Hotade med att minera brevlådan


 "Han skulle göra vårt liv surt och minera brevlådan". Rubriken är från Nordvästra Skånes Tidningar i slutet av april 22. De skriver om ett pensionerat par som delar ut reklam för Svensk Direktreklam i Skåne.

Paret var ute på en vanlig bilrunda med reklam när de såg en man komma springande i backspegeln. Han slog på bilrutan och slet upp en av framdörrarna.

Han var mäkta upprörd över  "Vår på Bjärehalvön".

Han skrek och hotade utdelarna för att de lagt en lokal tidning i hans brevlåda - trots skylten "nej till reklam".

De två har påverkats stark av det som hände. Utdelarna säger i tidningen att de känner sig mycket skärrade av upplevelsen och funderar på om de kan åka en annan väg så att de inte passerar mannens hus någon mer gång.

Samtidigt har händelsen polisanmälts av Svensk Direktreklam.

Det är inte alls ovanligt att gratistidningar väcker ilska hos de som avböjer reklam. De anser att markeringen också ska gälla för gratistidningar. 

Men precis som utdelarna i Skåne påpekar så har alla som distribuerar den här typen av obetalda tidningar både inom SDR, Postnord och Tidningsdistributionen en arbetsorder att dela ut gratistidningarna även till de som har "Ej Reklam". Bara de som specifikt avböjer gratistidning, eller tidningar i allmänhet, kommer undan att få den i lådan eller inkastet. 

Sen finns det en regel som säger att en tredjedel av tidningen ska bestå av redaktionellt icke-annons-material. En regel som inte alltid efterföljs.

Men att en gratistidning med några kossor på omslaget som signalerar Vår på Bjärehalvön skulle väcka så heta känslor får ses som ganska ovanligt. Han påstod till och med att han skulle minera brevlådan för att göra slut på utdelningen av gratistidningar. 

Tipset att sätta upp en lapp med "Nej till Gratistidningar" var han för upprörd för att ens kunna lyssna till.

Kommentarer