperioden, förödande skogsbränder och värmeböljor, dödliga översvämningar och orkaner blir allt mer "det normala". Den senaste IPCC-rapporten om klimatförändringar märktes "kod röd för mänskligheten."

Snabbmodemärken som Shein är dåliga för människor och planeten.

Förutom att bidra till klimatkrisen, bygger fast fashion också på att utnyttja människor för rent slavarbete. För att massproducera kläder och sälja dem billigt och snabbt, krävs låga löner och miserabla förhållanden i fabrikerna.

Fast fashion i Kina är en humanitär kris. Och den kinesiska staten har varken antagit ILO-konventionerna om att förbjuda tvångsarbete, eller den om rätten att organisera sig.


Ett antal anställda som syr för Shein på sex platser i Guangzhou visade sig arbeta 75-timmarsveckor, säger den schweiziska förespråkargruppen och den icke-statliga organisationen Public Eye.
Kvinnorna gjorde tre skift per dag och hade en dags ledigt i månaden.
Detta bryter mot lokala arbetslagar i Kina
Alla lever i särskilda bobaracker. Alla som syr för Shein kommer från fattiga provinser i Kina.

Hetsen är enorm och kvalitén dålig. Shein skryter med att de kan ta ett plagg från ritbordet till utlagt för försäljning på sajten på tre dagar.

Kritiken mot Shein växer, Borås Tidning. Och i EU förbereder man vissa åtgärder för att stoppa massimporten av slit och släng från Shein och liknande bolag. Officiellt för miljön skull, men naturligtvis finns också ekonomiska intressen att hålla tillbaka ett Kina-företag som expanderar på bekostnad av europeiska modeföretag. 

Det ovanliga med Shein är att de säljer själva över hela världen mot kund och inte exporterar gross till västföretag eller går genom sajter som Wish och Amazon.

De har visserligen lager i Belgien och Östeuropa men största delen av produkterna skickas med flyg direkt från Kina till Europa. Och genomsnittliga leveranstiden till att paketet är framme efter beställning är bara 10-12 dagar. 

De har också fri gratis returrätt på alla plagg tillbaka till Kina genom en retursedel från DHL som kan skrivas ut för varje paket. Många returnerar en stor del av produkterna och skickar efter ny hela tiden. Shein meddelar ibland kunden att "idag är det din lyckodag, du får behålla de plagg du vill returnera utan att betala". De vill helst inte ha returerna. De vräker ut nya plagg i en aldrig sinande ström.

 


Målet är att konkurrera ut H&M och spanska Zara, vilket man redan gjort om man ser till nedladdade appar i Iphone och Android. 

Shein har kallats Kinas ”mest mystiska miljardbolag”. Värdet på bolaget uppskattas till 1000 miljarder kronor, the brand was valued at $100 billion (€91 bn) in April 2022, according to Bloomberg. Mer än H&M och Zara tillsammans.

Företaget har inga kontaktuppgifter till presskontakter på sina internationella sajter och inga journalister eller organisationer tycks nå fram med sina frågor.

 
På sajten Good On You, som betygsätter modevarumärken efter bland annat arbetsvillkor och miljökrav, får Shein bottenbetyg:

Dess betyg är "mycket dålig". Ingen av dess leveranskedjor är certifierad enligt arbetsnormer som säkerställer arbetarnas hälsa och säkerhet, levnadslöner eller andra arbetsrättigheter.

Good on You skriver: "det finns inga bevis för att SHEIN vidtar någon meningsfull åtgärd för att minska sin betydande påverkan på miljön. Från farliga kemikalier till koldioxidutsläpp till mikroplaster, gör SHEIN noll ansträngning. Utöver det bevarar märken som massproducerar sådana billiga, dåligt tillverkade kläder en engångsmodekultur helt enkelt genom att existera."

Europas konsumtion av textilier har den fjärde största påverkan på miljön och klimatförändringarna, efter mat, bostäder och transporter.


Runt om i världen deponeras eller förbränns en långtradare med textilier varje sekund.

VD:n för Early Bird har inte besvarat uppgifterna om att företaget levererar åt ett Kina-företag som är under hård kritik.

Miljoner oanvända plagg slängda i Atacama i Chile

Oanvända plagg kastade i miljontals ut i naturen.


Enorma berg av kläder som skänkts till "välgörenhet" omger Ghanas huvudstad.

Kommentarer