Fackligt svek mot buden - avtalet blev fiasko

Facktopparna slänger tidningsbuden som mat till disponenternas vargflock.

Under hela avtalsrörelsen har Transports högbetalda toppar bröstat sig över att de brutit märket och fått igenom ett mindre pengaregn till sina högt avlönade grupper

Men väl framme vid förhandlingarna för tidningsbuden, som ofta lever på små löner, la sig ledningen platt inför skaran av mångmiljontäta direktörer för distributionsbolagen. Och skrev på ett nytt 2-årigt fiaskoavtal utan att ens göra ett försök till riktiga förhandlingar. 

Eller som Medieföretagens fräcka ledare skriver: "en mycket glädjande ny överenskommelse."

Och inte nog med det. Ingenting förändras i avtalstexten. 

Men bolagen fick igenom en protokollskrivning om att det ska utredas och testas ett nytt system med gratis mertid. När tidningsbuden en dag har lite att dela ut ska de minuter som tidningsbuden kan ha vunnit läggas i en tidsbank. Bolagen ska sedan kunna tvinga buden att jobba gratis de minuterna när det är mycket utdelningar. Facket skrev på att systemet ska utvärderas och testas. Det är en ny variant av den ökända "gratiskvarten" som Transport och bolagen lanserade i samförstånd 2011.

Löneökningen ligger precis på det så kallade märket för LO. Och ger inte en krona mer.

Märket har redan dömts ut som kraftig reallönesänkning, t.o.m. av Transport ledning.

Men Tidningsbudens värde på Transportkontoret vid Norra Bantorget är lika lågt och urvattnat som pengarna numera är i matbutiken. Trots att just tidningsbuden är en grupp som betalar procentuellt högst medlemskontingent till de anställdas fina löner.

Facket är mycket väl medvetna om att distributionsbolagen stjäl stora summor i outbetalda mertidslöner från tidningsutdelarna. Det handlar om hundratals miljoner. De vet också att det bara är genom avtalet som de kan täppa till de hål där pengarna rinner ut från buden ner i medieägarnas fickor. 

Ett stort distributionsbolag, VTD har meddelat buden att de har stoppat alla mertidsutbetalningar i Göteborgsområdet. Men det  berör inte fackets ledning. Istället kallade de in personer från norra och södra VTD till förhandlingarna.

Transportledningen låter lönestölderna fortsätta.Deras ansvarslöshet och dåliga inställning leder till att allt fler lämnar Transportarbetareförbundet. Det nya avtalet löper ut först den 30 april 2025.

 


 

Det beräknade inbakade OB-tillägget är mellan 6.500 och 9.500 kronor, som ska dras av från grundlönen.

 

Kommentarer

Roland Ankarsten sa…
Då får man ju definiera vad "lite" är. Allt arbete ska vara schemalagd inom ramen för varje enskilt buds sysselsättningsgrad, och det arbete som arbetsgivaren planerat tillkommer skall det utbetalas Extra tid för. Här finns inget utrymme för några tidspotter överhuvudtaget. Skandal om facket i Göteborg inte fattat en sån enkel sak.