Tidningens ansvariga vägrar att svara på vad de lämnat ut eller till vem.
Idag är det på sin plats att lämna in en "orosanmälan" för journalisterna på tidningen Transportarbetaren.
Sen Jan Lindkvist, mångårig chefredaktör på tidningen gick i pension i höstas, händer det saker som inte ser bra ut.Räkna inte med att tidningen vågar publicera ett ord som andas kritik mot ledningen eller anställda i förbundet.
Det ser också ut som att möjligheterna för journalisterna att granska och skriva om de olika branscherna har vingklippts.
Risken för journalisterna att förlora jobbet är uppenbar.
Att fackföreningstidningar blir satta på plats av förbundsledningarna är heller ingenting ovanligt. Det har skett på flera andra tidningar inom svensk fackföreningspress.
På senaste kongressen så beslutades att tidningens framtid skulle utredas. Frågan var om tidningen var farlig för de anställda och om det gick att beskära redaktionens möjligheter att skriva om eller granska anställda på förbundet. Och om en person i högsta ledningen skulle inneha posten som ansvarig utgivare för att kunna stoppa "felaktiga" artiklar. "Tidningen får inte vara en internrevisor " hette det i en motion som ledningen besvarade med att redaktionens framtid ska utredas.
Kent Källqvist, pensionerad före detta redaktör för tjänstemannatidningen Vision, utsågs av ledningen som ensamutredare. Han har många "känningar" inom LO-förbundens toppar.
Det blev ingen utredning. Istället väntade de in att Jan Lindkvist skulle försvinna.
Då tog Kent Källkvist över tidningen som tillfällig chef.
Han utsåg sedan Kristina Sjöberg till ny permanent chefredaktör. Hon har varit mångårig vän med Kent Källqvist. Kommer närmast från en post på Hyresgästföreningen och verkar främst ha jobbat som kommunikatör.
Transportarbetaren innehåller på senare tid mycket lite granskning. Största delen är propaganda för förbundet på olika nivåer som hör hemma i kommunikationsdelen, som styr över hemsidan och sociala medier.
Det här exemplet visar hur fel det blir: Hamnarbetarförbundet, det konkurrerande facket i hamnarna, lägger en blockad mot ryskt gods i svenska hamnar som trädde i kraft den 28:e mars.
Tidningen får stora svårigheter att beskriva vad som händer när det gäller blockaden i svenska hamnar.
En stor ryskt oljetanker går in mot Göteborgs hamn, Sunny Liger lastad med hela 42.000 ton rysk diesel. Bekvämlighetsflaggad på Marshallöarna. Hamnarbetarna i Göteborg avvisar gemensamt tankern. Den får inte gå in och lossa i Göteborg. LÄNK OM SUNNY LIGER.
Inte ett ord i Transportarbetaren.
Den går vidare till Nederländerna. Hamnarbetarna varnar sina holländska kollegor. Den nekas tillstånd av Antwerpens hamnarbetarunion att gå in i Antwerpens hamn i slutet av april. Den lägger sig sedan på redden utanför Amsterdam men nekas gå in i hamn. Där blir den liggande en hel vecka. På lördag kväll den 7 maj börjar den röra på sig, den går mot engelska kanalen och har destination satt till Gibraltarsund.
En helt självklar historia att skriva om för en journalist som bevakar hamnarbetarbranschen. Och att följa båtens vidare färd över haven. Men Transportarbetarens journalister får inte röra den. Den kan andas spår av kritik mot Transport och saker skulle skulle kunna utläsas som positiva till Hamnarbetarförbundet. Något som en journalist inte ska beröras av.
Hur kan tidningen missa en sådan historia som den om den ryska jätte-oljetankern som inte lyckas gå in i hamn - utan nu tycks vara på väg mot Gibraltar och ut ur Europa. Det här är bara en av många händelser som Transportarbetaren valt bort. De vågade inte nämna den dramatiska historien där ett reklambud blev beskjuten och var nära att mördas av en direktör i en lyxvilla som sedan frikändes helt av en galen hovrätt. Kunde det störa de högt uppsatta att skriva om det?
Ingen på Transportarbetarens redaktion tycks vara villig (eller våga) svara på någon opassande fråga överhuvudtaget längre.
Har de högt betalda cheferna i förbundet satt redaktionen i en slags karantän?
Relaterat: transportfackets-korta-miljosommar.LÄNK.
Uppdatering: Sunny Liger nekas gå in i Gibraltar hamn. Tankern ligger den 9 maj för ankar utanför Plymouth i engelska kanalen.

Kommentarer