VTD:s ledning agerar som pirater

 




VTD:s ledning får oförsonlig kritik både av tidningsbuden I Göteborgsområdet och facket lokalt.

De bryter mot reglerna på arbetsmarknaden och de riskerar sänka hela företaget. Facket varnar VTD: "Ni riskerar hela företaget med era vansinniga sänkningar och andra tokerier."

VTD har lagt ut sänkningarna på sitt intranät och många av tidningsbuden får stora löneindragningar, en del får mer än 30 % av den nuvarande lönen kapad. Med hotelser om uppsägning ska de tvinga tidningsbuden att skriva på nya försämrade anställningsvillkor.

De kontorsanställda blir utskämda när de antas vara behjälpliga med att attackera tidningsbuden och sparka undan deras försörjning.

De nya lönerna ska börja gälla den 15 september, enligt företaget.

VTD måste gå i mål med lönedumpningen innan 1:a oktober. Då blir den helt olaglig. I och med de nya reglerna för LAS blir allmän hyvling av arbetstiderna förbjuden. Redan idag är det betraktat som grovt anti-fackligt och som att sparka på sina egna anställda.

Hyvling ska sedan enbart ske på det sättet att det är de nyanställda som erbjuds nya områden med lägre tid. Och allt ska ske enligt turordningsreglerna.

VTD agerar som stressade pirater på arbetsmarknaden.  De har fått klartecken från juristerna på ALMEGA att sparka ner tidningsbuden i blixtfart i Göteborgsregionen.

VTD:s ledning försöker få det att se ut som om de förhandlat fram de nya lönerna tillsammans med Transportarbetareförbundet centralt. Det är sannolikt ren humbug. De försöker påskina att förhandlingarna gjort att de minskat lönedumpningen med några procent räknat på heltid. VTD skriver att nu kan de ge besked om de nya lönerna eftersom "nu är dom centrala förhandlingarna med facket gällande omläggningen i region Göteborg avslutade."

Men Transports medlemmar bland tidningsbuden i GÖTEBORGSREGIONEN har fått ett meddelande där VTD:s utspel framställs som rena bluffen.

På förbundskontoret har de anställda gått på semester. Även tidningen Transportarbetaren har semesterstängt. De försöker driva igenom alltsammans när den fackliga verksamheten går på total sparlåga.


Transport meddelar: Transport står inte bakom VTD:s minskning av arbetstiden för tidningsbuden.


Transport har sagt nej till dessa vansinniga förändringar, med minskad tid för buden och omläggning av distrikt från bil till moped och andra tokigheter.

Transport sa NEJ i den lokala förhandlingen men VTD vägrade lyssna.

Transport sa NEJ i den centrala förhandlingen men VTD vägrade lyssna även där trots Transports varningar om dom negativa konsekvenserna för tidningsbuden men även för företaget.

Tyvärr framställer VTD det i sin information som Transport gått med på dessa förändringar – DETTA STÄMMER INTE!


Enligt VD:n på VTD har förhandlingar skett med den centrale ombudsmannen Jerker Nilsson i Stockholm. Han har nu gått på semester. Han är heller inte ansvarig för tidningsbuden på förbundskontoret. 

Ledningen för VTD har försatt företaget i en krissituation. De bryter med facket och agerar inte som ett seriöst företag. Den nya VD:n har också beslutat att lägga ner de flesta filialer i Göteborg och skapa en storfilial.

Anonym sa…
Bl.a Filial Frölunda, Linne och Polhem försöker nya VD:n att få till en ända stor filial.
Oss bud kommer att få köra långt med moped eller cykel.
Samtidigt som löner minskas kraftigt.
Majoriteten av bildistrikt i gbg skall bytas ut till nått mopedfordon, samtidigt som löner/utdelningstid minskas med 10%. Det kommer att ta mer än 10% längre tid att dela fast 10% mindre lön för oss tidningsbud. Dom flesta jobbar redan mycket gratis, man får aldrig sin extratid, om du jobbar en timma över kanske du får 10 minuter om du får något, majoriteten jobbar flera timmar gratis per månad.



Transport står inte bakom VTD:s minskning av arbetstiden för tidningsbuden.

Transport har sagt nej till dessa vansinniga förändringar, med minskad tid för buden och omläggning av distrikt från bil till moped och andra tokigheter.

Transport sa NEJ i den lokala förhandlingen men VTD vägrade lyssna.

Transport sa NEJ i den centrala förhandlingen men VTD vägrade lyssna även där trots Transports varningar om dom negativa konsekvenserna för tidnings-buden men även fö Den nya VD:n har samtidigt beslutat att lägga ner de flesta filialer i Göteborg och driva eb.n storfilial r företage

Kommentarer

Anonym sa…
Bl.a Filial Frölunda, Linne och Polhem försöker nya VD:n att få till en ända stor filial.
Oss bud kommer att få köra långt med moped eller cykel.
Samtidigt som löner minskas kraftigt.
Majoriteten av bildistrikt i gbg skall bytas ut till nått mopedfordon, samtidigt som löner/utdelningstid minskas med 10%. Det kommer att ta mer än 10% längre tid att dela fast 10% mindre lön för oss tidningsbud. Dom flesta jobbar redan mycket gratis, man får aldrig sin extratid, om du jobbar en timma över kanske du får 10 minuter om du får något, majoriteten jobbar flera timmar gratis per månad.