Svagt avtal i Norge


För några år sedan las norska Transportarbetarförbundet ner. Det gick upp i Fellesforbundet, det största facket för privatanställda.

En del varnade för att vissa grupper skulle bli förlorare när förbundet försvann.

När det gäller tidningsbuden ser kritikerna ut att få rätt.

Även tidningen Transportarbejderen är nerlagd och har gått upp i FriFagbevegelse.

Chefredaktören för Transportarbejderen i nästan 20 år , Vegard Holm, talade sig alltid varm för avisbuden i Norge. "De får ta den tyngsta biten med sitt ständiga nattarbete och ska ha hela Norges arbetarklass bakom sig".

Det norska Transportarbetarförbundet strejkvarslade tidigare i stort sett varje gång och skrev inte på förrän efter långa nattmanglingar.

Årets uppgörelse som skrevs på i förra veckan har inte ens nämnts med ett enda ord i FriFagbevegelse.  

Det har sin orsak. Det är ett svagt tvåårigt avtal som ger 4 kronor i allmänt påslag och 1.30 i vad som kallas lokalt justeringstillägg. 

En ändring skrivs in i avtalstexten om att alla produkter ska finnas med vid mätningarna och att trafikreglerna ska följas.

På grund av de stora prisstigningarna och förväntade ytterligare fördyringar så får andra grupper betydligt mer. Brevbärare som tjänar under halvmiljonen får ett allmänt påslag på 15.800 om året. Flera grupper har fått påslag uppemot 10 kronor i timmen.

 

  Om avtalet och omröstningen  går det att läsa på länken.

 


Kommentarer