Svensk Direktreklam: En följetong utan slut

 

Följetongen om hur det är att jobba för SDR, Svensk Direktreklam, går i repris med jämna mellanrum och ingenting förändras. Tidigare i sommar har LO:s tidning Arbetet-länk ett reportage om Svensk Direktreklam. Och om barnarbete i Salem, en Stockholmsförort.

En trettonårig flicka ska få sitt fösta jobb på Svensk Direktreklam.

Hon ska dela enorma mängder med reklambuntar i Stockholmsförorten Salem, men orkar knappt dra kärran.

Det slutar med att hennes mamma som har bra kondition springande i trapporna tar de två distrikten. Var och ett av dem inbringar 104 kronor i lön. Hon stressar vid lådorna och går i mål med en typisk SDR-lön på 34 kronor i timmen.

Den lokala SDR-chefen säger mer eller mindre öppet att fackföreningen Transportarbetareförbundet och Svensk Direktreklam har kommit överens om att utdelningen ska vara "nästan-gratis-arbete".

Det är exakt samma skamlöner oavsett om du är 13 eller vuxen. Den största delen av de som delar ut idag är migranter som utnyttjas hänsynslöst.

Fackets representanter vägrar att svara på hur de kan låta detta fortsätta och gång på gång skriva under samma lönedumpningsavtal.

 


Kommentarer