VTD hyvlar - dumpar löner i all hast

 


VTD tänker hyvla ner arbetstiderna utan några distriktomläggningar, gå förbi turordningsregler och försöka tvinga på tidningsbuden nya lägre löner för samma utdelningsområden. Allt ska ske i ilfart mitt i semestertider för att inte väcka kraftiga motåtgärder.

Det är det som nu kallas VTD-skandalen i  Göteborg.

Mitt i semestertiden försöker VTD överrumpla buden  genom nerhyvling av tiderna och därmed lönerna på samma distrikt som idag.

Stampen Media gjorde en vinst på 181 miljoner under 2021 och VTD:s resultat förbättrades kraftigt.

Men på grund av att alla pilar i prognoserna just nu inte pekar rakt upp ska de nattarbetande tidningsbuden, redan lågvlönade, ta smällen. Under Covid-epedimin fick tidningsbuden också ta smällen samtidigt som den välbetalda kontorspersonalen satt hemma i vardagsrumssofforna under ett par år.

VTD blix-inkallade till fysiska möten som hölls under måndagen den 20 juni i Göteborgsområdet. Företagsledningen har också spelat in en video där de förklarar varför de anser att lönerna ska sänkas. Agerandet har möts av skarpa protester som också framfördes på mötena och förhandlingar fortsätter med fackets representanter.

Inledningen för den nya VD:ns tid i VTD blir allt annat än en succé. Det var ett bra tag sedan något distributionsbolag handlade så egenmäktigt och aggressivt mot sina egna anställda.

Samtidigt är ökade levnadsomkostnader på väg att urholka de redan låga lönerna för tidningsutdelare.

Den nya VD:n säger i ett uttalande att hon är ledsen över det som händer på VTD. I genomsnitt påstår hon att lönesänkningen som bolaget vill genomföra ska landa på 13 %. Men enligt uppgifter hotas vissa distrikt med en sänkning på mellan 30 och 35 %. 

Det är en dolkstöt mot buden precis inför den första semestern efter Covid-pandemin och mitt i de kraftigt höjda levnadsomkostnaderna. 

Kraven på att VTD-ledningen ska sparkas ut och lönesänkningarna dras tillbaka blir allt kraftigare.

Transporarbetareförbundets Lars Jonasson skriver att kontorspersonalen suttit vid datorerna och skruvat fram nya distriktstider på ett sätt som får lönerna att sänkas med tusenlappar för de flesta bud.

Hyvling är arbetsrättsligt tveksamt och starkt ifrågasatt. Det har främst riktats tidigare mot deltidsarbetande kvinnor och utlandsfödda, bland annat inom Handels avtalsområden och restauranger. Det kommer också att begränsas genom de nya LAS-reglerna som träder i kraft i månadsskiftet juni-juli och de ska vara fullt tillämpliga från 1:a oktober. Mellan sista juni och oktober gäller övergångsregler och hur dessa påverkar den så kallade hyvlingen är oklart.

Uppdatering: De lokala förhandlingarna har avbrutits av Transportarbetareförbundets budsektion i Göteborg som säger nej till lönesänkningarna. Förhandlingarna flyttas nu till Stockholm, mellan en central ombudsman på Transport i Stockholm och Almega. 

Kommentarer

Anonym sa…
Grisarna har tagit över VTD igen. Drängar styrda av Tidningsdirektörerna som skriker efter mer vinstpengar så att de kan fortsätta plocka ut pengar och ändå anställa fler och fler journalister som dom inte har råd med om det inte vore för allt statligt stöd och vinster från VTD.
Anonym sa…
Jag förstår inte! Det enda sättet att göra en ska. hyvling på är ju att säga upp någon som man sen återanställer. Det är ju precis därför man har A-kassa. Varför gå ner i lön om man får samma ur A-kassan? Vad händer om alla bud, säger nej, jag går?
Anonym sa…
Antar att det inte bli någon lönesänkning för kontorspersonalen, bara på HR sitter det 7-8 st och behövs det verkligen 8 st RC??
VTDbud sa…
Det är protestmöte 7/7 klockan 17:00, kom gärna. Fjärde Långgatan 48 , transports lokaler
Anonym sa…
Varför har Lars Jonasson sektionsordförande bjudit in filialföreståndare till detta protestmöte?Dom är inte tidningsbud utan sitter och leder arbetet ifrån filialerna.Hur f-n tänkte du där Lars?Bjud in RC:arna också förresten..jag skojade bara...det behöver dom inte dom får väl en rapport ifrån FF:arna på nattkvisten..."Rizken" är stor för det.

Förutom det har det inte gått ut ut kallelser till oss Transportare.Varför har det inte gjort det?Vi skall ha möte först fy fan vilken respektlös taskspark!
Var ligger era lojaliteter Lars&CO?.